۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
شتاب‌ دهنده‌ ها ضامن مانایی کسب‌ و کارهای نوآور | سرمایه گذاری در ۳ شرکت گلستان
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

شتاب‌ دهنده‌ ها ضامن مانایی کسب‌ و کارهای نوآور | سرمایه گذاری در ۳ شرکت گلستان

گرگان- توسعه و حمایت مادی و معنوی از شتاب دهنده‌های استارت‌آپی کارآزموده و راه‌بلد، یکی از مهم ترین مولفه‌های موفقیت و مانایی کسب و کارهای نوآورانه و هسته‌های استارت‌آپی در کشور محسوب می شود.

بازار؛گروه استان‌ها: حدود دو دهه از آغاز و راه‌اندازی تیم‌های استارتاپی و نوآور در ایران می‌گذرد. استارتاپ‌ها معمولاً از گروهی از نخبگان و افراد خلاق دانشگاهی و حتی غیرآکادمیک تشکیل می‌شوند که برای حل یک مسئله راه‌حلی جدید و خلاقانه ارائه می‌دهند.

یکی از چالش‌های اصلی و تاریخی استارتاپ این است که تضمینی برای موفقیت آن وجود ندارد. افرادی که با هزار آرزو ایده‌های خام و اولیه‌ خود را ارائه می‌کنند تا بتوانند آنرا به یک کسب‌ و ‌کار پایدار تبدیل کنند اما همیشه دلهره شکست و ناکامی دارند. مشکلات مالی، فکری، بازارشناسی و شناسایی درست هدف از عمده ترین مشکلات این شرکت‌های استارتاپی بوده که معمولا بین همه آنها مشترک است. چند سال پس از شکل گیری استارتاپ‌ها و مشکلات فراروی آن‌ها، مراکزی تحت عنوان مراکز شتاب‌دهنده ایجاد شد تا حلال مشکلات و راهبر آن باشند.

بزرگ‌ترین نقش شتاب‌دهنده‌ها کمک کردن به کسب ‌ وکارها و استارتاپ‌هایی است که می ‌خواهند ایده‌ های موجود در سر خود را به واقعیت تبدیل کنند و پشتوانه و سرمایه‌ای ندارند. این مراکز پس از اطمینان از سودآور بودن مشارکت با این شرکت‌ها وارد میدان شده و حمایت های لازم از استارتاپی ها را اجرایی می کنند، حمایت هایی که بیشتر غیرمالی هستند. لذا در این راستا مصاحبه ای را با «محمدصادق سبحانی»، «مدیرعامل شتاب دهنده تریگ آپ» یکی از پیشگامان حوزه شتابدهی به تیم ها استارتاپی ترتیب داده ایم که در ادامه خواهد آمد.

* مرکز شتاب ‌دهنده تریگ ‌آپ را بیشتر معرفی کنید؟

مرکز شتاب ‌دهنده تریگ‌آپ یک شرکت شتاب‌دهنده دانش‌بنیان است که بر روی فعالیت‌هایی همچون منتورینگ و راهبری تیم‌های استارتاپی و کسب‌و کارهای نوآور فعالیت دارد. این شرکت از سال ۱۳۹۴ به‌ صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرده است و ذیل شرکت «شناسا» خدمات خود را ارائه می‌کند. مرکز شتاب ‌دهنده تریگ ‌آپ وظیفه شتاب دهندگی و میکرو وی‌ سی یعنی سرمایه ‌گذاری و شکل‌دهی به تیم‌ها در مراحل اولیه رشد و بلوغ آنها را بر عهده دارد.

با استفاده از داده‌های ناشی از آمایش سرزمینی و پتانسیل‌های موجود در استان و همچنین خلاقیت و تلاش جوانان توانمند گلستان می‌توانیم ضمن حل مشکلات شهر و استان گلستان به بازارهای ملی و جهانی دست یابیم

سرمایه‌گذاری، فضای کار اشتراکی، منتورینگ، راهبری، آموزش و شبکه‌سازی توسعه بازار و جذب سرمایه راند بعد از جمله سرویس‌های ارائه شده در مرکز شتاب ‌دهنده تریگ ‌آپ است. ما به تیم‌ها کمک می‌کنیم تا از مرحله اولیه رشد عبور کنند و برای دستیابی به رشد بیشتر، آماده مذاکره با سرمایه‌گذاران در مراحل بعد شوند. مرکز شتاب ‌دهنده تریگ‌ آپ تاکنون بیش از ۶۳ قرارداد شتاب‌دهی منعقد کرده است که در این ‌بین ۲۳ عنوان از مشتریان این مرکز موفق شدند در راند بعد سرمایه‌گذار جذب کنند و این عملکرد، راندمان مطلوبی به‌حساب می‌آید.

دو یا سه تیم از شرکا یا تیم‌های طرف قرارداد هم اگزیت شده و موفق شدند سهام خود را بفروشند و در مدل شتاب‌دهی به فاز نهایی و حداکثری دست یابند. فرایند شتاب‌دهی به همین منوال است، یعنی با رشد استارتاپ‌ها و افزایش ارزش سهام آنها، شتاب ‌دهنده سهام را واگذار می‌کند و اصطلاحاً اگزیت می‌شود. مرکز شتاب ‌دهنده تریگ‌ آپ یک شتاب‌دهنده عمومی تلقی شده که در حوزه‌های مختلف سرمایه‌گذاری کرده‌ است.

بیشتر سابقه ما در حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات است اما در حوزه سلامت، فناوری اینترنت اشیا و هوش مصنوعی، امنیت غذایی، سالمندی و پرستاری هم فعالیت‌های متعددی داشته‌ایم. به‌طورکلی شتاب‌ دهنده تخصصی نیستیم؛ البته شرکای تخصصی هم داشته‌ایم که با آنها در حوزه‌های تخصص فعالیت شتاب‌دهی تخصصی انجام داده‌ایم.

شتاب‌ دهنده‌ ها ضامن مانایی کسب‌ و کارهای نوآور | توسعه در اقتصاد فناوری

* چطور این ایده‌ها شناسایی می‌شوند و فرایند سرمایه‌گذاری چگونه است؟

برای شناسایی و جذب اتفاقات متعددی می‌افتد، در وهله نخست آنکه مرکز شتاب ‌دهنده تریگ‌ آپ در اکوسیستم‌های شتاب‌دهی برند مشهور و شناخته شده تلقی می‌شود و به همین دلیل مراجعات گوناگونی از طریق سایت و شبکه‌های اجتماعی دریافت می‌کنیم.

از دیگر روش‌های شناسایی ایده‌ها حضور در رویدادهای مختلف است. در رویدادها و نمایشگاه‌های مختلف مانند الکامپ و اینوتکس طرح‌ها را شناسایی می‌کنیم. مرکز شتاب ‌دهنده تریگ‌ آپ در زمره پیش‌گامان حوزه شتاب‌دهی کشور محسوب می‌شود. این شرکت موفق شده است تا به‌عنوان یکی از نخستین شتاب‌دهنده‌ها از مرکز نوآوری شتاب‌دهی پارک پردیس که مجوز شتاب‌دهی صادر می‌کند، مجوز بگیرد. مجوزی که مبنای مهمی بر دانش‌بنیان بودن یک شتاب‌دهنده تلقی می‌شود.

* شکل قراردادها و سرمایه‌گذاری‌ها را بیشتر توضیح دهید.

مرکز شتاب ‌دهنده تریگ‌ آپ سه قرارداد شتاب‌دهی با شرکت‌های گلستانی منعقد کرده که در همه موارد شاهد مشارکت صندوق پژوهش و فناوری گلستان هستیم، بخشی از آورده ما به‌ صورت نقدی بوده و بر اساس توافق با تیم‌ها و شاخص‌های تعیین شده به ‌صورت مرحله‌ای به آنها پرداخت می‌شود. بخشی از خدمات و آورده مرکز شتاب ‌دهنده تریگ‌ آپ غیرنقدی بوده که شامل آموزش، منتوری، راهبری، شبکه‌سازی و کارهایی برای توسعه بازار شرکت‌ها می‌شود.

در فضای استارتاپی همه چیز پول نیست، بلکه پول هوشمند و کمک‌های راهبری، آموزش و منتورینگ اصل مهم برای تعالی و رشد، تلقی می‌شود

در بخش سرمایه نقدی، اعتبارات به ‌صورت مرحله‌ای و بر اساس کیفیت پیشبرد کارها پرداخت می‌شود. خدمات غیرحضوری هم در بستری آنلاین انجام می‌شود و به هر تیم یک راهبر اختصاص می‌دهیم. این راهبر به‌صورت هفتگی جلساتی را با این تیم‌ها برگزار و فعالیت آنها را چک می‌کند به آنها بازخورد داده و آموزش و تمرینات لازم را برای شتاب‌دهی ارائه می‌کند.

* کلام آخر؟

امیدواریم اتفاقاتی که در استان های مختلف کشور از جمله گلستان آغاز شده است همچنان ادامه داشته باشد و با حمایت المان‌های بومی اکوسیستم‌های استارتاپی بتوانیم تیم‌های بیشتری را جذب کنیم و جریان امیدبخشی را به جوانان علاقه‌مند به کارآفرینی هدیه دهیم. اخیراً با همکاری معاونت علمی ریاست ‌جمهوری مقرر شده دوره آموزش راهبری برگزار شود و امیدواریم فعالان اکوسیستم‌های استارتاپی گلستان از این فرصت استفاده کنند و با حضور در این دوره‌ها بتوانند نقش راهبری در استان را برعهده بگیرند.

معتقد هستیم که در فضای استارتاپی همه چیز پول نیست، بلکه پول هوشمند و کمک‌های راهبری، آموزش و منتورینگ اصل مهم برای تعالی و رشد، تلقی می‌شود. استان گلستان در حوزه‌های دامپروری و مرغداری جایگاه مطلوبی در کشور دارد و این حوزه‌ها در ترکیب سهام صندوق پژوهش و نوآوری استان گلستان نیز حضور دارند؛ امیدواریم با اتفاقات واقعی بتوانیم به توسعه استان و رشد صنعت در گلستان کمک کنیم.

با استفاده از داده‌های ناشی از آمایش سرزمینی و پتانسیل‌های موجود در استان و همچنین خلاقیت و تلاش جوانان توانمند گلستان می‌توانیم ضمن حل مشکلات شهر و استان گلستان به بازارهای ملی و جهانی دست یابیم.

کد خبر: ۲۵۴٬۹۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha