۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۷
برق صدر نشین صنایع شد| افزایش ۲۲.۱ درصدی تولید در ۷ ماه نخست سال
وزیر نیرو خبر داد:

برق صدر نشین صنایع شد| افزایش ۲۲.۱ درصدی تولید در ۷ ماه نخست سال

محرابیان وزیر نیرو با بیان اینکه صنعت برق بیشترین رشد را در میان صنایع به خود اختصاص داده است، گفت. مقدار تولید در ۷ ماهه نخست امسال ۲۲.۱ درصد افزایش یافته است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: علی اکبر محرابیان وزیر نیرو در مراسم افتتاحیه بیست و سومین نمایشگاه صنعت برق از رشد حدود ۶۳‌درصدی شرکت کنندگان نمایشگاه برق نسبت به دوره قبل خبر داد و افزود: صنعت برق برای تمامی توسعه های کشور ایجاد زیرساخت می‌کند و در سال های پس از انقلاب اسلامی رشد های قابل ملاحظه‌ای را در این حوزه شاهد بودیم.

او با اشاره به اقدامات انجام شده در وزارت نیرو برای کاهش و رفع ناترازی برق، گفت: افزایش ظرفیت و توسعه در دو سال اخیر یکی از اصلی ترین استراتژی های صنعت برق بوده است.

این عضو کابینه دولت سیزدهم با استناد به گزارش مرکز پژوهش های مجلس، گفت: در ۷ ماه اول سال جاری بالاترین رشد تولید و فروش مربوط به صنعت برق کشور بوده است.

به گفته او، در بخش تولید شاهد ۲۲.۱ درصدی و در بخش فروش رشد ۲۴.۸ درصدی را شاهد بودیم.

محرابیان استراتژی دوم وزارت نیرو را مدیریت مصرف و بهینه سازی اعلام کرد و افزود: در دو سال گذشته تلاش شد ناترازی را کم اثر و در زمان کوتاه بتوانیم آن را برطرف کنیم.

او همچنین گریزی هم به خاموشی های تابستان ۱۴۰۰ زد و گفت: در آن سال به دلیل ناترازی قابل توجه صنعت برق، شاهد عدم تامین برق در بخش تولید بوده و از ۲۹ اردیبهشت خاموشی قابل توجهی را شاهد بودیم.

وزیر نیرو مقدار مصرف برق در پیک سال ۱۴۰۰(اول خرداد تا ۱۵ مهر) را ۴۸ میلیارد کیلووات ساعت اعلام کرد و افزود: با وجود اینکه در سال ۱۴۰۲ به شرایط آب و هوایی گرم تری را تجربه کرده و شاهد استقرار گنبد حرارتی بودیم اما محدودیتی به بخش خانگی اتفاق نیفتاد. این در حالی است که اگر اقدامات لازم در زمینه مدیریت مصرف و افزایش تولید صورت نمی گرفت، ۲۰ درصد افزایش مصرف در بخش خانگی را شاهد می‌بودیم.

او همچنین تاکید کرد: در بخش صنعت نیز در سال ۱۴۰۰، ۳۶ میلیارد کیلووات ساعت برق تحویل داده شد که این عدد در سال ۱۴۰۲ به ۴۶.۱ میلیارد کیلووات ساعت افزایش یافت.

وی افزود: با شیوه مدیریت مصرف و با استفاده از ظرفیت‌های مردمی توانستیم کاهش قابل توجهی در حوزه مصرف بخش خانگی داشته باشیم و این میزان صرفه جویی شده را به حوزه صنعت تحویل دهیم.

وی اظهار کرد: برای اولین بار در تاریخ صنعت کشور میزان تامین برق صنایع از برق خانگی پیشی گرفت و توانستیم در حوزه تحویل برق به صنایع نیز رقم‌های خوبی را ثبت کنیم. بطوریکه در صنعت سیمان در تابستان امسال بیش از ۱۱ درصد رشد تولید را شاهد بودیم و در پایان دوره میزان ذخیره سیمان به ۱۵ میلیون تن رسید که این عدد معادل تولید ۱۱۰ روز تولید سیمان در کشور است.

وزیر نیرو با بیان اینکه علاوه بر این تنظیم بازار خوبی نیز صورت گرفت، تصریح کرد: در تابستان ۱۴۰۰ تنها در بخش سیمان شاهد رشد قیمت ۴۳۳ درصد بودیم. موضوعی که امسال به خوبی مدیریت شد و تنظیم بازار صورت گرفت.

وزیر نیرو با بیان اینکه در صنعت فولاد هم موجودی انبارها در پایان شهریور عدد قابل ملاحظه ای بوده است، اظهار داشت: موجودی میلگرد کسور در خرداد ۲.۱ میلیون تن بود که این عدد در شهریور به ۴.۸ میلیون تن رسیده بود. این میزان ذخیره معادل تولید ۵ ماه کشور است.

او با اشاره به نقش دانش بنیان‌ها در صنعت برق گفت: از ظرفیت‌های بسیار خوبی در این حوزه برخورداریم که باید از تمام این ظرفیت‌ها استفاده کنیم. بی شک برگزاری جشنواره فن بازار می‌تواند به این منجر شود که از ایده تا بازار را دنبال کنیم و از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان بهره ببریم.

محرابیان با بیان اینکه ما در کنار بازار داخلی به بازار منطقه توجه ویژه‌ای داریم، گفت: بازار محصولات ایران تنها مختص به جمهوری اسلامی نیست و بازار کشورهای همسایه و حتی کشورهای دور را در بر می‌گیرد که دعوت از سفرای مختلف در این نمایشگاه در همین راستا بوده است.

وی با تاکید بر اینکه بازار محصولات جمهوری اسلامی وسیع و با جمعیت ۵۰۰ میلیون نفر است، گفت: باید حداکثر استفاده را از ظرفیت بازار منطقه ببریم.

کد خبر: ۲۵۵٬۴۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha