۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۹
کاربرد ویژه هوش مصنوعی در حل مسائل پیچیده شبکه برق
سخنگوی صنعت برق مطرح کرد

کاربرد ویژه هوش مصنوعی در حل مسائل پیچیده شبکه برق

سخنگوی صنعت برق گفت: هوش مصنوعی در حل مسائل پیچیده بهره برداری و برنامه ریزی شبکه برق و تشخیص و پیش بینی حملات سایبری و... کاربرد بسیاری دارد.

به گزارش بازار، اولین نشست از سلسله نشست‌های مشترک مجمع قدرت بخش ایران IEEE و شرکت مدیریت شبکه برق ایران با عنوان" کاربردهای هوش مصنوعی در شبکه های قدرت مدرن" برگزار شد.

در این نشست مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران، گئورک باباملک قره پتیان رئیس مجمع قدرت بخش ایران IEEE، محمد شاهیده پور عضو هیأت علمی دانشگاه ایلینوی، جمشید آقایی عضو هیأت علمی دانشگاه کوئینزلند، مصطفی پرنیانی عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف، مجید صنایع پسند عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، مهدی علیاری عضو هیأت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، تورج امرایی عضو هیأت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی وحمیدرضا بقایی عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس و حدود ۱۵۰۰ نفر به صورت برخط حضو داشتند.

در نشست مورد اشاره "مصطفی رجبی مشهدی با اشاره به ماموریت‌های شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفت: راهبری و پایش شبکه برق کشور ماموریت اصلی این شرکت است که شامل راهبری ۶۰۰ ایستگاه نیروگاه و پست های انتقال برای تامین برق پایدار است.

سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه یکی دیگر از ماموریت‌های مدیریت شبکه هماهنگی اجرای عملیات بازار عمده فروشی و هماهنگی معاملات خارج از بازار است گفت: مدیریت اطلاعات و داده‌ها و مخابرات صنعت برق که شامل حدود ۳۳ هزار کیلومتر فیبر نوری است و بهره برداری از این شبکه از دیگر ماموریت‌های مدیریت شبکه است.

وی تصریح کرد : در حوزه های حفاظت از این سیستم‌ها، مدیریت بار و انرژی به خصوص در سمت مشترکان عمده به عهده مدیریت شبکه برق می باشد و همچنین در هر عملیاتی تجهیزی بخواهد برق دار شود باید به شبکه سراسری برق کشور متصل شود تا بتواند با برنامه ریزی میان مدت، کوتاه مدت یا بلند مدت در شبکه به صورت پایدار باقی بماند.

درادامه محمد شاهیده پور هیأت عضو علمی دانشگاه ایلینوی آمریکا، با ارائه موضوع " مروری بر کاربردهای هوش مصنوعی در سیستم‌های قدرت" ضمن اشاره به برخی از ابزارهای اندازه گیری و جمع آوری داده در شبکه قدرت، مانند pmu ها و RTU ها، به معرفی انواع روشهای یادگیری ماشین و یادگیری عمیق پرداخت و با تاکید بر روش LSTM و EnB، فواید ترکیب این دو روش با هم (FUSION Methods) را متذکر شد.
وی همچنین ضمن ارائه ی نمودارهایی که نشان دهنده تأثیر مثبت به کارگیری AI در سیستم های قدرت بود، نقش کلیدی تحلیل داده ها با روشهای AI در مدیریت و بهره برداری سیستم های قدرت را تبیین کرد.

در ادامه نشست جمشید آقایی عضو هیأت علمی دانشگاه کوئینزلند استرالیا، با موضوع " هوش مصنوعی در پیش بینی و پاسخ گویی بار" به معرفی و تبیین موضوعاتی مانند معرفی انواع مدلهای پیش بینی، کاربردهای هوش مصنوعی در پیش بینی بار، چالش های موجود، معرفی فن آوری و ابزارهای مهم در کاربرد هوش مصنوعی در پیش‌بینی بار، پرداخت.

بر اساس این گزارش، مهدی علیاری عضو هیأت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، با تمرکز بر بحث پردازش تصویر در AI، مطالب خود را تحت عنوان " یادگیری ماشین و پایش وضعیت نیروگاه های حرارتی" ارائه کرد و روش‌های پردازش تصویر در تشخیص عیوب اجزای نیروگاه ها و چالشها و مزایای این روش، مورد بررسی قرار داد.

در ادامه مصطفی رجبی مشهدی به کاربردهای عمومی هوش مصنوعی در بهره برداری از سیستم قدرت اشاره کرد و گفت: کاربردهای هوش مصنوعی در بهره برداری از سیستم قدرت، در حل مسائل پیچیده بهره برداری و برنامه ریزی شبکه، تشخیص و پیش بینی حملات سایبری، پیش‌بینی بار و مؤلفه های آن، سوخت تحویلی، ذخایر آبی و تولید منابع تجدیدپذیر، پیش‌بینی قیمت بازار برق، بورس انرژی و رفتار بازیگران، نظارت زمان واقعی، تحلیل رفتار سیستم قدرت و پیش‌گیری از شرایط غیر نرمال و استفاده از ابزار می باشد.

رجبی مشهدی در ادامه به تجارب به کارگیری هوش مصنوعی در صنعت برق اشاره کرد و گفت : تجربه‌ای در شرکت برق منطقه‌ای هرمزگان در خصوص سیستم هشدار سرقت از دکل های انتقال برق داشتیم.

وی همچنین به تجربیات شرکت‌های برق منطقه‌ای مازندران، گلستان، باختر، آذربایجان، سمنان، توزیع شیراز و البرز و توزیع استان مرکزی اشاره کرد.

سخنگوی صنعت برق در پایان سخنانش ضمن تاکید بر موضوع شرایط ناترازی و محدودیت‌هایی که شبکه برق ایران در حال حاضر با آنها مواجه هست گفت به صورت جدی به دنبال حل این مشکلات هستیم و از ارائه پیشنهادات مناسب در جهت حل این مسائل استقبال می کنیم.

کد خبر: ۲۵۴٬۵۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha