۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۳
۱۰ رقم جدید بذر نخود مقاوم به سرما برای کاشت زمستانه معرفی شد
رییس بخش حبوبات موسسه تحقیقات دیم:

۱۰ رقم جدید بذر نخود مقاوم به سرما برای کاشت زمستانه معرفی شد

رییس بخش حبوبات موسسه تحقیقات دیم کشور از معرفی ۱۰ رقم بذر نخود برای کشت پاییزه و زمستانه خبر داد و گفت: این ارقام دمای هوای منفی ۲۳ درجه سانتیگراد سرما (با پوشش برف) را تحمل می‌کنند.

به گزارش بازار، حمید حسنیان خوشرو با بیان اینکه عملکرد ارقام حبوبات دیم پاییزه در مقایسه با کشت بهاره، می‌تواند تا ۵۰ درصد افزایش عملکرد داشته باشد افزود: برای تولید حبوبات دیم در کشور سیاست حمایت‌های که برای تولید محصولاتی مانند گندم انجام می‌شود، وجود ندارد، در حالی که کشت نخود یا عدس دیم به عنوان یک محصول تناوبی در اراضی آیش باعث پایداری تولید محصولات استراتژیک مانند گندم شده و در حفاظت و حاصلخیزی خاک بسیار موثر است.

رییس بخش حبوبات موسسه تحقیقات دیم کشور اظهار داشت: این ارقام توسط موسسه تحقیقات دیم با همکاری‌های بین‌المللی معرفی شده است که تحمل به سرمای بالا را دارند.

وی گفت: هر ساله حدود ۲.۵ میلیون هکتار از اراضی دیم به صورت آیش نگهداری می‌شوند در واقع در آنها هیچ محصولی کشت نمی‌شود، اما در صورتی که این اراضی با محصولات جایگزین مانند نخود، عدس، علوفه، دانه‌های روغنی و... کشت شوند، میزان تولید این محصولات در کشور افزایش یافته و در تامین امنیت غذایی بسیار موثر است.

حسنیان خوشرو تصریح کرد: حدود ۷۰۰ هزار هکتار حبوبات به صورت دیم در ایران کشت می‌شود که میزان تولید محصول نخود و عدس از این سطح حدود ۳۵۰ هزار تن است.

رییس بخش حبوبات موسسه تحقیقات دیم کشور با اشاره به اینکه سطح اراضی دیم در ایران حدود ۶ میلیون هکتار است، افزود: سهم سطح زیر کشت نخود و عدس از این اراضی حدود ۱۱ درصد است.

وی اظهار داشت: متوسط سرانه مصرف نخود برای هر نفر در دنیا حدود ۶ تا ۷ کیلوگرم و این رقم در کشورمان ۲.۵ تا ۳ کیلوگرم در سال است.

حسنیان خوشرو با اشاره به امکان جایگزینی حبوبات با گوشت قرمز برای تامین پروتئین روزانه افراد، تصریح کرد: با توجه به کاهش سرانه مصرف گوشت قرمز در کشور طی سال‌های اخیر؛ این کاهش مصرف می‌تواند با جایگزینی محصولاتی مانند نخود و عدس در سبد غذایی افراد جامعه جبران شود.

کد خبر: ۲۵۴٬۲۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha