۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۹
امضای ۵ توافقنامه اقتصادی میان ایران و افغانستان

امضای ۵ توافقنامه اقتصادی میان ایران و افغانستان

به دنبال سفر هیات بلندپایه طالبان به ایران و پس از دیدار با مقامات ارشد ایران، ۵ سند همکاری در زمینه مختلف‌های از جمله حوزه اقتصادی و انتقال فناورآوری میان ایران و افغانستان به امضا رسید.

به گزارش بازار، به دنبال سفر هیات بلندپایه طالبان به ایران و پس از دیدار با مقامات ارشد ایران، پس از پایان این سفر ۵ سند همکاری میان ایران و افغانستان به امضا رسید.

یادداشت تفاهم اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، سند همکاری میان ذوب آهن اصفهان و طرف طالبان، سند همکاری میان مناطق آزاد، سند یادداشت تفاهم همکاری سازمان هواپیمایی کشوری ایران و طالبان، صورتجلسه نشست کمیته مشترک همکاری حمل و نقل بین‌المللی جاده‌ای با حضور ملا برادر معاون نخست وزیر طالبان و کاظمی قمی سفیر ایران در کابل در تهران به امضا رسید.

محمد مهدی جوانمرد قصاب مشاور اقتصادی سفیر ایران در افغانستان در این باره گفت: با توجه به سفری که هیات اقتصادی طالبان به تهران، توافقنامه‌های مهم تجاری در حوزه های معادن، حمل و نقل زمینی، هوایی و خط آهن، چگونگی فعالیت کریدور واخان، ۲۴ ساعته شدن مرزها، احداث پل دوم میلک و روند های گمرکی، توافقنامه هایی به امضا رسید.

مشاور اقتصادی سفیر ایران در افغانستان با بیان اینکه قرار است دانش فنی به افغانستان منتقل شود، گفت: طی ۵ سال آینده میزان تجارت میان ایران و افغانستان به ارزش ۱۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

حسن کاظمی قمی نماینده ویژه ایران در امور افغانستان نیز درنشست امضا قرارداد میان ایران و افغانستان گفت: در گفتگوی چند روزه که با هیات اقتصادی طالبان تصمیم بر امضای اسنادی میان دو کشور گرفته شد که این همکاری های اقتصادی میان دو کشور باعث کاهش مشکلات اقتصادی افغانستان و در کل، به امنیت منطقه کمک خواهد کرد.

محمد علی نیکبخت وزیر جهاد و کشاورزی ایران در جریان امضای این توافقنامه ها گفت: نظر رییس جمهور ایران این است که بتوانیم روابط دو کشور را توسعه بدهیم و دانش فنی خود را به افغانستان منتقل کنیم.

به گفته نیکبخت؛ ایران تصمیم دارد تا در حوزه کشاورزی در بخش کشت قرار دادی سرمایه‌گذاری کند و محصول کشاورزی افغانستان را بعد از تولید خریده و به ایران منتقل کند.

نورالدین عزیزی وزیر صنعت و تجارت طالبان نیز به نمایندگی از ملا برادر و هیات طالبان در این نشست گفت: ایران حق همسایگی را در برابر مردم افغانستان ادا کرده قرار است این توافقنامه ها در اولین بازه زمان ممکن به مرحله اجرا برسد.

وی تاکید کرد: در موضوع کریدور وخان و همکاری ایران در این حوزه، طالبان حاضر به گفتگو با چین در این حوزه خواهد بود.

این توافقنامه‌ها در حالی امضا می‌شود که اکنون میزان تجارت میان افغانستان به ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار می‌رسد.

کد خبر: ۲۵۴٬۶۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha