۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۱
چین جایگزین غول نفتی آمریکا در بهره برداری از میدان بزرگ نفتی عراق شد

چین جایگزین غول نفتی آمریکا در بهره برداری از میدان بزرگ نفتی عراق شد

شرکت پترو چاینا متعلق به دولت چین موفق شد جای شرکت نفتی بزرگ آمریکایی اکسون را در پروژه بهره برداری میدان نفتی «قورنا ۱» عراق بگیرد.

به گزارش خبرنگار بازار؛ شرکت پترو چاینا متعلق به دولت چین موفق شد جای شرکت نفتی بزرگ آمریکایی اکسون را در پروژه بهره برداری میدان نفتی «قورنا ۱» عراق بگیرد.

معاون مدیرعامل شرکت نفت بصره در مصاحبه با رویترز، ضمن تایید این خبر گفت: ما مفاد قرارداد نفتی را با نظارت وزارت نفت و همکاری شرکت نفت بصره انجام داده و به این نتیجه رسیده ایم که شرکت پتروچاینا بهترین انتخاب به عنوان بهره بردار میدان نفتی قورنا غربی خواهد بود.

لازم به ذکر است، شرکت اکسون پیشتر در سال ۲۰۲۰ اعلام کرده بود که در پی آغاز مذاکرات وزارت نفت عراق برای فروش سهام به دو شرکت چینی، دیگر تمایلی به مشارکت در بهره برداری میدان نفتی قورنا ۱ ندارد.

به گفته کارشناسان، ماجرای اختلاف اکسون و وزارت نفت عراق از زمان آغاز فعالیت این شرکت آمریکایی در اکتشاف و بهره برداری میدانهای نفتی اقلیم کردستان عراق آغاز شده است. گفته می شود اکسون از ارائه اطلاعات مربوط به قرارداد نفتی خود با اقلیم خودداری کرده و به همین دلیل، وزارت نفت عراق ترجیح داده است تا با طرف چینی به مشارکت بپردازد.

لازم به ذکر است؛ میدان نفتی قورنا ۱ از جمله بزرگترین میادین نفتی در جهان بوده و ذخایر نفتی آن بیش از ۲۰ میلیارد بشکه برآورد شده است. این میدان نفتی همچنین ظرفیت تولید ۵۰۰ هزار بشکه نفت در روز را داشته و به همین دلیل در کانون توجه وزارت نفت عراق و سرمایه گذاران خارجی قرار دارد.

کد خبر: ۲۵۵٬۴۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha