۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۰
افزایش تنشها در غزه؛ توافق ابراهیم پابرجا می ماند!| نگاه ابوظبی به منافع اقتصادی و نظامی با اسرائیل
بریکینگ دیفنس گزارش داد؛

افزایش تنشها در غزه؛ توافق ابراهیم پابرجا می ماند!| نگاه ابوظبی به منافع اقتصادی و نظامی با اسرائیل

با افزایش خشم در جهان عرب، تحلیلگران معتقدند ابوظبی بیشتر به آینده منافع اقتصادی و نظامی توافق ۲۰۲۰ ابراهیم نگاه می کند.

بازار؛ گروه بین الملل: در حالی که تنش‌های منطقه‌ای در خاورمیانه با هر روز عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در غزه افزایش می‌یابد، یک مقام کلیدی از امارات قاطعانه اعلام کرده که رابطه اسرائیل با کشورش و توافق‌نامه ابراهیم که از سال ۲۰۲۰ صورت گرفته است، در خطر گسستگی قرار ندارند.

علی النعیمی، رئیس کمیته دفاع، داخلی و امور خارجی شورای ملی فدرال امارات به تازگی گفته که توافق‌ها آینده ماست. این یک توافق بین دو دولت نیست، بلکه یک پلتفرم است که ما معتقدیم باید منطقه ای را متحول کند که در آن همه از امنیت، ثبات و رفاه برخوردار شوند.

به گزارش سندیکای اخبار یهودی، النعیمی در یک نشست آنلاین که توسط انجمن یهودیان اروپا و کمیته روابط عمومی آمریکایی اسرائیلی سازماندهی شده بود، صحبت می کرد. حتی در شرایطی که وزارت خارجه امارات کارزار نظامی مرگبار اسرائیل در غزه را محکوم کرده است و دیپلمات‌های آن خواستار آتش‌بس شده‌اند، این اظهارات عمومی در حالی برجسته می‌شود که سایر کشورهای عربی؛ از جمله کشورهایی که روابط خود را با اسرائیل عادی کرده‌اند_ مورد انتقاد شدید قرار گرفته یا سکوت کرده‌اند.

به عنوان مثال، اردن هفته گذشته سفیر خود را از اسرائیل فراخواند؛ در حالیکه سایرین به نمایندگی از فلسطینیان به شدت به اقدامات اسرائیل اعتراض کردند. طبق گزارش‌ها، پارلمان بحرین سفیر خود را در اسرائیل فراخواند و روابط اقتصادی خود را متوقف کرد؛ اولین کشور توافق‌نامه ابراهیمی که از زمان آغاز درگیری از روابط خود با اسرائیل عقب‌نشینی کرد.

همانطور که بریکینگ دیفنس قبلا گزارش داده بود، درگیری کنونی احتمالاً بحث ها در مورد عادی سازی روابط بین اسرائیل و بزرگترین قدرت سنی در منطقه، عربستان سعودی را متوقف می کند، اگرچه کاخ سفید اخیرا گفته که سعودی ها هنوز متعهد به عادی سازی هستند.

چرا نزدیک بودن به اسرائیل برای امارات مفید است؟

بنابراین با توجه به مخالفت سایر رهبران منطقه علیه اقدامات رژیم صهیونیستی، سوالی که مطرح می شود این است چرا امارات در حمایت عمومی خود از روابط اسرائیل بایستد؟ کارشناسان اعلام کرده اند که اظهارات النعیمی احتمالاً منعکس کننده این دیدگاه آشکار امارات است که مزایای اقتصادی و امنیتی پیمان ابراهیم از جمله آنهایی که متحد نزدیک اسرائیل در واشنگتن به دست آورده است، بحران کنونی را تحمل خواهد کرد.

امارات، بیش از هر کشور دیگری در منطقه، از گرم شدن روابط با اسرائیل، از جمله علاقه به سیستم های دفاعی ساخت اسرائیل استقبال کرده است

امارات، بیش از هر کشور دیگری در منطقه، از گرم شدن روابط با اسرائیل، از جمله علاقه به سیستم های نظامی ساخت اسرائیل استقبال کرده است. در این راستا، آندریاس کریگ، مدیر عامل منا آنیتیکال یک شرکت مشاوره ریسک استراتژیک با تمرکز بر منطقه گسترده تر خاورمیانه در لندن اظهار کرد: من واقعاً از این [اظهارات النعیمی] تعجب نمی کنم، زیرا برای روابط اماراتی، توافق ابراهیم و رابطه با اسرائیل استراتژیک تر از یک جنگ واحد است.

تحلیلگری به نام دیوید دس روچز به طور کلی موافق بود، اما همچنان گفت که از صراحت اظهارات گزارش شده النعیمی شگفت زده شده است. دس روچز، دانشیار مرکز مطالعات امنیتی شرق نزدیک آسیای جنوبی، خاطرنشان کرد که زمانی که این توافقنامه ها امضا شد، امارات گفت که این توافقنامه ها مشروط بوده و در صورت تلاش اسرائیل برای الحاق بخش هایی از کرانه باختری، متوقف خواهد شد.

متن واقعی توافق، همانطور که توسط وزارت خارجه ایالات متحده منتشر شده است، اشاره می کند که این توافق تا حدی به دنبال راه حلی برای مناقشه اسرائیل و فلسطین بوده است، اما این شرایط ذکر نشده است.

بنابراین، او گفت: امارات در واقع در موقعیتی قرار دارد، در حالی که آنها در واقع اهرم اندکی بر اسرائیل دارند که قبلاً نداشتند. من فکر می کنم که ممکن است اتفاقی در پشت صحنه باشد. اما تصور نمی‌کنم که امارات در موقعیتی باشد که واقعاً اسرائیل را از انجام هر کاری که به نظر آنها در راستای منافع ملی خود می‌دانند، باز دارد.

اماراتی‌ها بیش از آنچه که مردم عرب فکر می‌کنند، نگران روابط بین‌المللی و روابط خود با واشنگتن هستند

کریگ گفت که به نظر می‌رسد خط قرمزی از سوی دولت امارات ترسیم شده است که در آن انتقاد از اقدامات اسرائیل در غزه قابل قبول است، اما نه از رابطه امارات با اسرائیل_ و در نتیجه، بزرگترین شریک نظامی امارات در ایالات متحده. این مسئله در مورد اسرائیل و فلسطین نیست. همیشه در مورد مدیریت روابط با واشنگتن بود. بنابراین توافقنامه ها در درجه اول ابزاری برای تعامل در واشنگتن و خرید حمایت دو حزب در واشنگتن بوده و هنوز هم هستند. کریگ همچنین اعلام کرده که با توجه به جایگاه ایالات متحده بدون حمایت صریح از اسرائیل، این موضوع هرگز تغییر نخواهد کرد. اماراتی‌ها بیش از آنچه که مردم عرب فکر می‌کنند، نگران روابط بین‌المللی و روابط خود با واشنگتن هستند.

وی خاطرنشان کرد که سیستم های پیشرفته ای که امارات در حال حاضر به لطف ارتباط با اسرائیل به آنها دسترسی دارد، به همراه شراکت بسیار قدرتمندی که با اسرائیل برای آنها فراهم شده، از نظر اقتصادی و تجاری نیز بسیار بادوام و سودمند است.

پس از توافق عادی سازی، شرکت های نظامی اسرائیل غرفه ای را در نمایشگاه دفاعی بزرگ امارات، نمایشگاه و کنفرانس بین المللی دفاعی ۲۰۲۱ رزرو کردند و گروه نظامی امارات به طور علنی قراردادهای دفاعی با شرکت های اسرائیلی برای فناوری ضد پهپاد، سیستم های بدون سرنشین و دیگر پلتفرم ها امضا کرد.

امارات تنها کشوری است که در توافق ابراهیم در تلاش برای توسعه یک صنعت نظامی قوی است؛ ضمن اینکه این کشور عربی نقشه راه بلندپروازانه برای تبدیل شدن به یک قدرت تکنولوژیکی پیشرو در منطقه دارد و در این رقابت، اسرائیل می تواند یک دوست قدرتمند باشد

برخی از تحلیلگران معتقدند که امارات تنها کشوری است که در توافق ابراهیم در تلاش برای توسعه یک صنعت نظامی قوی است؛ ضمن اینکه این کشور عربی نقشه راه بلندپروازانه برای تبدیل شدن به یک قدرت تکنولوژیکی پیشرو در منطقه دارد و در این رقابت، اسرائیل می تواند یک دوست قدرتمند باشد. در واقع چیزی احتمالاً بیشتر از همکاری اسرائیل وجود دارد.

امارات درصدد است تا در تکنولوژی، فناوری رایانه و همچنین علوم زیستی پیشرو باشد_حوزه هایی که اسرائیل چیزهای زیادی روی میز دارد. بنابراین، امارات چیزهای بیشتری برای از دست دادن دارد.

جاناتان لرد، مدیر برنامه امنیتی خاورمیانه در مرکز امنیت جدید آمریکا، در این رابطه معتقد است که از زمان امضای توافقنامه، امارات شانزدهمین شریک تجاری بزرگ اسرائیل شناخته شده است. آنها در سال جاری یک قرارداد تجارت آزاد امضا کرده، در حالی که صدها هزار گردشگر اسرائیلی به امارات سفر کرده اند. امروز اماراتی‌ها تحت حمایت نه یک، بلکه دو سامانه مختلف دفاع هوایی اسرائیل که از امارات در برابر موشک‌های حوثی محافظت می‌کنند، به خواب می‌روند.

بنابراین، برای امارات و اسرائیل، حساب محاسباتی روشن است: صفحات تکتونیکی جابجا شده اند و دیگر راه برگشتی وجود ندارد. منافعی که از همکاری استراتژیک برای هر دو کشور حاصل می‌شود، چالش‌های ناوبری در مناقشه اسرائیل و فلسطین را تحت الشعاع قرار می‌دهد؛ به‌ویژه با اعتراض عمومی نسبتاً کمی در داخل.

علاوه بر این، امارات حوزه عمومی بزرگی ندارد که درگیری‌ها به وجود آمده باشد. این موضوع به محمد بن زاید آل نهیان این توانایی را می دهد که بدون ترس از عواقب عمومی که سایر رهبران منطقه با آن مبارزه می کنند، شجاعانه عمل کند.

بر همین اساس می توان گفت که ابوظبی بیشتر به آینده، منافع اقتصادی و دفاعی توافق ابراهیم نگاه می کند تا درگیری های کنونی غزه.

کد خبر: ۲۵۴٬۳۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha