۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۶
اقساط وام ۴ دهک نخست طرح نهضت ملی مسکن ۲.۵ میلیون| بازپرداخت پلکانی به ضرر یا به نفع متقاضی؟
«بازار» گزارش می دهد

اقساط وام ۴ دهک نخست طرح نهضت ملی مسکن ۲.۵ میلیون| بازپرداخت پلکانی به ضرر یا به نفع متقاضی؟

در حالیکه وام ۴ دهک نخست در طرح نهضت ملی مسکن به ۲.۵ میلیون تومان رسیده دولت تلاش دارد تا با پلکانی کردن باز پرداخت اقساط کمک خوبی به این دهک ها کند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: دولت سیزدهم در راستای اجرای طرح نهضت ملی مسکن و کاهش هزینه تمام شده برای اقشار محروم، نرخ سود تسهیلات را از ٢٣ درصد به ١٨ درصد کاهش داد تا به عبارتی هم در بازپرداخت اقساط و هم در میزان سود بازگشتی به دهک های کم درآمد جامعه کمک کند.

سقف وام نهضت ملی مسکن در حالی چند وقتی است که به ۵۵۰ میلیون تومان افزایش یافته که به گفته معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی قرار است بازپرداخت این تسهیلات به‌صورت پلکانی محاسبه شود

سقف وام نهضت ملی مسکن در حالی چند وقتی است که به ۵۵۰ میلیون تومان افزایش یافته که به گفته معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی قرار است بازپرداخت این تسهیلات به‌صورت پلکانی محاسبه شود.

سه‌شنبه گذشته شورای پول و اعتبار پس از بررسی نامه شماره ۲۴۳۹۳ مورخ ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ با موضوع مصوبه ششمین جلسه شورای عالی مسکن، سقف فردی تسهیلات پروژه‌های حمایتی مسکن موضوع ماده ۴ قانون جهش تولید مسکن را معادل ۵۵۰ میلیون تومان در تمامی شهرهای کشور به‌صورت یکسان تعیین کرد.

پیش از این سقف وام مذکور برای استان تهران ۴۵۰ میلیون، شهرهای بالای یک‌میلیون نفر جمعیت ۴۰۰ میلیون تومان، مراکز استان‌ها ۳۵۰ میلیون تومان و سایر شهرها ۳۰۰ میلیون تومان بود

پیش از این سقف وام مذکور برای استان تهران ۴۵۰ میلیون، شهرهای بالای یک‌میلیون نفر جمعیت ۴۰۰ میلیون تومان، مراکز استان‌ها ۳۵۰ میلیون تومان و سایر شهرها ۳۰۰ میلیون تومان بود. سقف وام نهضت ملی مسکن معادل ۵۵۰ میلیون تومان در تمامی شهرهای کشور به‌صورت یکسان تعیین شده است.

کل سود وام مذکور ۲ میلیارد و ۵۰۸ میلیون تومان خواهد بود. در مجموع نیز متقاضی باید ۳ میلیارد و ۵۸ میلیون و ۵۵۶ هزار تومان برای وام ۵۵۰ میلیون تومانی پرداخت کند

محاسبه سود و اقساط تسهیلات ۵۵۰ میلیون تومانی نهضت ملی مسکن نشان می‌دهد کل سود وام مذکور ۲ میلیارد و ۵۰۸ میلیون تومان خواهد بود. در مجموع نیز متقاضی باید ۳ میلیارد و ۵۸ میلیون و ۵۵۶ هزار تومان برای وام ۵۵۰ میلیون تومانی پرداخت کند.

در بازپرداخت پلکانی تسهیلات، قسط ماهانه دوره دهم (سال دهم) بالغ بر ۱۲ میلیون و ۳۷۰ هزار تومان است. قسط دوره ۱۵ (سال ۱۴۱۷ در صورت آغاز پرداخت تسهیلات از سال جاری) نیز ۱۴ میلیون و ۴۷۳ هزار تومان خواهد بود

لازم به ذکر است که در بازپرداخت پلکانی تسهیلات، قسط ماهانه دوره دهم (سال دهم) بالغ بر ۱۲ میلیون و ۳۷۰ هزار تومان است. قسط دوره ۱۵ (سال ۱۴۱۷ در صورت آغاز پرداخت تسهیلات از سال جاری) نیز ۱۴ میلیون و ۴۷۳ هزار تومان خواهد بود.

در دوره بازپرداخت ۲۰ ساله تسهیلات مذکور به روش ساده، مبلغ اقساط ماهانه معادل ۱۰ میلیون و ۶۵۳ هزار تومان خواهد بود. کل بازپرداخت این وام در ماه ۱۲ سال بیستم ۲ میلیارد و ۵۵۶ میلیون و ۸۴۴ هزار تومان است. به‌عبارت دیگر سود تسهیلات ۵۵۰ میلیون تومانی نهضت ملی مسکن ۲ میلیارد و ۶۸ میلیون و ۴۴۳ هزار تومان است.

هادی عباسی، معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه در سطح روستاهای کشور ٢ میلیون واحد روستایی فرسوده در سطح کشور وجود دارد، اظهار داشت: کلیات افزایش وام روستایی به سقف ٣۵٠ میلیون تومان اخیرا تصویب شد و با افزایش سقف وام می‌توان روند مقاوم‌سازی، بازسازی و نوسازی مسکن روستایی را افزایش داد و می‌تواند گشایشی در این زمینه ایجاد کند.

وی از پلکانی شدن پرداخت اقساط وام مسکن ملی خبر داد و گفت: علیرغم کاهش نرخ سود در حال پیگیری برای پلکانی اقساط تسهیلات نهضت ملی مسکن هستیم، بطوریکه اقساط در سالهای اول کمتر و در سالهای پایانی بیشتر خواهد شد.

دهک‌های یک تا چهار در این طرح با سود ۲ درصد بازپرداخت اقساط برای این دهک می تواند تا ۲.۵ میلیون تومان باشد

دولت سیزدهم در راستای اجرای طرح نهضت ملی مسکن و کاهش هزینه تمام شده برای اقشار محروم، سال گذشته نرخ سود وام بانکی ۴۰۰ و ۳۰۰ میلیون تومانی دهک‌های یک تا چهار در این طرح را با سود ۲ درصد تعیین کرد که با این اقدام بازپرداخت اقساط برای این دهک می تواند تا ۲.۵ میلیون تومان باشد.

حال باید دید با این پیشنهاد دولت و موافقت احتمالی شورای پول و اعتبار، بازپرداخت اقساط به شکل پلکانی می تواند به نفع متقاضیان مسکن ملی با این شرایط تورمی باشد یا خیر؟

کد خبر: ۲۵۳٬۴۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
      1 4
      همه ثبت نامی های مسکن ملی بایدبطورمساوی بازپرداخت وام وسودیکسان باشدشایددرخانولده دهک بالاتلاش بیشتروکاربیشتروسختی های لیشتری متحمل میشوندوشبانه روزی کارمیکنند دلیل نمیشه اگرکسی کارکمتری میکنه وتلاش کمتری میکنه برابرنباشند
    • علی اصغر حصاری IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
      0 0
      واقعا بعنوان یک کارگر که بارهها بنحوی طلم درحقم شده ادامه زندگی بااین شرایط مقدورنیست بخداقسم صبح نان خالی نهایت کمی مربا یا پنیر .ازطرفی بیکاری از طرفی سرقت ههای مکرر ماشین پرایدی که مسافرکشی میکنم شماراخدا پیام مرا به یک مسول برسانید چهاربارفقط پراید مسافرکشی میکنم سرقت شده واقا دمتون گرم با عدالتتون باکشورداری غزه همین جاست
    • وحید IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
      2 0
      همش دروغ بانک ملی از ما و با سود 23 درصد قرار داد بسته و بعد دولت میگه 18 درصد نمیدونی حرف کدومش رو باور کنی