۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۱
چنبره هیولای ترامپ در لانه اژدهای زرد
اطلاعات زیادی از منافع چین در توافقنامه تجاری وجود ندارد

چنبره هیولای ترامپ در لانه اژدهای زرد

بعد از ۱۸ ماه تنش در روابط تجاری امریکا و چین، امروز توافق تجاری اولیه بین دو کشور مضا می شود که منافع زیادی برای امریکا دارد ولی در مورد منافعی که چین از این توافق می برد اطلاعاتی ارایه نشده است.

بازار-مونا مشهدی رجبی: بالاخره بعد از ۱۸ ما تنش در روابط تجاری دو کشور چین و امریکا، قرار است در روز چهارشنبه ۱۵ ژانویه سال ۲۰۲۰ میلادی توافق اولیه تجاری دوجانبه توسط رییس جمهوری امریکا و نخست وزیر چین امضا شود. رویترز هدف اولیه و اصلی این توافق تجاری را افزایش خرید چین از کالاهای تولیدی، محصولات کشاورزی و فراورده­های انرژی امریکایی اعلام کرد.

 انتظار می­رود فاز اول توافق تجاری چین و امریکا به مناقشات هجده ماه اخیر درعرصه تجاری پایان دهد. این مناقشات تجاری که با افزایش تعرفه­ های گمرکی توسط امریکا شروع شد وبا مقابله به مثل چین ادامه پیدا کرد، باعث شد تا حجم و ارزش تجارت دردنیا میلیاردها دلار کاهش یابد، بازارهای مالی دچار تنش شود و نرخ رشد اقتصادی دنیا کمتر از انتظارها باشد.

قرار است دونالد ترامپ رییس جمهوری امریکا و لیو هی معاون نخست ­وزیر کشور چین در جلسه ­ای با حضور بالغ بر ۲۰۰ میهمان شامل سران تجاری و دولتی و سیاسی دو کشور در کاخ سفید توافقی ۸۶ صفحه­ای را امضا کنند. واشنگتن تایمز اعلام کرد نسخه چینی این توافق در حال تهیه است و تا قبل از امضای توافق در اختیار مقامات قرار داده می­شود.

موفقیت بزرگ

دونالد ترامپ این توافق تجاری را به عنوان یک موفقیت بزرگ در دوره ریاست­ جمهوری خود می­داند و برگ برنده وی برای انتخابات پیش رو است. او از این توافق به عنوان "هیولای بزرگ و زیبا" نام برده است و دلیل استفاده از این تعبیر را سختی فرایند حصول توافق و پایان خوش همه این تلاشها ذکر کرده است.

  بخش اصلی این توافق، تعهد دولت چین برای خرید بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار از کالاهای تولید شده در امریکا طی دو سال آینده  بیشتر از میزان واردات چین از امریکا در سال  ۲۰۱۷(قبل از اغاز جنگ تجاری) است که باعث می­شود تا کسری تراز تجاری دوجانبه امریکا  کاهش یابد. در سال ۲۰۱۸ میلادی کسری تجاری امریکا و چین به مرز ۴۲۰ میلیارد دلار رسید که بالاترین سطح در تاریخ بود و همین مساله عامل مهم آغاز جنگ تجاری امریکا با کشور چین شد.

 رویترز نوشت طبق این توافق چین طی دو سال آینده ۸۰ میلیارد دلار کالاهای تولیدی امریکایی شامل انواع هواپیما،خودرو و قطعات خودرو، ماشین آلات کشاورزی و تجهیزات پزشکی از امریکا خریداری خواهد کرد. خرید منابع و فراورده­های انرژی چین از امریکا ۵۰ میلیارد دلار، خرید خدمات ۳۵ میلیارد دلار و خرید محصولات کشاورزی ۳۲ میلیارد دلار نسبت به میزان خرید در سال ۲۰۱۷ بیشتر خواهد شد.

پیشتر دونالد ترامپ اعلام کرده بود صادرات محصولات کشاورزی امریکا به چین باید بین ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار برسد و با این توافق به هدفش رسید. در سال ۲۰۱۷ چین سالانه ۲۴ میلیارد دلار محصول کشاورزی از امریکا وارد کرد و با افزایش ۱۶ میلیارد دلاری واردات محصولات کشاورزی در هر سال،ارزش صادرات به مرز ۴۰ میلیارد دلار می­رسد.

به همین دلیل بود که ترامپ در یک سخنرانی در ایالت اوهایو گفت:" کشاورزان از این توافق منفعت زیادی می­برند. به نظر من از همین امروز خرید تجهیزات و ماشین آلات جدید را شروع کنید زیرا روزهای پرکاری در پیش دارید."

واشنگتن پست این توافق را برای اقتصاد امریکا سودمند ارزیابی کرد و نوشت:با امضای این توافق کشاورزان امریکایی، شرکت هواپیماسازی بویینگ، خودروسازی امریکا و تولیدکنندگان تجهیزات و ماشین آلات سنگین صنعتی منفعت زیادی بدست می­آورند.

تردیدها باقی است

اما در مورد اجرایی­ شدن این توافق تردیدهای زیادی هم وجود دارد زیرا از یک طرف هیچ خبری مبنی بر تعهدات امریکا در این توافق از طرف رسانه­ های چینی و امریکایی  منتشر نشده است و از طرف دیگر کارشناسان اقتصادی امریکا می­گویند چین توانایی  افزایش هزینه ­های وارداتی خود تا این سطح را ندارد.

جیم پالسون استراتژیست ارشد در مرکز مطالعات اقتصادی مینوپولیس در این زمینه به واشنگتن پست گفت:"به نظر من تغییر موضع چینی­ها خیلی ناگهانی وعجیب است. افزایش هزینه تا این سطح برای دولت چین سخت و حتی غیرممکن است. از نظر من این توافق یک توافق فرمالیته است و قابلیت اجرایی ندارد.برای من نکته مهم این جاست که چرا از تعهدات امریکا در این توافق و منافعی که چین بدست می­آورد صحبتی نمی­شود.همین سکوت هم از طرف رسانه ­های چینی و هم از طرف مقامات دو کشور،به ابهام­ها در مورد کارایی این توافق اضافه می­کند.

 البته حتی اگر این فاز اولیه قابلیت اجرایی نداشته باشد ولی یک پیام مهم را به دنیا مخابره می­کند و آن پایان یافتن جنگ تجاری امریکا و چین است. این گام اول پایان درگیری دو طرف است و گام مثبتی است."

کد خبر: ۲٬۵۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha