۲ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۹
مرزهای مشترک دریایی؛ راه توسعه روابط با عمان/ برخورد منطقی عمانیها در مقابله با  فشارهای امریکا
گفتگوی بازار با کارشناس مسائل غرب آسیا:

مرزهای مشترک دریایی؛ راه توسعه روابط با عمان/ برخورد منطقی عمانیها در مقابله با فشارهای امریکا

نعیمی، کارشناس خاورمیانه معتقد است که از نظر هیثم بن طارق، پادشاه عمان، ایران می تواند به منزله توسعه مکمل کشورش باشد به طوری که بارها در حکمی بر همکاری دو جانبه بیشتر و دامنه گسترده روابط با ایران تاکید کرده و همان سیاست پیشین سلطان قابوس را با رویکردی جدی و فعالانه تر دنبال خواهد کرد.

تهمینه غمخوار؛ بازار: بر اساس اعلام منابع آگاه و رسانه های عمانی، پاسخ و واکنش کشور سلطنت نشین عمان به ویروس کرونا موفقیت آمیز بوده و موارد نسبتا کمی از ابتلا به بیماری کوید_۱۹ گزارش شده است.

اقدامات اولیه، قاطع و واضح دولت عمان برای مبارزه با ویروس، تأثیر چشمگیری در مهار و کند کردن شیوع آن در سراسر کشور داشته است.

همچنین ایجاد ارتباطات شفاف با جامعه عمانی از سوی دولت،  با طرح ابتکاری «عمان برای مقابله با بیماری کوید-۱۹» محور اصلی موفقیت آنها بوده که این اشتراک اطلاعات با جامعه، نقش مهمی در اجرای طرح موفقیت آمیز اقامت در خانه و دور کاری کارمندان ایفا کرده است.

در همین راستا خبرنگار بازار در گفتگویی با مصیب نعیمی کارشناس مسائل منطقه در رابطه با کرونا در عمان و تاثیرات این ویروس بر اقتصاد این کشور و روابط دو جانبه با کشورهای همسایه به خصوص ایران ترتیب داده است.

مصیب نعیمی در ابتدای گفتگوی خود اظهار کرد که با شروع بحران کرونا کشور عمان نسبت به سایر کشورهای حوزه خلیج فارس تدابیر کارشناسانه تری انجام داد و مسیرها را با توجه به نیازها باز نگه داشت. اگرچه پروازهای رسمی بسته شد، اما مشکلی برای بازگشت خارجی‌ها از عمان و یا بازگشت عمانیها به کشورشان وجود نداشت. بنابراین پروازهای ویژهای انجام شد و حتی آنها به تعدادی از شهروندان بحرینی هم کمک کردند و آنها را به کشورشان برگرداندند.

وی افزود: عمان در ابتدا با اعمال مجموعه ای از مقررات اقتصادی، اجرای یک پروژه شش ماهه را اعلام کرد، به طوری که پرداخت خسارت به مشاغل آسیب دیده در شرکت های عمرانی مدنظر قرار گرفت و بخشودگی و یا تمدید مالیاتی برای تشکیلات شرکت‌های خارجی اجرا شد. بنابراین عمانیها تسهیلات ویژه‌ای برقرار کردند تا خسارات و آسیب ناشی از کرونا برروی زندگی شهروندان تاثیر آنچنانی نداشته باشد.

کارشناس مسائل منطقه اضافه کرد که اگر شرایط کرونا بدتر نشود، از حدود دو هفته دیگر هم قرار است تمام مسیرها باز شود و فعالیت‌های اقتصادی ادامه پیدا کند. اگرچه داد و ستد کالایی با کشورهای همسایه مانند ایران به صورت عادی ادامه داشته و کشتی‌های ایرانی به راحتی در بندرگاه های عمان کالاهای خود را تحویل داده و محموله های خود را خالی کرده اند و تعهدات خود را به خوبی انجام داده اند.

نعیمی تصریح کرد که وضعیت کرونا به طور کلی بر مشاغل و کسب و کارها تاثیر جدی داشته است، اما در کشوری مانند عمان در مقایسه با سایر کشورهای حوزه خلیج فارس آسیب کمتری مشاهده شده زیرا در کشورهای دیگر در اثر وضع و اعمال قوانین بسیار سخت و محدودیت های نامناسب، به یکباره فعالیت‌های اقتصادی به صفر رسید و تعداد زیادی از نیروها بیکار شدند. در عمان، شرکت‌هایی که نیروی اضافی دارند، چه کارمندان عمانی و چه خارجی، به دلیل اینکه مجبور به تعدیل نیرو بودند نسبت به خسارات آنها برای خروج از کار اقداماتی را انجام دادند و کمکهایی به آنها اعطا شد و همین امر موجب شد تا این کشور تجربه موفق تری در منطقه نسبت به سایر کشورها کسب کند.

کارشناس خاورمیانه گفت: عمان نسبت به سایر کشورهای خلیج فارس تنها کشوری بود که کمبود امکانات و نیاز به امکانات کمتر یا اصلا دیده نشد.  در عمان بحث فراوانی و تامین نیازها از طریق کالاهای اساسی برخی از کشورها به خصوص ایران انجام شده و با وجود اعمال قوانین تجاری سنگین در کشورهای شرقی و اروپایی در رابطه با محدودیت روابط با عمان در اثر شیوع گسترده کرونا، این مسئله بر زندگی معیشتی مردم تاثیر آنچنانی نگذاشته است.  

فراوانی و تامین نیازهای عمان از طریق کالاهای اساسی ایران صورت گرفته و حتی کرونا هم در روابط دوجانبه تجاری میان دو کشور اختلالی ایجاد نکرده است

مصیب نعیمی  اظهار کرد: حتی در دوران کرونا محموله هایی از ایران به سه بندر عمان وارد شده و ایرانیها بار خود را تخلیه می‌کردند که البته از زمان آغاز کرونا با توجه به حجم بالا و متفاوت نیازها، این محموله ها در بندر های کوچک تخلیه شده اند اما پس از مدتی این کار به بندر مسقط گشایش یافته و فعالیت ها به خوبی انجام شده است زیرا در ابتدا به دلیل اعمال قوانین قرنطینه ای و فاصله گذاری در برخی از شهرهای عمان محدودیتی در روابط شهرها ایجاد شده بود و در رفت و آمد و انتقال کالا مشکلات کمی مشاهده می شد که پس از آن محموله های زیادی جداگانه ای به پایتخت یعنی شهر مسقط و شهرهای شمالی از جمله شناص از طرف ایران ارسال شد.  بنابراین در حال حاضر  بنادر فعال هستند و از بندر اصلی مسقط کالا وارد می‌شود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در رابطه با سوال خبرنگار بازار مبنی بر رویکرد و سیاست سلطان بن هیثم در رابطه با گسترش روابط دوجانبه با ایران گفت: سلطان قابوس دیدگاه باز و آینده نگرانه ای در جهت توسعه و عمرانی بیشتر عمان داشت که در سه تا چهار سال عمر خود امور مملکت را برادران او به همان شکل اداره می کردند. پادشاه بن هیثم هم مانند سلطان قابوس هم تجربه کافی و هم نگاه بسیار مثبت و استراتژیک نسبت به کشورهای منطقه به خصوص ایران دارد.

وی افزود: برای پادشاه توسعه گسترش روابط با ایران بسیار مهم است زیرا این دو کشور به لحاظ موقعیت جغرافیایی با یکدیگر مرزهای مشترک دریایی دارند. در دریای عمان، اقیانوس هند و در حوزه خلیج فارس و تنگه هرمز فقط ایران و عمان روابط تجاری خوبی با یکدیگر دارند. بنابراین او همان سیاست پیشین سلطان قابوس را با رویکردی جدی تر در رابطه با ایران دنبال خواهد کرد.

نعیمی : برای پادشاه توسعه گسترش روابط با ایران بسیار مهم است زیرا این دو کشور به لحاظ موقعیت جغرافیایی با یکدیگر مرزهای مشترک دریایی دارند

نعیمی خاطر نشان کرد که از نظر پادشاه عمان، کشور همسایه و دوست ایران می‌تواند توسعه مکمل کشورش باشد به طوری که بارها در حکمهای حکومتی بر توسعه روابط با ایران تاکید کرده و شرایط جغرافیایی دو کشور حکم می‌کند که این نقطه بسیار استراتژیک و مهم با همکاری نزدیک ایران و عمان تکمیل شود.

کارشناس مسائل غرب آسیا در رابطه با فشار امریکا و ایجاد اختلال در روابط عمان و ایران تصریح کرد که امریکا معمولا به همه کشورها فشار می‌آورد تا روابط خود با ایران را کاهش دهند اما عمان به دلیل شرایط خاص جغرافیایی با ایران، این مسئله را به گونه ای منطقه حل کرد زیرا تنگه هرمز و دریای عمان برای کشور سلطنت نشین عمان جایگاه ویژه ای دارد. بنابراین دولت عمان بسیار عاقلانه و منطقی در قبال فشارهای آمریکا برخورد کرد و هرگز اجازه نمی‌دهد که وجود اختلالی موجب کاهش روابط دوستانه آنها با ایران شود.

وی در پایان گفتگوی خود گفت: البته جدا از فشارهای امریکا در جهت کاهش روابط با ایران، مجموعه ای از فشارهای بین‌المللی بر روی بانک‌های عمانی به شکل خاص در رابطه با بحث بانکی، انتقال پول و نقدینگی وجود دارد که موجب ایجاد محدودیتهایی شده است که دولت درصدد است تا هر چه زودتر این مشکلات به خوبی حل شود.  

کد خبر: ۲۵٬۳۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha