۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۷
لایروبی ۴۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های کشور در نیمه نخست ۱۴۰۲
سخنگوی صنعت آب کشور اعلام کرد

لایروبی ۴۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های کشور در نیمه نخست ۱۴۰۲

قاسم‌زاده، سخنگوی صنعت آب کشور گفت: بیش از ۴۰۰ کیلومتر لایروبی و حدود ۴۰ کیلومتر ساماندهی در رودخانه‌های کشور در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ انجام شده است.

به گزارش بازار، فیروز قاسم‌زاده افزود: اعتبار پیش‌بینی شده برای طرح ملی متمرکز رودخانه نزدیک‌به ۴۶۰ میلیارد تومان است که تاکنون حدود ۲۰ درصد آن تخصیص‌ یافته است که البته تقویت این منابع اعتباری می‌تواند در توسعه جبهه‌های کاری و تسریع در موضوع‌ها کارگشا باشد.

وی به شناسایی حدود هشت هزار سازه تقاطعی غیراصولی در مسیر رودخانه‌های کشور اشاره کرد و گفت: فهرست این سازه‌ها به دستگاه‌های متولی شامل وزارت جهاد کشاورزی، وزارت راه و شهرسازی و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها ارائه و اخطارهای لازم به اشخاص حقیقی مالک برخی از این سازه‌ها نیز صادر شده و رفع این موانع در قالب یک سامانه قابل‌رصد است.

سخنگوی صنعت آب، درباره انجام مطالعات تعیین حد بستر و حریم رودخانه‌ها، بیان‌داشت: تا انتهای برنامه ششم، وزارت نیرو باید حدود ۷۵ هزار کیلومتر از رودخانه‌های کشور را مطالعه حد بستر و حریم انجام می‌داد، اما با پیگیری‌های انجام شده و با وجود محدودیت‌های جدی اعتباری، تا پایان سال ۱۴۰۱ به میزان بیش از ۸۰ هزار کیلومتر انجام شد و برنامه وزارت نیرو تا پایان برنامه هفتم، تحقق نتایج مطالعات به میزان ۹۷ هزار کیلومتر است.

وی با اشاره به مجموعه اقدام‌های وزارت نیرو در مخاطره سیل مطابق «برنامه ملی کاهش خطر حوادث و سوانح» موضوع ماده ۴ قانون مدیریت بحران کشور، خاطرنشان‌کرد: در این برنامه تکالیف ۱۶ نهاد و دستگاه اجرایی ذی‌مدخل در مدیریت سیل کشور ارائه شده که وزارت نیرو از بین ۷۹ اقدام اولویت‌دار کاهش خطر سیل، عهده‌دار مسوولیت ۲۲ اقدام و در تعداد ۳۹ اقدام همکار و در هشت اقدام پشتیبان است.

قاسم‌زاده درباره مهمترین اقدام‌ها و برنامه‌های وزارت نیرو در راستای کاهش خطر سیل، خاطرنشان‌کرد: این اقدام‌ها در دو بخش نرم‌افزاری و سخت‌افزاری قابل‌تفکیک است.

وی اضافه‌کرد: در بخش نرم‌افزاری، یکی از اقدام‌های مهم، فعالیت‌های حوزه فرهنگ‌سازی و آگاهی‌رسانی است که از آن جمله می‌توان به تهیه اخبار استانی و پویانمایی‌های آموزنده و هشداردهنده، تهیه و صدور اطلاعیه‌ها و بسته‌های آموزشی و فرهنگی، سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه استان توسط مدیران عامل شرکت‌های آب منطقه‌ای، مدیریت علمی سیلاب بر مبنای مستندات فنی در اختیار از جمله نقشه‌های حد بستر و حریم رودخانه‌های عبوری از مناطق جمعیتی و همچنین نقشه‌های پهنه‌بندی سیلاب با دوره بازگشت‌های مختلف اشاره کرد.

سخنگوی صنعت آب افزود: از دیگر اقدام‌های نرم‌افزاری، تقویت زیرساخت‌های نرم‌افزاری مؤسسه تحقیقات آب وزارت نیرو بوده است تا امکان تحلیل اثر وقوع سیلاب و مخاطرات ناشی از آن به‌ویژه در عوارض و تاسیسات تحت تولی وزارت نیرو فراهم شود، به‌نحوی‌که اکنون همه بررسی‌های فنی در جلسات ستاد فرماندهی و پشتیبانی سیلاب وزارت نیرو در بستر سامانه مؤسسه تحقیقات آب انجام می‌شود.

وی، تاکید به شرکت‌های زیرمجموعه برای توجه ویژه به تشکیل جلسات کمیته‌های استانی راهبری کنترل و کاهش خطر سیل و شورای مدیریت بحران استان را از دیگر اقدام‌های این بخش عنوان کرد.

قاسم‌زاده با تاکید بر اهمیت اقدام‌های سخت‌افزاری، ادامه‌داد: اقدام‌های سخت‌افزاری دارای دامنه وسیع‌تری است که از آن جمله می‌توان به اجرای سازه‌های کنترل سیل، اصلاح سازه‌های تقاطعی فاقد آبگذری، اجرای طرح‌های پخش سیلاب و تغذیه مصنوعی، شناسایی و آزادسازی تصرفات مزاحم در بستر و حریم رودخانه‌ها و مسیل‌ها، مدیریت مخازن سدهای کشور به‌منظور مهار حداکثری سیلاب‌ها و کاهش خسارات ناشی از آن، مانور دریچه‌ها و تجهیزات و تأسیسات هیدرو مکانیکال سدها و اطمینان از آمادگی و صحت عملکرد آن‌ها و شناسایی محدودیت‌ها در جهت مدیریت سیلاب مطابق دستورالعمل‌های ابلاغی اشاره کرد.

کد خبر: ۲۵۴٬۳۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha