۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵
‌بانک‌ها ملزم به پرداخت الکترونیکی تسهیلات خرد شدند
معاون فناوری‌های نوین بانک‌مرکزی:

‌بانک‌ها ملزم به پرداخت الکترونیکی تسهیلات خرد شدند

معاون فناوری‌های بانک مرکزی با بیان اینکه ‌بانک‌ها ملزم به پرداخت الکترونیکی تسهیلات خرد شدند، گفت: پوشش اعتبارسنجی برای دریافت وام‌های بانکی از ۳۰ درصد به ۱۰۰ درصد رسید.

به گزارش بازار، مهران محرمیان امروز در نشست خبری دهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت در محل بانک مرکزی با بیان اینکه اعتبارسنجی مشتریان مانع از نکول وام‌ها می‌شود، ‌ اظهار داشت: همه بانک‌ها را الزام می‌کنیم که تسهیلات خرد را به صورت الکترونیکی پرداخت کنند.

معاون فناوری‌های بانک مرکزی گفت: پوشش اعتبارسنجی برای وام‌ها از ۳۰ درصد به ۱۰۰ درصد افزایش یافته و میزان دقت و صحت اعتبارسنجی از ۶۰ درصد به ۹۰ درصد افزایش یافته است.

محرمیان همچنین در مورد دستاوردهای الکترونیکی بانک‌ها گفت: اجرای چک الکترونیکی موجب شد چک از یک سند عادی که پذیرش نمی‌شد به یک سند محکم تبدیل شود و اعتبار به آن برگردانده شود.

وی همچنین گفت: تعداد چک‌های برگشتی شبکه بانکی کاهش قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده و تعداد زندانیان چک از ۱۰ نفر در روز به یک نفر طی سه روز کاهش پیدا کرده است، در زمینه چک ۱۷ پروژه اجرا شد که یکی از آنها پروژه سامانه چک‌های در راه است که اگر کسی چکی دریافت می‌کند با ارائه به این سامانه می‌تواند بفهمد که صادرکننده چک چند فقره چک دیگر در راه دارد.

معاون فناوری‌های بانک مرکزی همچنین گفت: طبق روش اعتبارسنجی هر کس به اندازه میزان اعتبار خود می‌تواند چک صادر کند و بیش از آن نمی‌تواند آن را ثبت کند که هم خود و هم دیگران را به زحمت بیندازد.

محرمیان همچنین با اشاره به راه‌اندازی سامانه سیاق گفت: با همکاری قوه قضائیه اگر کسی در دادگاهی به پرداخت مالی محکوم شود بلافاصله قوه قضائیه می‌تواند حساب‌های فرد را مسدود کند در حالی که قبلاً به طور میانگین ۲۰۰ روز زمان طول می‌کشید تا حساب‌هایش مسدود شود.

در ادامه این نشست، مصطفی قمری‌وفا، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی، اعلام کرد: مدل جدید اعتبارسنجی در نیمه اول آذر ماه توسط رئیس بانک مرکزی راه‌اندازی می‌شود که طبق آن تسهیلات قرض‌الحسنه تا ۳۰۰ میلیون تومان بدون کارمزد به متقاضیان پرداخت می‌شود و این سامانه در دهه اول آذر رونمایی می‌شود.

کد خبر: ۲۵۵٬۲۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha