۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۷
بازار در دوراهی خبرهای مثبت و ریسک سیاسی
بازار گزارش می دهد؛

بازار در دوراهی خبرهای مثبت و ریسک سیاسی

در حالی موضوع تعیین نرخ خوراک پتروشیمی ها در برنامه هفتم توسعه با قیمت حدود ۵ هزار تومان شوک مثبتی را به بورس وارد کرده که هنوز ریسک های سیاسی مانع ورود پول به بورس می شود.

بازار؛ گروه بورس: این هفته شاهد معاملات متعادل مثبت بودیم که البته تعداد نمادهای با مثبت قوی و نزدیک صف خرید نسبت به اول هفته کاهش قابل توجهی داشتند. حال و هوای معاملات هم بگونه‌ای بود که انگار آن تقاضای اولیه بعد از فروکش کردن سایه ی جنگ، تخلیه شده است و ارزش معاملات خرد هم در حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان ثبت شده که نشان از حفظ شرایط رکودی در بورس است. با توجه به رشد قیمت اکثر سهم در چند روز گذشته می‌توان ادعا کرد که فعلا کف قیمتی هفته ی گذشته برای مدتها حفظ خواهد شد و احتمالا به مرور شاهد بازگشت خریداران به بازار و افزایش ارزش معاملات باشیم. البته این فرایند چند هفته طول خواهد کشید.

حسن کاظم زاده معتقد است که به دلیل حمایت از سهم‌های شاخص‌ ساز، علیرغم تثبیت شاخص در ۲ میلیون واحد، بسیاری از نمادها در قیمت‌های آبان سال قبل یا نزدیک به آن در حال معامله شدن هستند، همه ی این شرایط باعث یک یاس و ناامیدی عمیق در بورس شده و اکثریت فکر می‌کنند این رکود کماکان ادامه دارد

بالاخره نرخ گاز خوراک و سوخت برای صنعت پتروشیمی و دیگر صنایع ابلاغ شد که البته صرفا برای شهریور و مهر این اتفاق افتاده است. در نامه ای که این نرخ‌ها ابلاغ شده، نرخ‌ ماه‌های قبل غیرقابل محاسبه عنوان شده و آنها نیز تعیین تکلیف نشده اند. به همین دلیل گمانه زنی می‌شود که نرخ شهریور برای ماه‌های قبل مورد محاسبه قرار بگیرد سهامداران با دیدن نرخ ۴۸۸۰ تومانی برای گاز خوراک در شهریور ماه به سمت خرید نمادهای پتروشیمی مصرف‌کننده گاز حرکت کردند که همین باعث رشد بیشتر شاخص نسبت به اکثر نمادها شد.

حسن کاظم زاده تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه وضعیت بورس نسبت به بقیه بازارها بدتر است، گفت: چون در سه سال گذشته به طور مداوم نسبت به سایر بازارها بورس بازنده بوده است، پس باید این روند نزولی جبران شود یک اتفاق نامطلوب دیگر در بورس بازگشت شاخص کل به کمتر از سقف تاریخی شکسته شده سال ۹۹ است.

او با تاکید بر اینکه به دلیل حمایت از سهم‌های شاخص‌ ساز، علیرغم تثبیت شاخص در ۲ میلیون واحد، بسیاری از نمادها در قیمت‌های آبان سال قبل یا نزدیک به آن در حال معامله شدن هستند، افزود: همه ی این شرایط باعث یک یاس و ناامیدی عمیق در بورس شده و اکثریت فکر می‌کنند این رکود کماکان ادامه دارد.

کاظم زاده با تاکید بر اینکه سیاست شدید انقباضی و نرخ سود بالا در انواع ابزارهای درآمد ثابت و سپرده های بانکی نیز در تداوم این ناامیدی مزید بر علت شده است، تصریح کرد: دلار روند ملایم صعودی را در همه ی معاملات از معاملات آزاد گرفته تا معاملات نیمای توافقی به خود گرفته. است، به همین دلیل با توجه به این که یک کفی در بورس تثبیت شده، به نظر می‌رسد منفی احتمالی روزها و هفته‌های آتی می‌تواند فرصتی برای تشکیل سبد سرمایه‌گذاری یا اصلاح آن باشد.

حجم معاملات هنوز در کف هستند

موقعیت کنونی حکایت از این دارد که بازار به کف‌سازی و برگشت نزدیک می‌شود هرچند برخی معتقدند هنوز حجم‌ ها قوی نیست و باید سیگنال‌های قوی‌تری برای بازار برسد. تاکنون در بازار به واسطه تنش و ریسک‌ های سیاسی ورود پول های بزرگ اتفاق نیفتاده و شاید چند مثبت ادامه‌دار بتواند این جو را کمی آرام کند. مهم‌ترین رویدادهای بازار در حال حاضر همچنان بحث‌های سیاسی و اتفاقات رویدادهای کلان اقتصاد اعم از متغیرهای ارزی و سیاست های دولت برای تامین منابع بودجه است.

به گفته علیرضا سادات بازار برای آشتی پول به یک تفاهم تمام عیار از سوی دولت با بازار سرمایه نیاز دارد و می‌تواند با کمک آن به یک روند صعودی از جریان پول دست پیدا کرد و اگر ارزش معاملات بالای ۴۰۰۰ میلیارد تومان تثبیت شود روند صعودی بورس قطعی می شود

علیرضا سادات با بیان اینکه در بحث متغیرهای کلان سیاست های تعیین نرخ دلار نیما و آزاد، در اقتصاد بسیار تاثیر گذار است، گفت: بازار برای آشتی پول به یک تفاهم تمام عیار از سوی دولت با بازار سرمایه نیاز دارد و می‌تواند با کمک آن به یک روند صعودی از جریان پول دست پیدا کرد و اگر ارزش معاملات بالای ۴۰۰۰ میلیارد تومان تثبیت شود روند صعودی بورس قطعی می شود.

او با بیان اینکه از افزایش عرضه‌ها در بازار نباید واهمه داشت، افزود: بازار برای تغییر رفتار به معاملات زیادی احتیاج دارد تا بتواند از این وضعیت خلاصی یاید. همیشه سخت‌ترین لحظات و مرددترین نوع معاملات بازار روزهایی بوده که کف سازی کرده و بعد برگشت می زند به همین دلیل هنوز بسیاری به دلایل مختلف به این روند اعتماد نمی‌کنند و وارد بازی بازار نمی‌شوند.

براساس این گزارش به نظر می رسد که سه اتفاق و دو خبر به جو بازار امروز کمک کرد؛ اتفاق اول خبر نرخ خوراک پتروشیمی‌ها با نرخ حدود ۵ هزار تومان است و خبر دوم خبر نرخ نیما و فروش‌های اخیر برخی شرکت‌ها در نرخ‌های بالای ۴۵ هزار تومان است که دوباره زمزمه برای احتمال تغییرات ارزی را رقم زد. از طرف دیگر به نظر می‌رسد بانک مرکزی از گزینه انحلال بانک‌ها دست کشیده و بیشتر به فکر احیای آنهاست.

تا چندماه پیش رئیس بانک مرکزی شهریور را آخرین مهلت اصلاح در بانک‌های ناتراز اعلام کرده بود و صحبت از انحلال برخی بانک‌ها نیز می‌شد. با توجه به اخباری که منتشر شده، ظاهرا حتی ناترازترین بانک هم برنامه احیا گرفته و فعلا خبری از انحلال نیست. به این ترتیب یکی از سوالات مهم در مورد صنعت بانکداری برطرف شد و به نظر می‌رسد بجز دو موسسه مالی اعتباری بقیه بانک‌ها فعلا به کار خودشان ادامه بدهند، اما خبر مهم در مورد صنعت بانکداری که هنوز تعیین تکلیف نشده است، نرخ تسعیر ارز است که احتمالا مشخص شدن آن در این روزها بسیار زیاد است.

کد خبر: ۲۵۳٬۷۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha