۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۷
مالزی در بحران کمبود برنج سفید

مالزی در بحران کمبود برنج سفید

کم شدن عرضه دانه شالی به کشاورزان برای کاشت و افزایش قیمت، دولت مالزی را با مشکل مواجه کرده است، کمبود برنج سفید یکی از پیامدهای تاخیر در شروع شالی کاری پاییزی در این کشور است.

به گزارش بازار، در پنج ماه آینده، مالزی ممکن است با کمبود شدید برنج سفید محلی به دلیل آب و هوای غیرقابل پیش بینی و تورم قیمت برنج شالی مواجه شود.

این گزارش با اشاره به تغییرات آب و هوایی و اقلیمی که زمان‌بندی کاشت و برداشت را تغییر داده است، یکی دیگر از معضلات شالیکاران را کمبود عرضه بذر شالی عنوان کرد که به افزایش سرسام آور قیمت ها منجر شده است.

کشاورزان شمال مالزی با توصیف این وضعیت به عنوان یک وضعیت بحرانی، نگران هستند که تداوم این روند، عرضه برنج سفید محلی را نیز با وضعیت بحرانی مواجه کند.

وان ماهرالدین سلیمان، شالیکار ۶۶ ساله، از پوکوک سنا، روستایی در کداه، گفت: کشاورزان برای دریافت بذرهای گواهی شده از تامین کنندگان با مشکل مواجه شده اند و آنها را مجبور کرده است که عملیات فصل کاشت خود را که قرار بود در پایان سپتامبر (مهر ماه) آغاز شود، متوقف کنند.

او گفت: بیشتر ما اعضای سازمان‌های منطقه‌ای کشاورزان (PPKs) قبلاً بذر خود را از تامین‌کنندگان پیش خرید کرده‌ایم، اما به ما گفته شد که بذر گواهی‌شده در دسترس نیست.

این کمبود بر چرخه کشت غذای اصلی تأثیر گذاشته است و این برای بازار برنج در آینده خوب نیست.

وان ماهرالدین ادعا کرد: برخی از تامین کنندگان با احتکار سهامی که قرار بود به کشاورزان فروخته شود، سعی در دستکاری قیمت بذر شالی داشتند.

وی همچنین مدعی شد: برخی از کشاورزان بذر پادی گواهی شده را بالاتر از سقف تعیین شده توسط دولت خریداری کرده اند.

یکی از شالیکاران در کامپونگ سنا، پرلیس، گفت: در برخی موارد، عرضه وجود داشت، اما به مقدار محدودی عرضه شد.

وی افزود: قیمت این بذرها بین ۵۵ رینگیت (۱۶ دلار سنگاپور ۱۱.۷۶ دلار آمریکا) تا ۷۰ رینگیت (۱۴.۷۰ دلار آمریکا) در هر ۲۰ کیلوگرم است که بالاتر از سقف قیمت ۴۵ رینگیتی تعیین شده توسط دولت است.

وی گفت: دستگاه های دولتی مربوطه باید نظارت دقیقی بر تولید بذر پادی داشته باشند تا تولیدکنندگان و خرده فروشان جرات دستکاری در قیمت بذر را نداشته باشند.

اسماعیل صالح، رئیس اتحادیه کشاورزی، از کشاورزان خواست تا مدارک و جزئیات را در اختیار آنها قرار دهند تا بتوانند علیه تامین کنندگان خاطی اقدام کرد.

وزارت کشاورزی و امنیت غذایی با لغو مجوز ۲۱ خرده فروش به دلیل عدم توجه به حکم دولت، اقدام کرده است.

اسماعیل صالح همچنین گفت: تولیدکنندگان خصوصی بذر شالی و ۴۵۶ نماینده آنها از فروش بذرهای یارانه ای به سازمان‌های منطقه‌ای کشاورزان برای توزیع به کشاورزان در کداه خودداری کرده اند.

کد خبر: ۲۵۴٬۸۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha