۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۲
شراکت قانونی دولت در معاملات میلیاردرها/ تمام تراکنش های بانکی برای پرداخت مالیات رصد می شوند
تبعات وضع مالیات جدید بر درآمدها در بودجه ۹۹ گزارش می دهد

شراکت قانونی دولت در معاملات میلیاردرها/ تمام تراکنش های بانکی برای پرداخت مالیات رصد می شوند

با وجودی که اقتصاددانان کسری بودجه را برای سال آینده قطعی می دانند، اما بررسی های مصوبات کمیسیون تلفیق مجلس نشان می دهد که چنانچه دولت دخل و خرج خود را به خوبی مدیریت و درآمدهای پیش بینی شده را محقق کند، کسری بودجه ۹۹ حداقلی می شود.

بازار- اسدالله خسروی: بودجه سال آینده را باید سندی مجزا از سایر بودجه های سنواتی گذشته دانست. از ابهام در تحقق درآمدهای پیش بینی شده دولت گرفته تا کاهش فروش نفت و صادرات و رکود اقتصادی کشور، که البته بخش عمده این مشکلات ناشی از فشار حداکثری تحریم ها است. بنابراین تصویب نهایی جزییات بودجه سال آینده که این روزها بر روی میز کمیسیون تلفیق قرار دارد اعضای کمیسیون را با حساسیت و موشکافی دقیقی همراه کرده است.

دولت در بودجه سال آینده پایه های مالیاتی جدیدی را ایجاد کرده است تا بتواند درآمدهای جدیدی کسب کند هر چند رقم پیش بینی شده درآمد ها از محل اخذ مالیات های جدید در برابر رقم هنگفت بودجه چشم گیر نیست اما چنین رویکردی می تواند منجر به ایجاد  درآمدهایی جدید برای هزینه امور کشور در قالب بودجه سالانه شود.

اخذ مالیات از خانه های خالی آن هم توسط شهرداریها، وضع مالیات بر خرید و فروش خودروهای لوکس و واحدهای مسکونی میلیاردی، نصب کارتخوان برای پزشکان و وکلا همچنین تجهیز تمام اصناف به نصب پایانه فروشگاهی راه را برای ایجاد درآمدهای جدید دولت باز کرده است. البته مهمتر از اینها تمرکز دولت بر جلوگیری از فرار مالیاتی و محدود کردن اقتصاد زیر زمینی است که مورد تاکید و توجه است تا در این مسیر گام جدی برداشته شود.

علاوه براین بانک مرکزی بر اساس بند الحاقی به لایحه بودجه ۱۳۹۹ توسط کمیسیون تلفیق بودجه، موظف شده است تا پایان شهریور ماه سال بعد زیر ساخت مورد نیاز جهت نظارت بر کلیه تراکنشهای بانکی را فراهم و اطلاعات را به صورت فصلی در اختیار سازمان مالیاتی قرار دهد. این شیوه کمک می کند تا انجام هر گونه داد وستدی شناسایی و شفاف شود.

سازمان امور مالیاتی ناظر بر تراکنش های بانکی

عضو کمسیون تلفیق بودجه ۹۹ درباره میزان کسب درآمدهای پیش بینی شده از پایه های مالیاتی جدید گفت: ۴۰ هزار میلیارد تومان منابع درامد مالیاتی برای سال آینده از محل درامدهای جدید در نظر گرفته شده است.

محمدعلی پور مختار در گفتگو با بازار، با بیان این که بودجه سال آینده باید متفاوت از بودجه های سنواتی گذشته مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد، افزود:  کاهش فروش نفت و محدودیت های اقتصادی ناشی از تحریم های بین المللی در کنار شرایط نابسامان اقتصادی کشور تصویب بودجه سال ۹۹ را با حساسیت روبه رو کرده است. بنابراین بستن این بودجه باید به گونه ای باشد تا اواخر سال آینده نه تنها دولت با کسری بودجه مواجه نشود بلکه فشارهای اقتصادی، زندگی را بر مردم سخت نکند.

وی افزود به جز پیش بینی درآمدهای حاصل از فروش نفت، مابقی درآمدهای دولت در بودجه سال ۹۹ قابل تحقق است. به طور مثال دولت امسال پایه های مالیاتی جدیدی را ایجاد کرده است تا منابع درآمدی کشور افزایش یابد. نصب کارتخوان برای پزشکان و وکلا در کنار وضع مالیات بر خرید و فروش خودرو های لوکس، اخذ مالیات از خانه های خالی و خرید وفروش مسکن های لوکس همراه با نظارت بر فعالیت صنوف با ایجاد نصب کارتخوان برای آنها می تواند درآمدزایی خوبی را برای دولت ایجاد و کسری فروش نفت از این راه را تا حدودی جبران شود.

این عضو کمیسیون تلفیق مجلس گفت: طبق قانون بانک مرکزی و سایر نهادها و دستگاهها موظف هستند تا تراکنش های مالی را در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار دهند. با این وجود معاملات و تراکنش های بانکی و... شفاف و از این طریق سازمان امور مالیاتی نیز به موجب قانون کسب درآمد می کند.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا ارسال تراکنش های مالی و بانکی به سازمان امور مالیاتی به نوعی سرک کشیدن به حساب مردم محسوب نمی شود؟ گفت: سازمان امور مالیاتی به موجب قانون موظف به بررسی حساب های مردم در بانک هاست.

رشد ۲۷ درصدی درآمدهای مالیاتی

براساس لایحه بودجه سال ۹۹، درآمدهای مالیاتی ۱۹۵ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که حدود ۲۷ درصد رشد را نسبت به سال ۱۳۹۸ تجربه می‌کند. از سوی دیگر درآمدهای دیگر دولت همچون فروش نفت که در لایحه بودجه جزیی از واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای است، با کاهش ۶۶ درصدی روبه‌رو بوده است.

بیشترین افزایش در زیر بخش‌های درآمدهای مالیاتی را مالیات بر ثروت به خود اختصاص داده است، اما بیشترین درآمد دولت از محل مالیات‌ها متعلق به مالیات ارزش افزوده است با درآمد ۷/ ۸۱ هزار میلیارد تومان.

به این ترتیب، دولت در لایحه بودجه سال آینده ۲ هزار میلیارد تومان مالیات بر مصرف سیگار و ۶.۹ هزار میلیارد تومان مالیات بر ثروت پیش‌بینی کرده است. همچنین دولت سقف معافیت مالیاتی را ۳۶ میلیون تومان مدنظر قرار داده است؛ اگرچه براساس مصوبه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه کل کشور، این عدد تغییر کرده؛ به طوری که حقوق کارکنان دولت تا ۳ میلیون تومان در ماه و حقوق کارگران تا دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان از مالیات معاف می‌شوند.

در این میان، بررسی‌ها نشان می‌دهد که افزایش مالیات اشخاص حقوقی خصوصی در بودجه سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ دارای رشد ۲۷‌درصدی است. بررسی مولفه مالیات بر درآمد مشاغل نیز از رشد ۴۹ درصدی خبر می‌دهد. با توجه به مهلت‌های تعیین شده برای وکلا و پزشکان درخصوص نصب کارتخوان، به نظر می‌رسد دولت در دریافت این مالیات جدی است و در سال آینده محقق خواهد شد. براساس لایحه بودجه سال ۹۹، علاوه بر اینکه همه صاحبان حرف و مشاغل پزشکی موظف به نصب پایانه فروشگاهی شدند، کلیه مراکز درمانی باید ۱۰ درصد از حق‌الزحمه خود را به‌عنوان علی الحساب مالیات به سازمان مالیاتی واریز کنند.

مالیات بر واردات، تنها مالیاتی است که در سال ۱۳۹۹ روندی کاهشی خواهد داشت. با توجه به کاهش ۲۵ درصدی مالیات بر واردات، به نظر می‌رسد پیش‌بینی دولت در این خصوص کاهش واردات به همین میزان است.

استفاده از سامانه فروش برای همه صنوف

رییس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس با اشاره به طرح مراحل اول گزارش کمیسیون تا ده روز آینده در صحن علنی مجلس، افزود: برای اولین بار خانه‌های لوکس ۱۰ میلیارد تومان و بالاتر، مشمول مالیات سالیانه می‌شوند.

غلامرضا تاجگردون در خصوص میزان فروش نفت و سهم آن در بودجه سال آینده ادامه داد: برای سال آینده نرخ فروش نفت حدود یک میلیون بشکه در روز پیش بینی شده، این در حالی است که در شرایط فعلی و تحریم‌های نفتی حدود ۶۰۰ هزار بشکه نفت به فروش می‌رسد.

وی گفت: دولت برای اجرای لوایح و تخصیص بودجه در سال آینده با کسری مواجه است، اما به اعتقاد بنده اگر بخش مولدسازی دولت، دارایی‌ها را خوب و مناسب اختصاص دهد و اختیارات بخش‌های مولد هم افزایش یابد احتمال دارد کسری بودجه به زیر ۱۱۰ هزار میلیارد تومان برسد.

وی ادامه داد: برای اولین بار خانه های لوکس ۱۰ میلیارد تومان و بالاتر، مشمول مالیات سالیانه می شوند. همچنین اعمال مالیات بر خانه های خالی که در تهران فراوان داریم هم سال آینده به همت شهرداری ها عملیاتی می شود و اخذ مالیات برای خودروهای لوکس بالای یک میلیارد تومان در بودجه سال آینده مصوب شد که لازم الاجرا خواهد بود.

تاجگردون اضافه کرد: امسال در مرکز پژوهش ها سیستم اطلاعات بانکی و اطلاعات حساب ها به هم متصل شده اند که فرار مالیاتی را به حداقل ممکن برساند. وی در خصوص الزام استفاده از سامانه فروش متصل به سازمان امور مالیاتی گفت: در مصوبات اخیر کمیسیون تلفیق وکلا و دفاتر وکالت هم به منظور استفاده از سامانه فروش متصل به سازمان امور مالیاتی کشور موظف شده اند.

وی ادامه داد: استفاده از سامانه فروش متصل به سازمان امور مالیاتی شامل همه صنوف است و فقط مربوط به دو رسته شغلی پزشکان و وکلا نمی شود. زمانی که مصوبه ای تایید شود و دولت آن را اجرا کند به گونه ای که به ضرر مردم باشد ما از حرف خودمان می گذریم زیرا مجری مصوبه، دولت است.

کد خبر: ۲٬۵۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha