۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۱
در راستای ارتقا سلامت؛ کشت برنج بدون استفاده از سم در سطح ۱۰۰ هکتار انجام شد
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی:

در راستای ارتقا سلامت؛ کشت برنج بدون استفاده از سم در سطح ۱۰۰ هکتار انجام شد

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: امسال با ۴۶ کشاورز در سطح ۱۰۰ هکتار برنج بدون سم کشت شد و در سال آینده در سطح ۵۰۰۰ هکتار در کشور تولید این برنج را خواهیم داشت.

به گزارش بازار، سیدمجتبی خیام نکویی معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در اختتامیه یازدهمین جشنواره ملی رسانه های کشاورزی(یادواره جهادگر شهید سید مرتضی آوینی)، ضمن خیرمقدم به مدعوین و رسانه های کشاورزی سراسر کشور اظهار کرد: سلاح شهید آوینی قلم و دوربین او بود، اگر روایتگری شهید آوینی در دفاع مقدس نبود امروز بسیاری از یاد و خاطره شهدا در تاریخ ماندگار نمی‌شد و اگر امروز بود با قلم به مبحث امنیت غذایی ورود می‌کرد.

وی با بیان اینکه تاکید مقام معظم رهبری بر امنیت قضایی و تولید غذا است، گفت: مقام معظم رهبری می فرمایند امنیت غذایی مسئله درجه یک کشور است و مسئولین از این مسئله عبور نکنند. باید ظهور و بروز این فرمایشات را در تمام ارکان نظام ببینیم.

خیام نکویی ادامه داد: در این ۴۴ سال موفقیت‌های بی‌نظیری داشته‌ایم و کاستی‌ها و چالش‌هایی هم وجود داشته است که هیچگاه نظام به دنبال مسکوت نگاه داشتن این کاستی‌ها نبوده است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه علم و فناوری اتفاقات بزرگی رقم خورده است، عنوان کرد: در سال‌های اخیر در زمینه علم و فناوری ۱۱ برابر میانگین جهانی رشد داشته‌ایم و در تولید علم به رتبه ۱۴ و در فناوری نانو به رتبه ۴ رسیده‌ایم، همچنین در حوزه زیست فناوری و هوافضا پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: ۱۲۵ میلیون تن تولید غذا یکی از پیشرفت‌های بی‌نظیر کشور است و ضریب خودکفایی ۸۰ درصد رشد داشته است؛ اگر امروز بحث امنیت غذایی مطرح است به این دلیل است که هیچگاه غذا به این میزان به سلاح برای سلطه در جهان تبدیل نشده بود.

وی با اشاره به دستاورد تولید بذر در کشور گفت: ما امروز در جایگاهی هستیم که می‌توانیم بذر سیب زمینی را صادر کنیم که این اقدام توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.

خیام نکویی تصریح کرد: ۸۴ میلیون هکتار مرتع، ۱۴ میلیون هکتار جنگل و ۳۳ میلیون هکتار بیابان داریم که می‌تواند تولید ثروت کند همچنین دارای ۸۰۰۰ گونه گیاهی هستیم که به اندازه تمام اروپا می‌توانیم تولید غذا داشته باشیم و اقلیم ایران قابلیت تولید در تمام سال را دارد.

وی ادامه داد: امسال حدود ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری کرده‌ایم و در نان مصرفی مردم به خودکفایی رسیده‌ایم اما مهمتر از خودکفایی، پایداری در تولید است و رسانه وظیفه دارد فرهنگ درست مصرف را به مردم بیاموزد.

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی خاطرنشان کرد: ترغیب تولید کنندگان به استفاده از دانش و فناوری، استفاده از خبرگان کشاورزی و فرهنگ‌سازی مصرف از اقدامات ما در کشور خواهد بود؛ هیچ مسئله‌ای در کشور مهمتر از پرداختن به امنیت غذایی نیست و پایداری در خودکفایی نیازمند عزم راسخ تمام دستگاه‌ها است.

وی با بیان اینکه میوه دانش بنیان شدن بخش کشاورزی بهره وری است و فرهنگ آن باید توسط رسانه‌ها منتقل شود، ادامه داد: سازمان تحقیقات و موسسه ترویج آخرین فناوری‌های روز را برای دستیابی به خودکفایی فراهم کرده و نسخه کاملاً جامعی را در این زمینه تدوین کرده‌اند.

خیام نکویی تاکید کرد: اگر بخواهیم سفره مردم را گسترده‌تر کنیم باید تولید را ارزان سازی کنیم و ارزان سازی تنها با بهره‌وری میسر است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه ارتقا سلامت رسالت دیگر ما است، گفت: امسال با ۴۶ کشاورز در سطح ۱۰۰ هکتار برنج بدون سم کشت شد و در سال آینده در سطح ۵۰۰۰ هکتار در کشور تولید این برنج را خواهیم داشت تا ارتقای کیفی را به ارمغان بیاوریم.

کد خبر: ۲۵۵٬۲۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha