۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۵
فرصت دوباره به سهامداران با پرتفوی زیانبار
بازار گزارش می دهد؛

فرصت دوباره به سهامداران با پرتفوی زیانبار

پس از فروکش کرد تنش های سیاسی منطقه و اطمینان سهامداران از عدم مداخله نظامی ایران در جنگ، بازار مثبت شده است، کارشناسان معتقدند فرصت دوباره به سهامداران با پرتفوی زیانبار داده شده است.

بازار؛ گروه بورس: پس از سخنرانی دبیرکل حزب الله و تاکید بر ضرورت آتش بس نشان داد که جبهه جدیدی در جنگ باز نمی شود مگر اینکه اسرائیل عملیات خود را گسترش دهد، رفتار اسراییل هم نشان داده که قصد انجام حملات گسترده زمینی ندارد بلکه ماموریتی خواهد بود، به همین دلیل سایه ی گسترش جنگ و درگیر شدن ایران به شدت کمرنگ شده است. به همین دلیل ریسک های بازارهای مالی ناشی از جنگ حذف شده است، هرچند امریکا تحریم های نفتی جدیدی را علیه ایران وضع کرده است.

با کمرنگ شدن سایه ی جنگ خرید سهام توسط کسانی که نقد هستند و قیمت‌های فعلی را ارزنده می‌دانند آغاز شده است به همین دلیل روز شنبه بسیاری از نمادها به صف خرید رسیدند و احتمالا شاخص بتواند مقاومت ۲ میلیون واحد را به طور کامل بشکند و دیگر پایین آن را نبیند.

سارا فلاحی معتقد است که سهامداران می توانند در شرایط کنونی سهام بنیادی را نگهدارند و سهم های که حد ضرر را رد کرده اند بفروشند، در واقع باید سهم هایی که بیشترین اصلاح را داشته اند و در محدوده حمایتی هستند جایگزین نمادهای زیان ده کنند، تنها از این طریق می توانند زیان خود را جبران کنند

سارا فلاحی کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه در حال حاضر باید سهامداران و سرمایه گذاران با استراتژی عمل کنند، گفت: به طور قطع روند صعودی که بازار در پیش دارد برای همه سهم ها یکسان نخواهد بود به همین دلیل فرصتی برای اصلاح پرتفو است.

او با تاکید بر اینکه سهامداران می توانند سهام بنیادی را نگهدارند و سهم هایی که حد ضرر را رد کرده اند بفروشند، افزود: سهامداران باید سهم هایی که بیشترین اصلاح را داشته اند و در محدوده حمایتی هستند جایگزین نمادهای زیان ده کنند، تنها از این طریق می توانند زیان خود را جبران کنند.

در حال حاضر بسیاری از سرمایه گذاران به دنبال پاسخ به این سوال هستند که آیا کف بورس در یک سال آتی درآمده است؟ زیرا کف‌های قیمتی یک تکیه گاه ذهنی برای معامله گران و سرمایه گذاران ایجاد می‌کند، در معاملات نقش بسیار بزرگی دارد. با توجه به اینکه به نظر می‌رسد حداقل این هفته از کف ۱۹۵۰ شاخص کل کمی فاصله خواهد گرفت، شاید به مرور دل سرمایه‌گذاران، برای خرید سهام قرص شود. اما سایر مشکلات بورس مانند مداخله‌های دولت در حاشیه سود شرکت‌ها و همچنین سیاست انقباضی بانک مرکزی باعث می‌شود با اطمینان کامل نتوانیم از قطعی شدن کف صحبت کنیم.

باید توجه داشت که بازار در حالی مثبت سده که تا حدودی تحت تاثیر آرامش نسبی سیاسی است، کمی از نگرانی‌های ایجاد شده در بازار به واسطه کاهش تنش و ریسک‌ های سیاسی کاسته شد و ما شاهد بودیم که بازار فضای منطقی‌تر و بهتری را تجربه می‌کرد. اما نیاز به چند مثبت ادامه‌دار دارد تا بتواند این جو را کمی آرام کند. البته تاکنون آرامش سیاسی واکنش دلار را نداشته و زمزمه‌ها و خبرها در این مورد وجود دارد که دولت به دنبال تثبیت آن است و از آنجایی که دلار و نرخ ارز نیما و تغییرات آن همواره یکی از پیشران‌های قوی و محرک‌های جدی بازار بوده است فشار برای تثبیت آن نیمی از بازار یعنی نمادهای کامودیتی محور را تحت تاثیر قرار می دهد.

نرخ بهره بانکی بالاتر از بازدهی یک ساله برخی نمادها

نرخ بهره و نرخ تامین مالی در حال افزایش است. با وجود نرخ‌های بالا اخذ تسهیلات یا استفاده از سایر روش‌ های تامین مالی غیرممکن شده است. فعلا هیچ نشانه ای از تسهیل بانک مرکزی در این مورد وجود ندارد. از طرف دیگر افزایش نیاز دولت به تامین مالی در شش ماهه دوم سال نمایان می شود.

به گفته علی اکبر نیکواقبال در حال حاضر پی بر ایی بسیاری از سهام در محدوده جذابی برای بلندمدت هستند و برخی از آنها سود انباشته یا تجدید ارزیابی دارند به همین دلیل مورد توجه بازار قرار دارند. از طرف دیگر بحث فعالان بازار این است که به موعد و زمان کف‌سازی و برگشت بازار نزدیک شده ایم و منتظر حجم‌ های قوی هستند تا سیگنال‌های قوی‌تری برای بازار صادر شود

علی اکبر نیکواقبال کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه در حال حاضر حاشیه سود شرکت ها به دلیل رکود و تورم کاهش یافته است، گفت: زمانی که قیمت تمام شده تولید بالاست و از طرف دیگر بازار درگیر رکود است شرکت ها هم با کمبود سرمایه در گردش مواجه می شوند و این مسئله احتمالا افت تولید را هم به همراه خواهد داشت.

او با تاکید بر اینکه بورس یکی از راه های تامین سرمایه شرکت ها است، افزود: در حال حاضر پی بر ایی بسیاری از سهام در محدوده ی جذابی برای بلندمدت هستند و برخی از آنها سود انباشته یا تجدید ارزیابی دارند به همین دلیل مورد توجه بازار قرار دارند. از طرف دیگر بحث فعالان بازار این است که به موعد و زمان کف‌سازی و برگشت بازار نزدیک شده ایم و منتظر حجم‌ های قوی هستند تا سیگنال‌های قوی‌تری برای بازار صادر شود.

او افزود: جنس مثبت‌های بازار کمی فرق می‌کرد و بارها و بارها بازار در معرض عرضه و خالی شدن هیجان قرار گرفته، ولی محدوده حمایتی را حفظ کرده است، چند روز قبل نیز چنین شرایطی را داشتیم، ولی دوباره منفی شد برای حفظ و ادامه‌دار بودن این فضای مثبت، جریان آرامش سیاسی لازم بود.

بازار برای ادامه کار با جریان توامان پول و خبر نیاز دارد، بنابراین هم اکنون فرصت دوباره به سهامداران با پرتفوی زیانبار هستند که نمادهای خود را جابه جا کنند.

به گزارش خبرنگار بازار، بازار انگیزه‌های خود برای ورود جریان پول قوی را از دست داده و فعلا انگیزه قوی که موج‌های طولانی را ایجاد کند، نیست، ولی ریز موج‌های صعودی و نوسانی قطعا در جذب نقدینگی موثر خواهد بود، اما بازار برای آشتی پول به یک آشتی تمام عیار از سوی دولت با بازار سرمایه نیاز دارد. دولت می‌تواند با کمک آن به یک آشتی اولیه از جریان پول دست پیدا کند و باید اذعان کرد اولین و مهم‌ترین نشانه این موضوع نیز افزایش حجم معاملات است که باید بالای ۴۰۰۰ میلیارد تومان تثبیت شود. امروز اولین نشانه حجم بالای ۴هزار را دیدیم، ولی ثبات و باقی ماندن در این حجم بسیار مهم است.

به نظر سازمان بورس باید به بازار کمک کند و در سریع‌ترین و کوتاه‌ترین زمان ممکن انتشار گزارش میان‌دوره‌ای را فراهم کند. در مقطع فعلی در مورد انتشار بخشی از گزارش‌های میان‌دوره‌ای شرکت‌های زیرمجموعه شائبه های وجود دارد.

کد خبر: ۲۵۳٬۵۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha