۲ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۹
افزایش قیمت دلار مساوی با افزایش بازده شرکت‌های بورسی است/ همه گزینه‌ها به نفع رشد بازار  سرمایه است
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار:

افزایش قیمت دلار مساوی با افزایش بازده شرکت‌های بورسی است/ همه گزینه‌ها به نفع رشد بازار سرمایه است

 سوری کارشناس بازار سرمایه گفت: بازارهای موازی مانند طلا و دلار به دلیل اعمال محدودیت‌های معاملاتی و کاهش سود بازدهی جذابیت چندانی برای مردم ندارد.

به گزارش بازار، مدتی از است که با افزایش قیمت دلار و سکه، برخی از سرمایه‌گذارن ابتدایی از ترس کاهش ارزش سرمایه خود در بازار بورس در حال خروج بخشی از پول خود از این بازار هستند، اما تجربه چندساله بورس نشان می‌دهد که هر چقدر که قیمت دلار و طلا در بازار حقیقی افزایش داشته باشد، شاخص بورس بعد از مدتی با رشد بیشتری از دلار صعود می‌کند.یکی از مدرسان بازار بورس معتقد است که بازار دلار و سکه دیگر برای مردم جذابیت چندانی ندارد.

مهدی سوری کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار، در مورد تأثیر افزایش قیمت ارز و سکه بر روی  بازار بورس، گفت: بازارهای موازی مانند طلا و دلار به دلیل اعمال محدودیت‌های معاملاتی و کاهش سود بازدهی جذابیت چندانی برای مردم ندارد، از طرف دیگر جذابیت‌های ایجاد شده در بازار بورس میزان اثرگذاری افزایش قیمت دلار و سکه بر بازار بورس کاهش می‌دهد.

وی رکود بازارهای موازی مانند خودرو را سبب سوق پیدا کردن نقدینگی به سمت بازار سرمایه عنوان کرد و افزود: بازار سرمایه هم زمان با کاهش سود سپرده‌های بانکی و رکود در بازارهای موازی برای مردم جذاب شده است که شاهد ورود مردم به این بازار هستیم.

این کارشناس ورود نقدینگی افراد جدید در کنار رکود بازارهای موازی را محرک اصلی رشد شاخص بورس دانست و گفت: از لحاظ تاریخی ثابت شده که مقدار ثروتی که مردم ما از فعالیت‌های اقتصادی کسب می‌کنند  مقدار کوچک‌تری از ثروت آن‌ها را تشکیل می‌دهد و در مقابل حجم قابل توجهی از سرمایه آن‌ها، داری‌های است که عمدتاً در بازار مسکن ساکن شده است، در نتیجه مردم ما پول بیکار زیادی دارند که به خاطر حفظ ارزش آن، وارد بورس می‌شوند.

سوری در رابطه با تأثیرات قطعنامه حکام بر بازار بورس گفت: سال گذشته که بهترین سال بورس در ایران بود ما مجموعه‌ای از  وحشتناک‌ترین اتفاقات داشتیم؛  سایه جنگ تا بالای سر ما آمد اما نهایتاً توانست یک هفته  بازار  بورس ما را تحت تأثیر قرار دهد.

وی اذعان کرد: اصولاً ما تبادلی با دنیای خارج نداریم و نداشتیم که بازار ما بخواهد تحت تأثیر چنین اتفاقاتی قرار بگیرد. بحران‌ها معمولاً سبب ایجاد تورم و کاهش ارزش پول ملی می‌شود که همین تورم در بلند مدت سبب رشد شاخص بورس می‌شود.

مهدی سوری در تحلیل ادعای بالا مبنی بر اینکه تورم در نهایت سبب افزایش رشد شاخص بورس می‌شود، گفت: اگر در بازار دلار و سکه افزایش قیمتی مشاهده کنیم،در کوتاه مدت بخشی از افراد پول خود را جهت سرمایه‌گذاری در طلا و دلار خارج  از بازار بورس خارج  می‌کنند اما به دلیل اینکه بسیاری از شرکت‌ها داخلی فروششان بر اساس دلار است و بخشی از هزینه‌های آن‌ها ریالی،  بازدهی این شرکت‌ها افزایش پیدا می‌کند در نهایت میزان ارزش دارایی‌های آن رشد پیدا خواهد کرد. به صورت خلاصه هر چقدر دلار رشد کند در بلند مدت بازار بورس رشد بیشتری پیدا می‌کند.

کد خبر: ۲۵٬۴۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha