۱ تیر ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۴
بنیاد مستضعفان هزار میلیارد تومان از وزارت نیرو طلب دارد
رئیس بنیاد مستضعفان اعلام کرد

بنیاد مستضعفان هزار میلیارد تومان از وزارت نیرو طلب دارد

فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه ارزش روز سرمایه‌گذاری بنیاد در نیروگاه سیکل ترکیبی خرم‌آباد ۷ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود، گفت: این اختیار را به وزارت نیرو می‌دهیم که بخشی از طلب ما را به مپنا پرداخت کند.

به گزارش بازار به نقل از بنیاد مستضعفان، سید پرویز فتاح در مراسم امضای تفاهم نامه با گروه مپنا و شرکت برق حرارتی به منظور احداث فاز دوم نیروگاه سیکل ترکیبی خرم آباد با اشاره به اهمیت این تفاهم نامه اظهار کرد: هشتم خرداد ماه ۲ واحد گازی از فاز نخست نیروگاه سیکل ترکیبی خرم آباد افتتاح شد که توان تولید ۳۲۴ مگاوات برق را دارد؛ این در حالی است که با اضافه شدن یک واحد گاز به این فاز تا پایان سال ۱۴۰۰، توان تولیدی در این نیروگاه به حدود ۵۰۰ مگاوات خواهد رسید.

رئیس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه نیاز استان لرستان به برق، بیش از ۵۰۰ مگاوات برق تولیدی در نیروگاه خرم آباد است افزود: با توجه به اینکه نیاز استان لرستان بیش از توان تولیدی فاز نخست نیروگاه خرم آباد بود، تصمیم گرفته شد تا فاز دوم این نیروگاه نیز با ظرفیتی معادل ۵۰۰ مگاوات دیگر، با مشارکت گروه مپنا و شرکت برق حرارتی احداث شود.

وی ادامه داد: بر اساس این تفاهم نامه، بنیاد مستضعفان به صورت ۱۰۰ درصدی تامین اعتبار احداث این واحدها را در نیروگاه خرم آباد عهده دار می شود و گروه مپنا نیز به عنوان سازنده توربین ها و پیمانکار نصب تجهیزات در این پروژه مشارکت خواهد داشت. همچنین وزارت نیرو و شرکت برق حرارتی نیز به عنوان مالک شبکه برق و خریدار تضمینی برق تولیدی، در این پروژه حضور دارد.

فتاح با ابراز امیدواری نسبت به تکمیل اجرای این تفاهم نامه تا پایان سال ۱۴۰۰ گفت: با تکمیل نیروگاه خرم آباد، استان لرستان نه تنها برق مصرفی مورد نیاز خود را تامین خواهد کرد بلکه می تواند در زمان اوج مصرف نیز، بخشی از برق مورد نیاز کشور را تامین کند.

رئیس بنیاد مستضعفان با تشریح میزان سرمایه گذاری این بنیاد برای احداث نیروگاه خرم آباد گفت: بنیاد مستضعفان تا امروز ۲۵۰۰ میلیارد تومان در این نیروگاه سرمایه گذاری کرده و برای احداث واحد بخار فاز نخست نیز ۱۷۰۰ میلیارد تومان دیگر سرمایه گذاری خواهد کرد؛ لذا کل سرمایه گذاری بنیاد در این نیروگاه با توجه به افزایش نرخ ارز و با احتساب سرمایه مورد نیاز برای احداث فاز دوم این نیروگاه، به بیش از ۷ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

وی با تاکید بر اینکه احداث نیروگاه خرم آباد در اوج شرایط تحریمی در حال انجام است افزود: در این شرایط تحریمی، علی رغم فشارهای خارجی، هیچ مشکلی در بخش فنی و اعتباری نخواهیم داشت و گروه مپنا نیز برای فاز دوم این نیروگاه، از توربین های مدرنی استفاده خواهد کرد که توان تولیدی بالاتری نسبت به توربین های فعلی دارند و به لطف خداوند، هیچ چیزی متوقف تحریم ها نیست و با سرعت فاز دوم این نیروگاه احداث خواهد شد.

فتاح در ادامه خاطرنشان کرد: در حال حاضر بنیاد مستضعفان از محل فروش برق به وزارت نیرو، چیزی در حدود هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارد و لذا در تفاهم صورت گرفته مقرر شد، وزارت نیرو بخش عمده ای از مطالبات ما را از طرف ما به شرکت مپنا پرداخت کند تا هرچه سریعتر این پروژه تکمیل شود.

رئیس بنیاد مستضعفان با تاکید بر نقش صنعت برق کشور به عنوان یکی از صنایع اثرگذار بر توسعه گفت: با احداث و تکمیل فاز یک و ۲ نیروگاه خرم آباد، روند توسعه در استان لرستان متوقف هیچ چیز نخواهد بود و امیدواریم مدیریت کشور به گونه ای عمل کند که این استان از استان های محروم کشور خارج شود.

جزئیات تخصیص اعتبار ۲۳ میلیارد تومانی برای تامین آب غیزانیه
وی در حاشیه این مراسم، در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص اقدامات اخیر بنیاد مستضعفان برای تکمیل پروژه آبرسانی به منطقه غیزانیه اهواز نیز گفت: بنیاد مستضعفان از نخستین روزهایی که متوجه مشکلات مردم در این منطقه شد، با حضور بنیاد علوی در این منطقه، تامین بخشی از هزینه های تامین آب شرب مردم غیزانیه توسط تانکرهای آبرسان را متقبل شد و اعتباری در حدود ۳ میلیارد تومان برای این بخش تخصیص داد.

فتاح ادامه داد: از سوی دیگر با توجه به اینکه تکمیل آبرسانی به این منطقه با مشکلاتی مواجه بود، بنیاد مستضعفان با درخواست استانداری خوزستان، مبلغ ۲۰ میلیارد تومان را به منظور تامین هزینه خرید لوله های مورد نیاز را عهده دار شد و این مبلغ را در اختیار قرارگاه خاتم الانبیاء که مجری پروژه آبرسانی به این منطقه است قرار داد.

وی با تاکید بر اینکه مشارکت بنیاد مستضعفان در این پروژه، یک افتخار است گفت: در این شرایط آب و هوایی و گرمای مناطق جنوبی کشور لازم است با تمام توان مشارکت کنیم و اگر لازم باشد، بنیاد مستضعفان آمادگی کمک های بیشتر به مردم این منطقه را دارد.

رئیس بنیاد مستضعفان در پایان خاطرنشان کرد: ما این اطمینان را به مردم می دهیم که بنیاد مستضعفان علاوه بر تخصیص ۲۰ میلیارد تومانی برای خرید لوله، به هر میزان که نیاز باشد، هزینه تامین آب شرب و آّبرسانی با تانکر را برای مردم این منطقه عهده دار می شود.

کد خبر: ۲۵٬۳۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha