۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۶
پوشش ضد زنگ زینک فلیک چیست و چه کاربردی دارد؟

پوشش ضد زنگ زینک فلیک چیست و چه کاربردی دارد؟

آیا چیزی از پوشش زینک فلیک می‌دانید؟ بسیاری از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگانی که با آهن آلات و محصولات فلزی کار می‌کنند،بدنبال افزایش مقاومت محصولات در برابر خوردگی یا زنگ زدن هستند.

ایجاد خوردگی روی سطح فلزات

بازار: آیا چیزی از پوشش زینک فلیک می‌دانید؟ بسیاری از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگانی که با آهن آلات و محصولات فلزی کار می‌کنند، به دنبال افزایش مقاومت محصولات در برابر خوردگی یا زنگ زدن هستند. برای این کار، باید از پوشش های ضدزنگ استفاده کنید تا مقاومت دلخواه شما به فلزات اضافه شود. در گذشته فقط از روی و گالوانیزه برای پوشش‌دهی آهن استفاده می‌شد اما در حال حاضر بیشتر فعالان بازار ترجیح می‌دهد از پوشش زینک فلیک برای افزایش مقاومت آهن در برابر اکسید شدن استفاده کنند. این پوشش بسیار خاص است و ویژگی و مزایای مختلفی دارد، که در ادامه به شرح آن خواهیم پرداخت.

معرفی کامل پوشش ضدزنگ زینک فلیک

روی خاصیتی دارد که می‌تواند مقاومت و استحکام خوبی به فلزات در برابر خوردگی بدهد؛ به همین خاطر تولیدکنندگان پوششی را به وجود آورده‌اند که از ترکیب روی و آلومینیوم ایجاد شده و مقاومت بسیار خوبی را در برابر زنگ زدگی و خوردگی ایجاد می‌کند. معمولاً پوشش زینک فلیک، غیرالکتریکی بوده و با داشتن حالت پولکی مانند، به خوبی روی سطح فلزات قابل مشاهده است. پوشش‌های زینک فلیک در دو نوع پایه آب و پایه حلال عرضه می‌شوند. در عملکرد و میزان مقاومت آن‌ها هیچ تفاوتی وجود ندارد و هر دو یک میزان مقاومت را ارائه می‌دهند. در ساخت این پوشش فقط از روی و آلومینیوم استفاده نمی‌شود و برخی از مواد روغنی و پلیمری نیز به عنوان افزودنی در ساختار پوشش ضد زنگ زینک فلیک قرار دارند.

زینک فلیک، به دلیل داشتن ذرات ریز روی و آلومینیوم، روی تمام سطوح حتی سطوح ناهموار نیز قابل استفاده است. از طرفی می‌توانید از این پوشش براق قطعات آهنی خیلی کوچک نیز استفاده کنید. بنابراین، انعطاف پذیری این پوشش آن را در صنایع فلزی به یک انتخاب محبوب تبدیل کرده است.

انواع پوشش‌های زینک فلیک برای آهن آلات

به طور کلی دو نوع پوشش زینک فلیک وجود دارد که برای سطوح مختلفی به کار گرفته‌می‌شوند:

  • زینک فلیک بدون کروم بر پایه آب
  • زینک فلیک بدون کروم بر پایه حلال

پوشش‌هایی در ساختار آن‌ها از درصد مشخصی کروم استفاده شده، مقاومت بالایی دارند، اما معمولاً به صورت گسترده از آن‌ها استفاده نمی‌شود. زیرا خاصیتی دارند که ممکن است در اثر استفاده روی فلزها، ماده سمی از خود به وجود بیاورند.

پوشش‌های دیگری که در ساختارشان از کروم استفاده نشده، کاربرد بیشتری دارند و هیچ‌گونه آسیبی به محیط زیست وارد نخواهند کرد. هنگام تولید زینک فلیک بر پایه حلال، از موادی مانند الکل یا اتر در فرایند تولید استفاده می‌کنند که بیشتر در مصارف صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. پوشش زینک فلیک بر پایه آب، بدون مواد شیمیایی است و به عنوان یک جایگزین برای پوشش‌های دارای کروم و سنتی فلزات به کار می‌رود.

استفاده از زینک فلیک چه مزایایی را ارائه می‌دهد؟

باوجوداینکه زینک فلیک جز پوشش‌های جدید برای محصولات فلزی به حساب می‌آید، با استقبال شدید مصرف کنندگان روبرو شده است. اگر دلیل این استقبال را نمی‌دانید، حتماً مزایای این ضد زنگ شگفت‌انگیز را بخوانید:

داشتن ضخامت کم

فلزات و آهن‌آلات به خودی خود از لایه‌های مختلفی تشکیل می‌شوند و وزن بالایی دارند. به همین دلیل پوشش‌های ضدزنگ باید سبک و نازک باشند تا وزن فلزات را بیش از حد بالا نبرند. زینک فلیک پوششی بسیار نازک و دارای ضخامت کم است که باعث می‌شود وزن فلزات بالا نرود.

هزینه کم

پوشش‌های مختلفی برای سطوح فلزی وجود دارد، اما برای کم کردن برآورد هزینه، گزینه‌های باکیفیت مقرون‌به‌صرفه برای مصرف‌کنندگان جذاب‌تر هستند. محصولاتی که دارای پوشش ضدزنگ زینک فلیک هستند، نسبت به مدل‌های دیگر از قیمت کمتر و کیفیت بالاتری برخوردارند.

مقاومت در برابر آتش سوزی و حرارت بالا

پوشش‌های فلزات، علاوه بر اینکه باید در برابر زنگ زدن، باید مقاومت خوبی هم در برابر آتش سوزی داشته باشند. زینک فلیک خاصیتی دارد که می‌تواند در هنگام آتش سوزی حرارتی در حد چهارصد درجه را تحمل کند و مقاومت مصالح فلزی را تضمین کند.

به طور کلی پوشش ضدزنگ زینک فلیک همراه با افزایش مقاومت در برابر زنگ زدگی و خوردگی، مزایای دیگری از جمله افزایش عمر محصولات فلزی و ساده کردن فرایند نصب را ارائه می‌دهد.

پوشش ضد زنگ زینک فلیک چیست و چه کاربردی دارد؟

پوشش زینک فلیک مقاوم برابر زنگ زدن

آیا زینک فلیک و داکرومات تفاوتی با هم دارند؟

برای پاسخ به این سؤال باید گفت که این دو نوع پوشش در اصل یکی هستند و هدفشان محافظت از فلزات در برابر خوردگی و زنگ زدن است. در ابتدا این پوشش که برای قطعات فولادی استفاده می‌شد، داکرومات نام داشت اما به مرور نام آن تغییر یافت و به اسم «زینک فلیک» شناخته شد. این دو محصول که کاملاً مشابه یکدیگر هستند در صنایع مختلفی از جمله خودروسازی کاربرد دارند و به دلیل حساس بودن این محصولات، معمولاً سازندگان موظف هستند که از این پوشش در ساخت قطعات خودروها استفاده کنند. پس به خاطر داشته باشید که از نظر کارکرد این دو نوع پوشش هیچ تفاوتی ندارند و یک سطح از پوشش را ارائه می‌دهند.

زینک فلیک در پیچ و مهره چه کاربردی دارد؟

درست است که زینک فلیک بیشتر برای فلزاتی که سطح مسطح دارند استفاده می‌شود، اما محصولات دیگر مانند پیچ و مهره‌ها هم می‌توانند از این ماده برای پوشش سطحی خود بهره‌مند شوند. معمولاً در پیچ‌ومهره‌ها از گالوانیزه گرم برای پوشش سطح استفاده می‌شود که با انجام آزمایش می‌توان اطمینان حاصل کرد که زینک فلیک جایگزین مناسبی برای آن خواهد بود یا خیر. برای این کار، پیچ‌ومهره‌هایی که در آن‌ها زینک فلیک به کار برده شده است را در معرض موادی مانند ضد یخ و روغن موتور قرار دهید تا میزان خوردگی این ماده را بسنجید. پس از مدتی با بررسی این پیچ‌ومهره‌ها می‌توان دریافت که هیچ گونه خوردگی در سطح آن‌ها وجود ندارد. در نتیجه، زینک فلیک جایگزین بسیار مناسبی برای گالوانیزه گرم خواهد بود.

پوشش ضد زنگ زینک فلیک چیست و چه کاربردی دارد؟

پروفیل های دارای پوشش زینک فلیک یا داکرومات

معرفی شاهین فلز سپاهان، از اولین تولیدکنندگان محصولات فلزی با پوشش زینک فلیک در ایران

ضدزنگ زینک فلیک، از جدیدترین پوشش‌هایی است که برای محصولات فولادی و فلزی تولید شده است. این محصول به راحتی روی فلزات قرار می گیرد و هیچ پیچیدگی در مراحل اجرای آن وجود نخواهد داشت. همچنین علی‌رغم بالا بردن کیفیت، قیمت پروفیل آهن را مقرون به صرفه نگه می‌دارد. با توجه به مواد و ترکیباتی که در فرایند ساخت آن به کار رفته است، دوام بسیار زیادی نسبت به دیگر پوشش‌های محافظتی دارد. بنابراین بهترین انتخاب برای محصولات فولادی خواهد بود. شرکت شاهین فلز سپاهان از اولین و برترین کارخانه های تولید محصولات فلزی است که برای اولین بار از پوشش زینک فلز در تولیدات خود استفاده کرده است. نکته مثبت این تولیدکننده، قیمت مناسب محصولات آن است.

منبع: فایند پلاس

کد خبر: ۲۲۷٬۱۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha