۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۶
افزایش ۵۶ درصدی حجم مبادلات گروه بریکس

افزایش ۵۶ درصدی حجم مبادلات گروه بریکس

گروه بریکس در یک بازه ۶ ساله، حجم مبادلات خود را ۵۶ درصد افزایش داد و این رقم در سال ۲۰۲۲ به ۴۲۲ میلیارد دلار رسید.

به گزارش بازار، پنج عضو کنونی گروه بریکس در فاصله سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ مبادلات تجاری خود را ۵۶ درصد افزایش داده‌اند و حجم مبادلات آنها در سال گذشته میلادی به ۴۲۲ میلیارد دلار رسیده است.

گروه بریکس در حال حاضر از کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی تشکیل شده است اما ایران، عربستان، آرژانتین، مصر، اتیوپی و امارات نیز قرار است در ژانویه آتی به این گروه بپیوندند. در نشست ماه آگوست این گروه در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی با پیوستن این کشورها به بریکس موافقت شد.

به گفته تحلیلگران، این گروه توسعه یافته (بریکس به‌علاوه کشورهای جدیدالورود) تا ۲۰۲۴ تقریبا نیمی از تولید جهان را تشکیل خواهد داد که ۲ برابر سهم گروه جی هفت متشکل از کشورهای آمریکا، کانادا، انگلیس، فرانسه، ایتالیا، آلمان و ژاپن است.

در اوایل سال جاری، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه مدعی شد، بریکس از نظر برابری قدرت خرید (PPP) از کشورهای گروه هفت پیشی گرفته است.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند، مجموع تولید ناخالص داخلی (GDP) بریکس توسعه‌یافته برحسب PPP حدود ۶۵ تریلیون دلار باشد. این رقم سهم این گروه از تولیدناخالص داخلی جهان را از رقم ۳۱.۵ درصد فعلی به ۳۷ درصد افزایش خواهد داد. سهم گروه هفت در حال حاضر ۲۹.۹ درصد است.

کلمه بریکس از ابتدا نام کشورها برزیل، روسیه، هند و چین به انگلیسی تشکیل شده است. این کشورها در قرن ۲۱، پتانسیل تسلط بر جهان را دارند.

این کشورها برای نخستین بار در سال ۲۰۰۶ گردهم جمع شدند (بریک) و سپس آفریقای جنوبی به آنها اضافه شد که حرف (س) اضافه شد و نام گروه به بریکس تغییر کرد.

این گروه تا حد زیادی با هدف برجسته کردن فرصت‌های سرمایه‌گذاری در میان اعضا تشکیل شده بود و در ایجاد نظم جهانی جدید «چند قطبی» به «جنوب جهانی» کمک می‌کند تا صدای رساتری داشته باشند.

گروه بریکس در سال ۲۰۱۴، بانک خود به نام بانک جدید توسعه (NDB) را راه‌اندازی کرد که به عنوان جایگزینی برای موسسات مالی تحت تسلط آمریکا مانند صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی تلقی می‌شد. این بانک بودجه پروژه‌های زیرساختی و توسعه پایدار را فراهم می‌کند.

این بانک رسما در سال ۲۰۱۵ شروع به کار کرد و سپس بنگلادش، امارات، مصر و اروگوئه به آن پیوستند.

کد خبر: ۲۵۳٬۶۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha