۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۷
دوره فروش دارایی های مازاد؛ دارایی برخی بانکها طی ۲ سال ۲ برابر شد| شرکتهای بانک، حیاط خلوت مدیران!
گزارش «بازار» از عملکرد سیستم بانکی

دوره فروش دارایی های مازاد؛ دارایی برخی بانکها طی ۲ سال ۲ برابر شد| شرکتهای بانک، حیاط خلوت مدیران!

اگرچه بانکها موظف به فروش اموال و دارایی های مازاد خود هستند اما اغلب آنها به جای فروش، روز به روز بر میزان آن می افزایند آنطورکه دارایی بانکها طی ۲ سال اخیر، ۲ برابر شده است.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: با آنکه خیلی از بانکها تراز مثبتی ندارند و با کمبود منابع و نقدینگی مورد نیاز مواجه اند، اما اغلب آنها از دارایی های فراوان و اموال قابل توجهی برخوردار بوده ولی متاسفانه به دلایلی حاضر به فروش آنها نیستند، به همین دلیل گزارش های بانک مرکزی به دلیل انباشت دارایی و اموال بانکها حاکی از آن است که دارایی بانک ها بخصوص بانکهای دولتی و بورسی طی دو سال اخیر با رشد مناسبی مواجه شده است.

البته اموال بانکها معمولا بخشی از میزان دارایی های بانک محسوب می شود زیرا رشد دارایی بانکها ناشی از نتیجه قابل قبول عملکرد بانکی در سایر موئلفه ها و بخش های مرتبط دیگر سیستم بانکی است. به طور مثال رشد میزان تسهیلات دهی بانکها که منجر به سود برای بانک می شود در کنار سایر اقدامات نظیر انجام معامله بین بانکی و... بی شک تاثیر بسزایی بر رشد دارایی سیستم بانکی به جای می گذارد، اما مهمتر از همه تلاش و توجه بانکها برای ترازمند کردن عملکرد و فعالیت های خود همچنین مدیریت در کنترل خروج پول از سیستم بانکی همراه با کسب سود از نتیجه کارایی شرکت های زیر مجموعه خود باعث شده است تا انضباط پولی در سیستم بانکی ایجاد شود.

توجه بر شفاف سازی عملکرد بانکها با انتشار صورتهای مالی از یک طرف و کنترل ماهانه وضعیت چگونگی کارایی آنها به طوری که بانکها ترازنامه و عملکردی مثبت داشته باشند، باعث شده است تا خیلی از بانک های ناتراز، سمت و سوی ترازمند کردن فعالیت های خود را در پیش گیرند

شفاف سازی فعالیت های بانکی با رصد عملکرد آنها

تاکید بانک مرکزی بر شفاف سازی عملکرد بانکها با انتشار صورتهای مالی از یک طرف و کنترل ماهانه وضعیت چگونگی کارایی آنها به طوری که بانکها ترازنامه و عملکردی مثبت داشته باشند، باعث شده است تا خیلی از بانک های ناتراز، سمت و سوی ترازمند کردن فعالیت های خود را در پیش گیرند، چرا که بانک مرکزی به صراحت و بدون اغماز اعلام کرده است؛ چنانچه بانکی به دلیل کمبود منابع مالی همچنان به ناترازی و بی نظمی های خود ادامه دهد، بی تردید در بانک دیگری ادغام و یا مجوز فعالیت آن لغو می شود، به همین دلیل است که این بانک مدتهاست نیاز برخی بانکهای ناتراز را برای ارایه اضافه برداشت تامین نمی کند.

از طرفی نیز بانک مرکزی مدتی است بانکها را موظف کرده است تا میزان دارایی و بدهی های های خود را در سامانه تعریف شده ای که مشخص شده است درج و اعلام کنند، اقدامی که باعث خواهد شد تا به درستی مشخص شود منابع بانکها چه مقدار بوده، چگونه و در کجا صرف می شود چرا که اکنون بخش عمده وجود نقدینگی در بازارها حاصل خروج پول از سیستم بانکی در قالب وام و تسهیلاتی بوده است که متاسفانه با انحراف، سر از بازارهای موازی غیر رسمی سفته بازی در آورده اند.

تمرکز بانک مرکزی بر ارایه گزارش عملکرد بانکها همچنین کنترل فعالیت آنها موجب شده است تا نه تنها ناکارآمدی و تخلفات بانکی در این مدت بشدت کاهش یابد، بلکه شاهد رشد و رونق شاخص های بخش پولی و بانکی در کشور شویم، نمونه آن کنترل رشد نقدینگی و افزایش میزان دارایی بانکهاست

کنترل رشد نقدینگی و ترازمند شدن عملکرد سیستم بانکی

محسن صادقی، کارشناس مسائل پولی و بانکی در گفتگو با خبرگزاری «بازار» راجع به علل افزایش دارایی بانکها طی ۲ سال اخیر و ۲ برابر شدن آن در این مدت زمان، اظهارداشت: نظامند شدن سیستم بانکی در دولت سیزدهم و توجه و تمرکز بانک مرکزی بر ارایه گزارش عملکرد بانکها همچنین کنترل فعالیت آنها موجب شده است تا نه تنها ناکارآمدی و تخلفات بانکی در این مدت بشدت کاهش یابد، بلکه شاهد رشد و رونق شاخص های بخش پولی و بانکی در کشور شویم، نمونه آن کنترل رشد نقدینگی و ترازمند شدن عملکرد اغلب بانکها همچنین رشد میزان دارایی بانکهاست که نتیجه تمرکز بانک مرکزی بر چگونگی فعالیت سیستم بانکی دارد.

وی با بیان اینکه طبق گزارش های موجود طی یکی دو سال اخیر میزان پرداخت تسهیلات بانکی به متقاضیان با رشد همراه بوده است، افزود: وقتی تسهیلات دهی بانکها افزایش می یابد، متناسب با آن نیز کسب سود اتفاق می افتد، از طرفی چون بانکها برای درآمدزایی شگردهای خاص خود را دارند، بنابراین طی دو سال اخیر توانسته اند دارایی های خود را ارتقاء بخشند. البته پافشاری بانکها در عدم فروش اموال مازاد، همچنین اضافه شدن وثایق برای بانکها به دلیل ناتوانی برخی تسهیلات بگیران در تسویه اقساط و ...نیز باعث شده است تا میزان دارایی بانکها افزایش یابد.

بانکها دارایی، اموال و املاک فراوانی دارند که اداره آنها را اغلب به شرکت های زیر مجموعه خود بانک می سپرند، شرکت های فرعی که به نوعی می توان گفت؛ حیاط خلوت مدیران بانکی است، با این وجود فروش این شرکت ها در چنین شرایطی به زیان مدیران بانکها تمام می شود

شرکت های زیر مجموعه بانکها حیاط خلوت مدیران

این کارشناس پولی بانکی، خاطرنشان کرد: بانکها دارایی، اموال و املاک فراوانی دارند که اداره آنها را اغلب به شرکت های زیر مجموعه خود بانک می سپرند، شرکت های فرعی که به نوعی می توان گفت؛ حیاط خلوت مدیران بانکی می باشند، چرا که مدیران رده بالای بانکی با تاسیس این شرکت ها و تشکیل هئیت مدیره همچنین دریافت پاداش از آنها به منافع خود می اندیشند، با این وجود فروش این شرکت ها در چنین شرایطی به زیان مدیران بانکی تمام می شود، به همین دلیل است که اکثر بانکها رغبت چندانی به عرضه یا فروش اموال و دارایی های خود ندارند. البته برخی از املاک و دارایی بانکها به دلیل حجم بالا امکان فروش ندارند، موضوعی که می تواند بهانه ای برای پاسخگویی به علل عدم فروش اموال و املاک بانکها به به بانک مرکزی یا نهادهای مرتبط باشد.

صادقی اضافه کرد: البته بانک مرکزی در بخش کنترل حجم نقدینگی و مهار آن طی ۲ سال اخیر توانسته است به خوبی کار کند، رویکردی که در صورت تداوم آن می تواند همچنان منجر به کاهش تدریجی نرخ تورم همچنین پایه پولی شود، چرا که طبق گزارش های موجود رشد نقدینگی مدتی است مسیر عقب گرد را در پیش گرفته و همچنان سیر نزولی را می پیماید.

طبق گزارش های رسمی ارزش دارایی بانک‌های دولتی با افزایش ۷ هزار هزار میلیارد تومانی طی دو سال به ۱۵.۴ هزار هزار میلیارد تومان رسیده است

وقتی ارزش دارایی اغلب بانکها دو برابر می شود

سید یاسین رضوی پور، کارشناس اقتصادی نیز در گفتگو با خبرگزاری «بازار» در خصوص علل رشد دارایی بانکها، گفت: عوامل متعددی باعث شده است تا دارایی بانکها رشد کند، به طور مثال، افزایش سرمایه آنها در کنار رشد ترازنامه مثبت همراه با شفاف سازی عملکرد سیستم بانکی باعث شده است تا سرمایه بانکها در مسیر رشد قرار گیرد. از طرفی بانکها طی یکسال اخیر رفتار خود را با مقررات و قوانین تعریف شده بانک مرکزی تنظیم کرده اند به طوری که دیگر چون گذشته دست به اضافه برداشت نمی زنند هر چند البته هنوز برخی بانک ها هستند که به دلیل ضعف عملکردی در گذشته همچنان دچار مشکل هستند و بانک مرکزی نیز برای ساماندهی آنها به شیوه خود هشدارهای لازم را داده است.

بنا به این گزارش، ارزش دارایی بانک‌های دولتی طبق آمار بانک مرکزی با افزایش ۷ هزار هزار میلیارد تومانی طی دو سال به ۱۵.۴ هزار هزار میلیارد تومان رسیده است، به عبارت دیگر ارزش دارایی بانک‌ها در خرداد ماه به ۱۵.۴ هزار هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به مدت مشابه و اسفند سال قبل ۳۷.۵ و ۰.۶ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که دارایی بانک‌ها در خرداد سال ۱۴۰۰ بیش از ۸.۴ هزار هزار میلیارد تومان بود که طی دو سال گذشته بیش از ۷ هزار هزار میلیارد تومان رشد کرده است.

کد خبر: ۲۵۳٬۹۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha