۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۲
سر نخی به نام نرخ ارز؛ ضرورت تسهیل رقابت جهانی برای اهالی نساجی| ماشین آلات دست دوم، یعنی چالش بزرگ
بازار گزارش می دهد؛

سر نخی به نام نرخ ارز؛ ضرورت تسهیل رقابت جهانی برای اهالی نساجی| ماشین آلات دست دوم، یعنی چالش بزرگ

درحالی که چین سهمی ۴۱درصدی از صادرات جهانی صنعت نساجی دارد، سازندگان ماشین آلات داخلی این صنعت معتقدند برای رقابت در بازارهای جهانی باید ارز تک نرخی شود و همچنین فرایند مراوده با دنیا تسهیل گردد.

بازار؛ گروه صنعت: صنعت جهانی نساجی جزو صنایع پویایی است که بازار صادراتی محصولات این حوزه نیز روندی صعودی دارد. به طوری که بر اساس داده های سایت آماری تحلیلی Statista در حوزه صادرات محصولات نساجی کشورهای چین، آلمان، بنگلادش، ویتنام، هند، ایتالیا، ترکیه، ایالات متحده، هنگ کنگ و اسپانیا» پیشرو هستند.

چین؛ در صدر بازار صادراتی نساجی در ۲۰۲۲

در واقع چین به عنوان بزرگترین صادر کننده صنعت نساجی (مواد مصرفی در تولید پوشاک و پوشاک تمام شده) در سال ۲۰۲۲ صادراتی به ارزش حدود ۱۴۸ میلیارد دلار رقم زده که معادل ۴۱.۴ درصد از کل بازار صادرات نساجی در سراسر جهان بوده است.

طراح و فعال صنعت ماشین آلات نساجی: یکی از چالش های صنعت در واقع کالاهای دست دوم است که شرکت های تولید کننده علی الخصوص ماشین سازی نمی توانند رقابت های پایاپایی داشته باشند چون نمی توانیم دستگاه نو را با دستگاه دست دوم از لحاظ قیمتی قیاس کنیم

بر اساس این گزارش، صنعت نساجی ایران نیز فعال است و اگرچه تولید کنندگان این حوزه با مشکلات و چالش هایی مواجه هستند با این وجود چه در حوزه تولیدات و چه در حوزه تجهیزات و ماشین آلات طی سال های اخیر روند رو به رشدی داشته است.

دستگاه های دست دوم رقابت را برای سازندگان ماشین آلات سخت می کند

«محمد عبادی» طراح و مدیر فنی یک شرکت فعال در حوزه ماشین آلات نساجی در خصوص اصلی ترین چالش های پیش روی فعالان این بخش به بازار می گوید: صنعت نساجی به دلیل نوسانات و رقابت های غیر اصولی که در این بخش وجود دارد با چالش های بسیاری درگیر است؛ یکی از این چالش ها در واقع کالاهای دست دوم است که شرکت های تولید کننده علی الخصوص ماشین سازی نمی توانند رقابت های پایاپایی داشته باشند چون نمی توانیم دستگاه نو را با دستگاه دست دوم از لحاظ قیمتی قیاس کنیم و متاسفانه در ایران این اتفاق می افتد.

او افزود: مساله دیگری که در این صنعت با آن مواجه هستیم در واقع بحث ارز است؛ یعنی برای خرید کالاهای مورد نیاز باید ارز آزاد بپردازیم و پس از تامین و تولید تجهیزات خود وقتی قرار باشد صادرات را انجام می دهیم باید با ارز نیمایی یا دولتی به سامانه پرداخت داشته باشیم. به همین دلیل شرکت ها چندان راغب به صادرات و پیشرفت از این طریق نیستند.

این فعال صنعت همچنین در پاسخ به این سوال که در حوزه ماشین آلات صنعت نساجی، تولیدات داخلی ما از نظر کیفی چقدر قابل رقابت با دیگر کشورها است گفت: به جرات می توان گفت ماشین آلاتی که در ایران تولید می شود اگر از تولیدات اروپایی برتر نباشد حداقل پایا پای و مساوی است چرا که تمام علم و تکنولوژی که در کشورهای اروپایی است را وارد کرده و در ایران استفاده می کنیم. اما به دلیل مشکلات مالی و هزینه های زیاد برای به روز شدن، جلوی پیشرفت و رشد را در کشور ما گرفته است.

فعال صنعت ماشین آلات نساجی: اگر بخواهیم در بازارهای خارجی شروع به صادرات و رقابت کنیم اولین موردی که باید تسهیل شود بحث ارز است به خصوص اینکه از نظر علم و تکنولوژی چیزی کم نداریم

او همچنین در خصوص شرایطی که باید فراهم باشد تا بتوان در بازارهای خارجی محصولات تولیدی داخل رقابت کند نیز می گوید: اگر بخواهیم در بازارهای خارجی شروع به صادرات و رقابت کنیم اولین موردی که باید تسهیل شود بحث ارز است. این دغدغه تمام تولید کننده ها است که وقتی می خواهیم یک کالایی را وارد کنیم ارز گران قیمتی به دست ما می رسد. لذا مشکل اصلی همین بحث ارز است یعنی اگر ارز به گونه ای یکسان و تک نرخ کنیم این یکی از راهکارها است که مشکل صادرات و رقابت در بازارهای جهانی را تسهیل می کند.

این فعال صنعت ادامه داد: ضمن اینکه مساله بعدی مساله بین المللی است برخی از کشورها و شرکت ها به دلیل نبود روابط بین المللی راغب به خرید از ما نمی شوند. در کل تنها مساله ای که به نظر من بسیار مهم است ارز است چون از نظر علم و تکنولوژی چیزی کم نداریم. به عنوان مثال شرکت ما بر فرض ماشین الاتی تولید می کند که با ماشین الات اروپایی برابری می کند و تمام استانداردها را رعایت می کند و بنابراین اگر بحث ارز درست شود مشکل رقابت در بازارهای جهانی نیز حل می شود.

این فعال صنعت نساجی همچنین در خصوص آینده صنعت نیز گفت: تصور بنده از این صنعت این است که دنیا به سمت کشورهای جهان سومی در حرکت است؛ یعنی اگر دقت کنید می بینید که شرکت های اروپایی در حال کوچک شدن هستند. بنابراین پیشنهاد من این است که اگر عزیزان می خواهند کارخانه دار شوند نهایتا تا ۱۰ سال آینده فرصت هست و بعد از آن کارخانه ها ایران به قدری بزرگ می شوند که شرکت های اروپایی هم شاید نتوانند با آنها رقابت کنند. در واقع با توجه به اینکه در سیستم اقتصاد یک موجی وجود دارد و این موج را اروپایی ها عبور کرده اند و اگر رویه به همین روال پیش برود ما چند سال آینده حرف های زیادی برای گفتن داریم.

کد خبر: ۲۵۵٬۳۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha