۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
بندر خشک همدان، خشکیده بر روی کاغذ؛ وعده‌ای که هشت‌ساله شد
بازار گزارش می‌دهد؛

بندر خشک همدان، خشکیده بر روی کاغذ؛ وعده‌ای که هشت‌ساله شد

همدان- در حالی هشت سال از مطرح ‌شدن ضرورت ایجاد بندر خشک در منطقه اقتصادی «جهان‌آباد» همدان می‌ گذرد که طرح همچنان روی کاغذ جا خوش کرده و خبری از تحقق آن نیست.

بازار؛ گروه استان‌ها: اواخر سال ۹۴ برای نخستین بار موضوع احداث بندر خشک در همدان دریکی از جلسات استانداری مطرح و پس‌ازآن هر یک از مسئولان هر از چند گاهی از تلاش برای ایجاد این بندر صحبت کردند درحالی‌که باگذشت حدود هشت سال از آن زمان هنوز این مهم تحقق‌نیافته است.

در توضیح بندر خشک چنین عنوان‌شده که بندر خشک مکانی برای توزیع کالاهای عمده در کشور است به‌طوری‌که در این پایانه‌ها کانتینرها درست به همان شیوه جابجا می‌شوند که گویی جابجایی آن‌ها در بندرهای دریایی صورت می‌گیرد.

طبق گفته کارشناسان اقتصادی در ایران بسیاری از مناطق و شهرک‌های صنعتی قابلیت تبدیل به بندرهای خشک را دارند تا آنجا که در همدان هم منطقه ویژه اقتصادی جهان‌آباد، مکان مطلوبی برای تبدیل به بندر خشک است.

کارشناس اقتصادی استان همدان در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه فعالیت در بندر خشک سهولت در حمل‌ونقل را ممکن خواهد ساخت، گفت: در همدان زمین و زیرساخت لازم ازجمله خط راه‌آهن و آزادراه برای احداث بندر خشک وجود دارد.

سرمایه‌گذاران راه‌اندازی بندر خشک را با جدیت دنبال کنند

نسرین دانشمند بابیان اینکه سرمایه‌گذاران باید راه‌اندازی بندر خشک را با جدیت دنبال کنند، گفت: ایجاد بندر خشک در ارزش‌افزوده و اقتصاد استان مؤثر خواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه ایجاد بندر خشک می‌تواند مشکلاتی ازجمله افزایش ترافیک و تصادفات، نبود فضای کافی برای انبار سازی در بندرها ورودی و حتی قاچاق کالا را کاهش دهد، گفت: راه‌اندازی بندر خشک تولیدکنندگان و تجار را به تولید و صادرات بیشتر ترغیب می‌کند ضمن اینکه از حیث اقتصادی باعث افزایش ارزش‌افزوده خوبی در استان همدان خواهد شد.

راه‌اندازی بندر خشک همدان؛ همچنان روی کاغذ| وعده‌ای که هشت‌ساله شد

دانشمند بیان داشت: اصلی‌ترین شیوه جابجایی کالا در بندرها خشک حمل‌ونقل ریلی است چراکه سیستم حمل‌ونقل ریلی ظرفیت بیشتری نسبت به حمل‌ونقل جاده‌ای دارد کما اینکه حمل‌ونقل جاده‌ای تعداد وسایط نقلیه سنگین را در معابر برون‌شهری و جاده‌ای بیشتر می‌کند و این امر علاوه برافزایش خطرات جاده‌ای و ایجاد خسارت موجب افزایش آلودگی هوا نیز می‌شود.

نزدیکی به پایتخت، دسترسی آسان و نزدیکی به ریل راه‌آهن، وجود معادن خوب و دارای ظرفیت‌های بالا، وجود راه‌های مواصلاتی جاده‌ای اصلی نمونه‌ای از امتیازهای همدان برای ایجاد بندر خشک است

یک فعال اقتصادی نیز در این خصوص در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به امتیازها و پتانسیل‌های موجود استان همدان، گفت: نزدیکی به پایتخت، دسترسی آسان و نزدیکی به ریل راه‌آهن، وجود معادن خوب و دارای ظرفیت‌های بالا، وجود راه‌های مواصلاتی جاده‌ای اصلی نمونه‌ای از امتیازها است و با احداث و بهره‌برداری از مرکز لجستیک استان همدان یک بندر خشک موفق در قلب خطوط ترانزیتی ریلی کشور احیاء و فعال می‌شود.

خیرالله اسدی احداث و بهره‌برداری از بندر خشک را امری ضروری و حیاتی برای همدان دانست و گفت: برآیند این اتفاق موجب شکوفایی و توسعه اقتصادی منطقه را خواهد شد.

وی بابیان اینکه استان همدان یک منطقه ویژه اقتصادی و دارای چندین شهرک صنعتی و به لحاظ موقعیت جغرافیایی در کریدور منطقه غرب کشور قرار دارد، افزود: بندر خشک یک پایانه باری است که به‌طور مستقیم با بندرها تجاری ساحلی و سیستم کشتیرانی کشور در ارتباط است و کالا را از بندرها ساحلی و شرکت‌های کشتیرانی تحویل می‌گیرد یا به آن‌ها تحویل می‌دهد.

وی عنوان کرد: جابجایی کالا از بندر خشک به بندرها ساحلی و بالعکس از طریق سیستم حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای کشور انجام می‌شود، این در حالی است که جابجایی کالا از طریق بندر خشک در شرایط اضطراری از طریق سیستم حمل‌ونقل هوایی هم امکان‌پذیر خواهد بود.

سیستم حمل‌ونقل ریلی در مقایسه با سیستم حمل‌ونقل جاده‌ای برای انتقال کالا، ایمن‌تر و کم‌هزینه‌تر است

این فعال اقتصادی با تأکید بر اینکه سیستم حمل‌ونقل ریلی در مقایسه با سیستم حمل‌ونقل جاده‌ای برای انتقال کالا، ایمن‌تر و کم‌هزینه‌تر است، گفت: جلوگیری از تصرف بیش‌ازحد زمین‌های ساحلی، رونق روزافزون صادرات و واردات و کمک به بهبود شرایط اقتصادی داخلی و اقتصاد بین‌المللی در کشور از مزایای راه‌اندازی بندر خشک است.

اسدی از ارائه پیشنهاد احداث بندر خشک در همدان در نشستی با نماینده مردم همدان در مجلس سخن گفت و اظهار داشت: احداث بندر خشک به‌عنوان انبار موقت یا دائمی محصولات، نه‌تنها به توسعه تجاری استان کمک خواهد کرد بلکه ازلحاظ بین‌المللی نیز بسیار حائز اهمیت است.

راه‌اندازی بندر خشک همدان؛ همچنان روی کاغذ| وعده‌ای که هشت‌ساله شد

خیرالله اسدی با تأکید بر اینکه سرمایه‌گذار ایجاد بندر خشک در همدان آماده است، گفت: همدان به بندر خشک نیاز دارد تا علاوه بر ایجاد اشتغال برای جوانان، خدمات موردنیاز را جهت حمل‌ونقل فراهم می‌کند.

سرمایه‌گذار طرح در همدان آماده آغاز کار است و هر موقع اقدامات اولیه مهیا شود وارد عملیات اجرایی می‌شود

نایب‌رئیس اول اتاق بازرگانی همدان بابیان اینکه در چند سال گذشته به دنبال ایجاد بندر خشک در منطقه‌ای در دسترس در همدان بوده‌ایم، گفت: سرمایه‌گذار طرح در همدان آماده آغاز کار است و هر موقع اقدامات اولیه مهیا شود وارد عملیات اجرایی می‌شود.

بررسی‌ها بیانگر آن است که منطقه اقتصادی «جهان‌آباد» همدان به دلایل توپوگرافی و نزدیک بودن به تمام محورهای مواصلاتی ازجمله بزرگراه، فرودگاه و راه‌آهن منطقه بسیار مناسبی برای ایجاد بندر خشک است.

اختصاص ۲۰۰ هکتار زمین برای ایجاد بندر خشک در منطقه اقتصادی «جهان‌آباد»

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی همدان در این خصوص و در پاسخ به درخواست فعالان اقتصادی مبنی بر ایجاد بندر خشک در همدان اظهار کرد: ۲۰۰ هکتار زمین برای ایجاد بندر خشک در منطقه اقتصادی جهان‌آباد اختصاص می‌یابد.

راه‌اندازی بندر خشک همدان؛ همچنان روی کاغذ| وعده‌ای که هشت‌ساله شد

مصطفی حقیقی بابیان اینکه به‌زودی کلنگ احداث بندر خشک را به زمین خواهیم زد تا بخشی از دغدغه تجار و صادرکنندگان را کاهش دهیم، گفت: در منطقه جهان‌آباد یک هزار هکتار زمین به پتروشیمی و ۱۵۰ هکتار نیز به چهار طرح دیگر اختصاص داده‌ایم.

امیدواریم با ایجاد بندر خشک مجدد به هویت خود بازگردیم

وی با تأکید بر اینکه همدان سالیان سال به‌عنوان استان توزیع‌کننده مطرح بوده که امیدواریم با ایجاد بندر خشک مجدد به هویت خود بازگردیم، گفت: در حال حاضر تنها یزد بندر خشک دارد.

طبق بررسی‌ها توسعه خطوط ریلی و جایگزینی تدریجی آن با حمل‌ونقل جاده‌ای کالا به بندرها تجاری، کمک به کم شدن هزینه‌های انتقال و حمل‌ونقل کالا به دلیل استفاده از خطوط ریلی به‌جای حمل‌ونقل جاده‌ای، سرعت بخشیدن به روند ترخیص و امور گمرکی کالا و صرفه‌جویی در زمان و هزینه حمل‌ونقل کالا از دیگر مزایای راه‌اندازی بندر خشک است که باید به آن توجه شود.

البته از این نکات نیز نباید غافل شد که کاهش مسئولیت بندرها ساحلی درزمینهٔ خدمات حمل‌ونقل و تقسیم یکنواخت حمل‌ونقل، کاهش ترافیک در معابر بین‌شهری و جاده‌های کشور، پتانسیل اشتغال‌زایی بالا در بندرها خشک، انتقال کالا در بازه زمانی کوتاه، کاهش هزینه‌های انبارداری و حمل‌ونقل کالا نیز از دیگر مزایای این اقدام خواهد بود.

به‌هرحال هشت سال از زمان مطرح‌شدن راه‌اندازی بندر خشک در همدان گذشته و درحالی‌که انتظار می‌رفت این روزها شاهد فعالیت این بندر باشیم همچنان صحبت‌ها در جلسات شکل می‌گیرد که امیدواریم وعده داده‌شده کم‌کم جامه عمل به تن کند و واقعی شود.

کد خبر: ۲۵۳٬۹۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مرتضی IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۹
      0 0
      بندر خشک معنی ندارد.واینکه میگویید بندر خشک در حقیقت بار انداز است