۷ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۱
قیمت تخم مرغ روی شانه ‌گرانی؛ تولید کنندگان از تامین نهاده طیور گلایه دارند
بازار از مشهد گزارش می‌دهد؛

قیمت تخم مرغ روی شانه ‌گرانی؛ تولید کنندگان از تامین نهاده طیور گلایه دارند

مشهد- درحالی‌که تولیدکنندگان تخم‌مرغ در خراسان رضوی از قیمت فروش این محصول درب کارخانه شکایت داشته و آن را مقرون‌به‌صرفه نمی‌دانند اما از طرف دیگر قیمت فروش تخم مرغ مرتباً قیمت‌های افزایشی در مغازه‌ها دارد به گونه‌ای که این موضوع موجب گلایه مصرف‌کنندگان شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: این روزها که مراسم عروسی و عزا به دلیل شیوع بیماری کرونا برگزار نمی‌شود و کاروکاسبی شیرینی فروشی‌ها کساد شده است لذا افزایش لحظه‌ای قیمت تخم‌مرغ برای مصرف کنندگان آن هم در فصل تابستان غیرعادی به نظر می‌رسد، قیمت تخم‌مرغ که در بازار افزایش پیدا می‌کند نه‌تنها نگرانی مصرف‌کننده‌ها افزایش می‌یابد بلکه گمانه‌زنی‌ها درباره دلایل گرانی نیز بالا می‌گیرد.

در این راستا بسیاری از تولیدکنندگان تغییر قیمت ارز و گرانی نهاده‌های دامی و طیور را علت اصلی افزایش قیمت می‌دانند و اظهار می‌کنند تأمین نهاده‌های طیور بسیار سخت شده است.

تولید به‌صرفه نیست
در همین راستا مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان خراسان رضوی بابیان اینکه تأمین نهاده با تولید ارتباط مستقیم دارد به خبرنگار بازار گفت: مرغ داران هنگامی‌که موفق به تأمین نهاده موردنیاز نشوند لذا یا باید به نظاره تلف شدن مرغ‌ها بنشینند و یا مرغ‌های خود را راهی کشتارگاه کنند.

سید حسین موسوی نژاد با اشاره به اینکه قیمت تمام‌شده یک کیلوگرم تخم‌مرغ حدود ۱۰هزار تومان برای مرغ دار تمام می‌شود افزود:  اگر مرغدار بخواهد ۱۲ درصد به قیمت تمام‌شده تخم‌مرغ اضافه بکند باید حداقل هر کیلو تخم‌مرغ را ۱۱ هزار و ۲۰۰ تومان بفروشد این در حالی است که ستاد تنظیم بازار کشور قیمت واقعی تخم‌مرغ را اعلام نکرده است و درواقع قیمت فروش درب مرغ داری را ۹۵۰۰ تومان اعلام کرده که این قیمت حدود پانصد تومان زیر قیمت تمام‌شده برای مرغداری‌ها است.

این روزها که مراسم عروسی و عزا به دلیل شیوع بیماری کرونا برگزار نشده و کاروکاسبی شیرینی فروشی‌ها کساد شده است لذا افزایش لحظه‌ای قیمت تخم‌مرغ برای مصرف کندگان غیرعادی به نظر می‌رسد

وی بابیان اینکه مرغداران در حال حاضر قادر به تأمین نهاده مورد مصرفی خود نیستند ابراز کرد: در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد نهاده‌هایی که مرغ داران به‌عنوان خوراک استفاده می‌کنند را از خارج از کشور وارد می‌کنیم  و لذا تنها راه  حمایت از این صنعت تأمین نهاده‌های مصرفی توسط دولت و با نرخ حمایتی است.

فعالیت مرغداری‌ها با ۵۰ درصد ظرفیت
مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان خراسان رضوی بابیان اینکه قیمت تخم‌مرغ به‌طورمعمول در تابستان‌ها با کاهش روبرو می‌شود، بیان کرد: این در حالی است که امسال شاهد افزایش قیمت هستیم زیرا تمامی مواد اولیه و مورد مصرف در این صنعت مانند دارو، واکسن و ویتامین افزایش داشته است و لذا این افزایش قیمت بر روی نرخ تولید تأثیر مستقیم می‌گذارد.

موسوی نژاد بابیان اینکه متأسفانه مشکلات بر سر راه تأمین نهاده‌های موردنیاز به تعطیلی و کاهش تولید در این صنعت منجر شده است، افزود: در حال حاضر واحدهای تولیدی با ۵۰ درصد ظرفیت فعالیت دارند.

نیاز خراسان رضوی
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بابیان اینکه  نیاز وارداتی خوراک دام و طیور استان به‌صورت روزانه پنج هزار و ۲۰۳ تن است به بازار گفت: سالانه یک‌میلیون و ۸۹۹ هزار و ۱۱۱ تن خوراک وارد استان می‌شود.

مجید جعفری افزود: در این راستا نیاز خراسان رضوی به دان طیور ۹۴۷ هزار و ۲۳۲ تن، علوفه دستی دو میلیون و ۱۴۳ هزار و ۸۷۷ تن، علوفه مراتع یک‌میلیون و ۱۷۹ هزار و ۳۷۲ تن، خوراک دام چهار میلیون و ۸۸۸ هزار و ۶۱۰ تن و کنسانتره دامی یک‌میلیون و ۵۹۵ هزار و ۸۰ تن در سال است.

وی اضافه کرد: طی سه‌ماهه نخست امسال ۵۱ هزار و ۹۹۹ تن نهاده دامی وارد خراسان رضوی شده که ۶۳ هزار و ۹۸۴ تن کسری دارد.

توزیع برابر مصرف
معاون سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: تمامی نهاده‌های دامی استان بین اتحادیه‌ها و زنجیره‌های تولید توزیع‌شده و اتحادیه‌ها بر اساس آمار فعالیت بین واحدها توزیع می‌شود.

جعفری با بیان اینکه عوامل توزیع نهاده فعلی در استان اتحادیه مرغداری گوشتی و مرغداران تخم‌گذار، اتحادیه دامداران، اتحادیه گاوداران، عشایر، صنعت دام‌پروری و تشکل‌های صنعتی و زنجیره‌های تولید هستند، اظهار داشت: بخشی از واحدهای صنعتی دام و طیور خود تولید خوراک دام دارند و تقریباً ۶۰ درصد از کنسانتره دامی در کارخانجات خوراک دام تولید و توزیع می‌شود.

طی سه‌ماهه امسال ۵۱ هزار و ۹۹۹ تن نهاده دامی وارد خراسان رضوی شده که ۶۳ هزار و ۹۸۴ تن کسری دارد

وی گفت: ۷۸ واحد صنعتی خوراک دام و طیور دارای پروانه بهره‌برداری با ظرفیت اسمی سه هزار و ۵۳۹ تن در سال در خراسان رضوی وجود دارند، آن‌ها پارسال ۹۲ هزار تن کنسانتره و خوراک دام و ۲۵۰ هزار تن دان آماده و خوراک طیور تولید کردند.

تدوین شیوه‌نامه بهره‌وری نهاده‌ها
معاون سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در خصوص حل مشکلات پیش روی تولیدکنندگان به تبیین شیوه‌نامه بهره‌وری نهاده‌های دامی اشاره کرد و افزود: در این طرح قراردادی بین تشکل و کارخانه مربوطه با هماهنگی کمیته کنترل کمی و کیفی خوراک دام در هر شهرستان منعقد می‌شود و لذا اتحادیه‌های مباشر نهاده را برای کارخانه خریداری می‌کنند و آن را از طریق سامانه بازار گاه نهاده‌های کشاورزی در اختیار آنان قرار می‌دهند.

جعفری افزود: کارخانه با فرمولی که شامل اختلاط چهار نهاده سبوس، جو، سویا و ذرت و تولید کنسانتره از آن است و از سوی سازمان جهاد کشاورزی در اختیارش گذاشته می‌شود، کنسانتره‌ای از نهاده‌های دامی تولید کرده و به‌عنوان خوراک دام عرضه می‌کند.

وی افزود: پارسال به‌طور متوسط روزانه سه هزار و ۶۰۰ تن نهاده در استان تأمین شد که امسال این میزان به دو هزار و ۸۰۰ تن در روز رسیده و باید بتوان با بهره‌وری مناسب نهاده، این نقصان را جبران کرد.

کد خبر: ۲۵٬۵۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha