۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۱
اقتصاد رسانه و تولید محتوا
یادداشت؛

اقتصاد رسانه و تولید محتوا

شاهرود- «کسب درآمد برای رسانه ها و چرخش چرخ اقتصاد آن‌ها این روزها دشوارتر از همیشه شده است اما رسانه ها در این بین چه می کنند؟» این بخشی از یادداشت معصومه آموده کارشناس رسانه برای بازار است.

معصومه آموده، بازار: شاید شما نیز مثل من این حس بد را تجربه کردید که فیلم به صحنه ی حساس خود رسیده که ناگهان آگهی پخش می شود. برای مثال صحنه ای از جنگ و کشتار سریالی پخش می شود که در همان لحظه تبلیغ کودکانه و رنگارنگ شامپو بچه از راه می رسد.

تبلیغ شامپو بچه شاید شما را از حس فیلم بیرون کند، اما در این جا باید گفت اهالی رسانه بر این باورند که آگهی قلب تپنده رسانه است . مدیران رسانه چاره ای جز زنده نگه داشتن قلب مجموعه خود ندارند و گرنه باید خانه نشینی را انتخاب کرده و گذر عمر ببینند.

مجموعه رسانه های قدیمی در مقایسه با مجموعه رسانه های تازه شکل گرفته، راحت تر می توانند آگهی جذب کنند چرا که آنان شناخته شدند و از اعتبار بیشتر در حوزه رسانه برخوردارند. اعتباری که به همین راحتی به دست نیامده و مالک این رسانه ها با تلاش های بسیار رسانه ی خود را حفظ کردند اما مجموعه رسانه هایی که تازه ایجاد شدند باید برای ماندن در رسانه درآمد کسب کنند. کسب درآمد در رسانه آسان نیست و به قولی باید برای از هفت خوان رستم عبور کنند.

تولید محتوا مهم ترین رکن ماندگاری مخاطب

درآمد در رسانه بستگی به تعداد مخاطبان و جذب و استقبال آن‌ها از رسانه دارد و جذب مخاطب نیز وابسته به تولید محتوا است. برخی از کارشناس های رسانه اهمیت تولید محتوای رسانه را اینگونه تفسیر می کنند که مخاطب برای ماندن در رسانه نیاز به خوراک دارد و رسانه باید با تولید محتوا این نیاز را برطرف سازد.

رسانه های نوپا همیشه باید محتوای تازه و به روز تولیدکنند چرا که محتوای تکراری مخاطب را فراری می‌دهد. برخی از این رسانه ها برای تولید محتوای بیشتر، کارگاه های عملی به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌کنند. برگزاری کارگاه، یک تیر با دونشان است چرا که رسانه ها با پول ثبت نام کارگاه درآمد کسب کرده و با استخدام افراد با استعداد کارگاه هزینه ی استخدام نیروی متخصص را کاهش دهند.

برخی دیگر نیروی های خود را از افرادی که در دانشگاه مدرک رسانه را گرفتند، جذب می کنند. البته در این مورد مدیر مسئول شرط می کند که فرد مهارت های عملی را نیز بداند. دانشگاه تهران، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام نور و موسسه های علمی کاربردی رشته ها مرتبط با رسانه را تدریس می کنند.

تولید محتوا و تجهیزات

تا از تولید محتوا صحبت می شود، ذهن به سمت تجهیزات گران قیمت وامکانات خاص می رود حال آنکه کیفت محتوا مهم است. برای نمونه خیلی از کانال های خبری درفضای مجازی وجود دارد که فرد فقط با تلفن و رایانه ی همراه شخصی خود آنان را اداره می کند و تعداد مخاطبان آن کانال از تعداد مخاطبان کانال های صداوسیما نیز بیشتر است.

خرید اشتراک یکی از روش های کسب در آمد این رسانه ها به شمار می رود

اگر رسانه های تازه کار محتوا را با کیفت و مخاطب پسند تولید کنند، مخاطب از آن محتوا استقبال می کند و نه تنها خود جذب آن رسانه می شود بلکه از دیگران نیز می خواهد به آن رسانه بپیوندند. کار اصلی رسانه های جدید از جذب مخاطب شروع می شود، برای ماندگار کردن مخاطب با رضایت او را جلب کرد. رسانه های تازه کار باید ساز خود را با ساز مخاطبان خود کوک کنند. این کار سبب می شود تا مخاطبان رسانه افرایش یافته و استقبال از رسانه بالا می رود.

خرید اشتراک یکی از روش های کسب در آمد این رسانه ها به شمار می رود و برای اقناع مخاطبان خود به خرید اشتراک باید با آنان تعامل کنند و از مخاطبان خود بخواهند تا درباره کیفیت محتوا نظر داده و نقض خود را بر طرف سازند.

راهکارهای کسب در آمد رسانه

در بالا به این اشاره شد مخاطبان با تولید محتوای مناسب جذب آن می شود. با استقبال روز افزون مخاطب‌های رسانه، بخش های خصوصی و دولتی برای فروش محصول و خدمات خود پیشنهاد همکاری را مطرح می کنند.

رپورتاژ یکی از معمول ترین شیوه های همکاری رسانه با این بخش ها محسوب می شود اما رسانه می توانند بخشی از تولید محتوای خود را به صورت اختصاصی در اختیار سازمان ها و شرکت ها قرار دهند. برخی از رسانه ها نیز می توانند با درصدی ازقیمت فروش محصول یا خدمات در رسانه خود سود کسب کنند و درآمد مجموعه خود را افزایش دهند.

البته اکنون با فراگیر شدن فضای وب و گسترده شدن فضای مجازی، تمامی رسانه اعمم از رسانه ها چاپی، دیداری و شینداری به فضای مجازی روی آورده و در آن تولید محتوا کرده و همزمان با مخاطب ار تباط برقرار می کنند.

رسانه ها برای تبلیغ محصول و خدمات به تبلیغات کلیکی روی آوردند به این صورت که در صفحه خود درباره محصول یا خدمات صحبت می کنند و در آخر آدرس فضای مجازی و یا محل را قرار می دهند. هر مخاطبی که بر روی آدرس فضای مجازی کلیک کند ویا به آدرس حضوری مراجعه کند به ازای هر مراجعه، آن رسانه درآمد کسب می کند. آنچه در بالا بیان شد نگاهی کوتاه به اقتصاد رسانه ها بود رسانه هایی که این روزها در گیر و دار مشکلات قرار دارند.

کد خبر: ۲۵۳٬۴۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha