۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۱
تجهیزات پنوماتیک را بهتر بشناسیم

تجهیزات پنوماتیک را بهتر بشناسیم

یکی از مواردی که امروزه تقریبا در تمام صنایع کاربرد دارد و از آن استفاده می‌شود، تجهیزات پنوماتیک است و یکی از انواع انرژی‌هایی است که کاملا در صنعت کاربردی شده است.

به گزارش بازار، یکی از مواردی که امروزه تقریبا در تمام صنایع کاربرد دارد و از آن استفاده می‌شود، تجهیزات پنوماتیک است و یکی از انواع انرژی‌هایی است که کاملا در صنعت کاربردی شده است. پنوماتیک یک واژه یونانی به معنای باد بوده و علت نامگذاری آن در سیستم‌های صنعتی این است که توسط هوای فشرده اقدام به انتقال انرژی می‌شود. تجهیزات‌ پنوماتیک توسط هوای فشرده و گازهای بی اثر تغذیه می‌شوند و در صنایع استفاده و کاربردهای زیادی دارد. ما در این مطلب قصد داریم به بررسی اجمالی ازتجهیزات پنوماتیک و اجزای تشکیل دهنده آن داشته باشیم و با کاربرد آن در صنعت آشنا شویم. بنابراین اگر شما نیز قصد خرید تجهیزات پنوماتیک را دارید ما را با ادامه مطلب همراهی بفرمایید.

روش‌های انتقال انرژی

قبل از آن که به بررسی تجهیزات پنوماتیک بپردازیم، قصد داریم روش‌های انتقال انرژی را بررسی نماییم. به طور کلی ۳ روش عمده برای انتقال انرژی وجود دارد که عبارتند از:

  • انتقال مکانیکی برای مسافت‌های کوتاه مناسب بوده و از قطعاتی مانند چرخ دنده و زنجیر برای انتقال استفاده می‌شود.
  • انتقال الکتریکی که به کمک انرژی الکتریکی جریان یافته در سیم و کابل صورت می‌گیرد و به همین دلیل انتقال انرژی در مسافت‌های طولانی بسیار سریع صورت می‌گیرد
  • انتقال توسط سیال جاری تحت فشار در سیستم‌های هیدرولیک و پنوماتیک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ساختار

 تجهیزات پنوماتیک در صنعت امروزی جایگاه خاصی دارد و از آن به عنوان انرژی تمیز، ارزان و کم خطر یاد می‌شود. در این قسمت قصد داریم تا به بررسی ساختار و اجزا تشکیل دهنده تجهیزات پنوماتیک آشنا شویم.

تولید هوا فشرده

تولید هوا فشرده معمولا از طریق کمپرسور صورت می‌گیرد ولی در مواردی نیز این فرآیند به کمک مخزن شکل می‌گیرد. البته فراموش نکنید که استفاده از کمپرسور امری عادی و رایج است ولی در مواردی که امکان راه اندازی آن میسر نباشد از مخزن استفاده می‌شود. کمپرسور وظیفه دارد تا سیال یا هوا داخل محفظه را متراکم کند. در مخزن نیز از ویژگی فشرده سازی گازها استفاده شده و آن را در یک مخزن تحت فشار نگهداری می‌کنند و در مکان مورد نیاز از آن استفاده می‌شود. کپسول‌های اکسیژن، کربن دی اکسید، نیتروژن و آرگون از این ویژگی استفاده می‌کنند.

واحد مراقبت

واحد مراقبت پنوماتیک در مسیر هوای فشرده قرار می‌گیرد و این جریان هوا قبل از وارد شدن به ایستگاه کاری از این واحد عبور می‌کند. واحد مراقبت شامل فیلتر هوا، رگلاتور فشار همراه با فشارسنج و روغن زن است. فیلتر رگلاتور در تجهیزات پنوماتیک به عنوان PCU یا قسمتی از واحد مراقب نصب می‌گردد.

شیربرقی پنوماتیک

یکی از مهمترین و پرکاربردترین ابزارها و قطعاتی شیربرقی پنوماتیک است. به دلیل سهولت در استفاه و سادگی در ساخت این ابزار کاربردی از این قطعه صنعتی در تمام تجهیزات پنوماتیک استفاده می‌شود. در صنایع مختلف سیالات گوناگونی در خطوط جریان دارند که میزان فشار و شدت جریان این سیالات باید با ابزارهای دقیق تحت کنترل باشد که شیر برقی آب یکی از این موارد خواهد بود. شیر برقی از اجزا زیر تشکیل شده است:

  • بدنه اصلی
  • اسپول
  • سلونوئید
  • بوبین
  • فنر

تجهیزات پنوماتیک را بهتر بشناسیم

شیربرقی پنوماتیک به وسیله ایجاد یک میدان مغناطیسی در داخل بوبین‌ها شروع به کار می‌کند سپس این جریان به سلونوئید منتقل شده و در نهایت شفتی که در داخل سلونوئید تعبیه شده با سرعت بسیار بالا به حرکت در آمده و با ضربه زدن به اسپول باعث جابجایی آن به سمت چپ و راست می‌شود. این جابجایی از این جهت مهم بوده که از طریق آن مسیر جریان هوا به سمت پورت‌های مختلف هدایت می‌شود.

انگل ولو نوعی از شیرآلات بوده که با نام‌های دیگری مانند انگل ولو پنوماتیک یا شیر توقف شناخته می‌شود که یک شیر پیستونی‌ زاویه‌ای است که با عملکرد پنوماتیک مونتاژ می‌شود. ساختار این شیر زاویه‌ای متشکل از دو پورت عمود بوده که وظیفه آن کنترل، تنظیم و جلوگیری جریان سیالات در لوله‌ها است. عملکرد این شیر پنوماتیک با عملگر پنوماتیک بوده که استم آن با دیسک یا پلاگ عمود بر سیت بوده و با دستور اکچیتور پنوماتیک مسیر سیال موجود را کنترل می‌کند و در مواقعی که نیاز باشد مسیر عبوری را مسدود یا وصل می‌کند.

این شیر از طریق جریان باد تحریک شده و از طریق فشار هوا بر روی پیستون و استم جریان سیالات کنترل می‌شود. این شیرهای زاویه‌ای به شکل نرمال اوپن که در حالت عادی باز بوده و با اعمال فشار بسته می‌شوند در باز موجود هستند. نوع دوم آن نیز نرمال کلوز است که همان طور که از نام آن مشخص است برخلاف نرمال اوپن، این شیرها در حالت عادی بسته بوده و با اعمال فشار بر روی پیستون باز می‌شود. از نظر عملکرد این شیرها به دو دسته انگل ولو دستی و انگل ولو پنوماتیک تقسیم می‌شوند.

تجهیزات پنوماتیک را بهتر بشناسیم

عملگر پنوماتیک

عملگر پنوماتیک شامل جک پنوماتیک، سیلندر چرخشی پنوماتیک، گریپر و جک‌های بدون سفت یا رادلس است که قطر پیستون عامل مهم و تعیین کننده ای در انتخاب سیلندر است. هوای فشرده وارد کمپرسور یا مخزن می‌شود و سپس این سیال و جریان به واحد مراقبت می‌رسد سپس هوای فیلتر شده وارد شیر پنوماتیک می‌شود و بسته به کارایی و نیازی که سیستم طراحی شده تغییرات در جریان، فشار و همچنین جهت در آن اعمال شده و در نهایت این سیال یا جریان وارد عملگر می‌شود.

تجهیزات پنوماتیک را بهتر بشناسیم

شیلنگ‌ و لوله

در تجهیزات پنوماتیک از لوله و شیلنگ استفاده متفاوتی می‌شود. در سیستم‌ها با فشار پایین معمولا از شیلنگ استفاده شده و و در سیستم‌های با فشار قوی از لوله استفاده می‌شود. زما نی که قصد انتقال سایلات یا هوای فشرده درون کمپرسور به سمت تجهیزات را داشته باشیم، باید به نکاتی مانند حجم جریان، میزان افت فشار در مسیر، ایمنی خط انتقال سیال و متناسب بودن خطوط انتقال با شرایط محیطی توجه شایانی گردد. برای انتقالا جریان سیالات به سیستم بهترین گزینه استفاده از شیلنگ‌ پنوماتیک است و در انتخاب آن باید شرایط محیطی مانند میزان فشار هوا، حرارت، رطوبت و سایر عوامل دخیل باید درنظر گرفته شود.

ما در این مطلب به بررسی اجمالی تجهیزات پنوماتیک پرداختیم و شما را با ساختار آن آشنا نمودیم. اگر شما نیز قصد خرید تجهیزات پنوماتیک و آشنایی بیشتر با این سیستم‌ها دارید می‌توانید از مطالب مرتبط با این سیستم‌ها در سایت پاور کنترل دیدن نموده و با دید جامع نسبت به خرید تجهیزات پنوماتیک اقدام نمایید. همچنین کارشناسان ما در پاور کنترل آماده ارایه خدمات مشاوره‌ای به شما عزیزان می‌باشند.

کد خبر: ۲۵۵٬۱۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • خسروشاهی IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
      0 0
      بسیار اموزنده