۲ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
بانک مرکزی باید میزان بازگشت ارز را روزانه محاسبه کند
نایب رئیس کنفدراسیون اتحادیه صادرکنندگان:

بانک مرکزی باید میزان بازگشت ارز را روزانه محاسبه کند

قیافه، نایب رئیس کنفدراسیون اتحادیه صادرکنندگان اظهار داشت: عدم عملکرد بروز بانک مرکزی باعث می‌شود تا صادرکننده پس از وارد کردن ارز به داخل کشور هنوز تعهدات متعددی را بر عهده داشته باشد.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، قدیر قیافه گفت: شفافیت در مسائل اقتصادی برای دولت و حاکمیت و اتحادیه‌ها و مردم امری بسیار مهم است.

وی افزود: در حال حاضر صادرکنندگان ایرانی در مهلت قانونی نمی‌توانند ارز خود را برگردانند.

نایب رئیس کنفدراسیون اتحادیه صادرکنندگان کشور اضافه کرد: برخی اوقات پیش می‌آید که بسیاری از صادرکنندگان قبل از صادرات برای ورود ارز اقدام می‌کنند.

وی تاکید داشت: خلا صادراتی زمانی ایجاد می‌شود که قیمت‌های صادراتی گمرک – تعهد صادراتی طرف ایرانی – با قیمت واقعی کالاهای صادراتی همخوانی نداشته باشند، به عبارت دیگر قیمتی که در کمیته نرخ‌گذاری تعیین می‌شود، بسیار بالاتر از قیمت واقعی کالاها است.

قدیر قیافه افزود: فرآیند محاسبه میزان بازگشت ارز در بانک مرکزی بروز نیست، چرا که بانک مرکزی در دوره‌های سه ماهه میزان بازگشت ارز را محاسبه می‌کند.

وی با اشاره به این که سیستم‌های بانکی باید بروز باشند، اظهار داشت: صادرکننده‌ای که ارز را وارد کرده و در اختیار قرار داده است، باید میزان تعهدات کم‌تری را داشته باشد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اضافه کرد: عدم عملکرد بروز بانک مرکزی باعث می‌شود تا صادرکننده پس از وارد کردن ارز به داخل کشور هنوز تعهدات متعددی را بر عهده داشته باشد.

وی ادامه داد: از آنجایی که ساختار بانکی ایران ارتباط مستقیمی با سایر بانک‌های جهانی ندارد، صادرکننده ناچار است تا در اعتماد به خریدار فعالیت خودش را پیش ببرد.

قدیر قیافه با اشاره به شیوه انتقال ارز به داخل ایران، تصریح کرد: در حال حاضر صادرکنندگان ایران در بازگشت دادن ارز به داخل ایران مشکلات و معضلات متعددی دارند.

وی تاکید داشت: در شرایطی که کشور نیاز دارد حتی یک دلار را حفظ کند، چرا دلارها باید در تعرفه شرکت‌های حمل‌کننده خارجی هزینه شوند.

کد خبر: ۲۵٬۴۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha