۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۰
عوامل مؤثر بر قیمت هاش و پروفیل آهن

عوامل مؤثر بر قیمت هاش و پروفیل آهن

تیر آهن هاش به عنوان یکی از انواع پروفیل آهن شناخته می‌شود. این محصول به دلیل شکل ظاهری خود که شبیه حرف H است، تحت عنوان تیرآهن هاش شناخته شده و در صنعت ساختمان‌سازی کاربردهای متنوعی دارد.

بازار: تیر آهن هاش به عنوان یکی از انواع پروفیل آهن شناخته می‌شود. این محصول به دلیل شکل ظاهری خود که شبیه حرف H است، تحت عنوان تیرآهن هاش شناخته شده و در صنعت ساختمان‌سازی کاربردهای متنوعی دارد. قیمت آن نیز تحت تأثیر عوامل مختلفی مثل وزن، ابعاد، شرکت تولید کننده و... تعیین می‌شود. افراد فعال در حوزه ساخت‌وساز باید اطلاعات دقیق و به‌روزی از قیمت پروفیل آهن داشته باشند. به همین دلیل شناخت عوامل مؤثر بر قیمت نهایی آن موضوعی حیاتی و مهم برای این افراد خواهد بود.

چه عواملی روی قیمت تیرآهن هاش و پروفیل آهن تأثیر می‌گذارد؟

تیر آهن هاش یا IPB که با نام تیرآهن بال پهن نیز شناخته می‌شود یکی از انواع تیرآهن است که در سه نوع سبک، سنگین و فوق سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرد. عرض بال‌های این نوع مقطع فولادی نسبت به تیرآهن‌های معمولی بیشتر است، به همین دلیل از مقاومت بیشتری برخوردار بوده و گزینه‌ای مناسب برای ساخت ستون خواهد بود. طراحی خاص و مقاومت بالای تیر هاش آن را تبدیل به محصولی مناسب برای سازه‌های سنگین نفت و گاز، ستون پل‌ها، ساخت برج‌های ساختمانی، ساخت کشتی و اسکله و… کرده است.

عوامل موثر در قیمت هاش

کارایی زیاد این نوع پروفیل آهن باعث شده تا نوسانات قیمت آن از اهمیت زیادی برخوردار باشد. این نوسانات تحت تاثیر عواملی مثل سایز تیرآهن، هزینه حمل و نقل، قیمت مواد اولیه، نوسانات ارز، شرکت تولیدکننده و... ایجاد می‌شود.

  • نرخ دلار و ارز

قیمت مواد اولیه تیرآهن هاش و پروفیل آهن تحت تاثیر مستقیم قیمت ارز است. به همین دلیل هرچه نرخ ارز با افزایش همراه باشد، قیمت این کالاها نیز بیشتر خواهد شد.

  • موقعیت‌های سیاسی و اجتماعی

موقعیت‌های سیاسی و اجتماعی در کشورهایی که به عنوان تولید کننده اصلی محصولات فولادی شناخته می‌شوند، تأثیر مستقیمی در میزان عرضه و تقاضا خواهند داشت. علاوه بر این، اتفاقات مهم سیاسی و اجتماعی در هر کشوری ممکن است میزان تورم و شرایط اقتصادی آن محدوده را تغییر دهد که نتیجه آن چیزی نیست جز تغییر قیمت محصولات فولادی.

  • قیمت نفت

قیمت نفت و نوسانات آن جزو تعیین‌کننده‌های اصلی قیمت محصولات فولادی است. قیمت هاش نیز از این قاعده مستثنی نبوده و متناسب با نوسانات نفت تغییر خواهد کرد. این موضوع در کشوری مثل ایران که عمده درآمد آن بر پایه نفت است، تاثیر و اهمیت بیشتری دارد.

تاثیر قیمت نفت در قیمت پروفیل آهن

  • مواد اولیه

طبیعتا یکی از اصلی‌ترین عواملی که قیمت هاش و پروفیل آهن را تعیین می‌کند، مواد اولیه آن است. آهن خام به عنوان ماده اولیه ممکن است بسته به میزان منابع طبیعی کشورها در نقاط مختلف قیمت‌های متفاوتی داشته باشد. به همین دلیل این محصولات هم راستا با قیمت آهن خام تغییر خواهد کرد.

  • حمل و نقل

یکی دیگر از موارد تاثیرگذار، هزینه‌های مربوط به حمل و نقل است. در واقع قیمت نهایی یک تیرآهن فقط بر اساس هزینه‌های تولید تعیین نمی‌شود؛ زیرا حمل و نقل مواد اولیه تا کارخانه و از کارخانه تا فروشگاه‌های ارائه دهنده، خود هزینه‌های مجزایی دارد که روی قیمت نهایی پروفیل‌ها حساب می‌شود.

  • آب و هوا

اصلی‌ترین کاربرد تیرآهن هاش و پروفیل آهن در صنعت ساختمان‌سازی مشاهده می‌شود. اگر فرض را بر این بگیریم که در شرایط جوی نامناسب و فصول سرد سال این صنعت با کاهش فعالیت همراه باشد، احتمال کاهش قیمت نیز وجود خواهد داشت.

  • وضعیت مسکن

وضعیت مسکن و بازار آهن‌آلات دو حوزه کاملاً مرتبط به یکدیگر هستند. همان‌طور که برای ساخت ساختمان به تیرآهن نیاز است، اگر بازار مسکن با رکود همراه شود، فروش این کالا نیز با کاهشی چشمگیر روبه‌رو می‌شود. به همین واسطه پس از کاهش تقاضا، قیمت این محصولات نیز افت پیدا می‌کنند. برای اینکه اطلاعات دقیق و به‌روزی از قیمت تیرآهن هاش داشته باشید، باید لیست قیمت روز پروفیل را بررسی نمایید.

تاثیر وضعیت مسکن در قیمت پروفیل

  • اقتصاد داخلی و جهانی

شرایط اقتصادی داخلی و خارجی جزو عوامل تعیین کننده قیمت مقاطع فولادی است؛ اما خود تحت تأثیر محرک‌های بسیار دیگری هم قرار دارند. نوسانات ارز، موقعیت‌های سیاسی و اجتماعی، رشد صنایع مختلف و... هر کدام به نحوی روی اقتصاد داخلی و خارجی تاثیر داشته و به دنبال آن باعث ایجاد تغییر در قیمت محصولات فولادی نیز خواهد شد.

کد خبر: ۲۵۴٬۹۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha