۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۶
چرخ فعالیت معادن بزرگ مقیاس فقط با هوشمند سازی می چرخد
کارشناش ارشد تحقیقات معدنی مطرح کرد؛

چرخ فعالیت معادن بزرگ مقیاس فقط با هوشمند سازی می چرخد

تنها راه حلی که می توان تا حد امکان میزان درآمدهای معدنی را کاهش داد هوشمند سازی تجهیزات در بخش های مختلفی معدنی است. به خصوص در معادن بزرگ مقیاس دیگر نمی توان با دستگاه های سنتی کار کرد.

بهناز صفری؛ بازار: یکی از مهمترین مسائلی که در حال حاضر معادن ایران به آن نیازمند است، هوشمند سازی تجهیزات معدنی است. زیرا هوشمند سازی دستگاه های معدنی باعث می شود که تا حد امکان هزینه ی فعالیت های معدنی در بخش های مختلف از اکتشاف تا حفاری کاهش یابد. زیرا در بخش اکتشاف میزان ذخایر، عیار خاک و کیفیت خاک مورد ارزیابی دقیقی قرار می گیرد. از سوی دیگر هم در بخش حفاری میزان استخراج افزایش یافته و جداسازی مواد از خاک و باطله برداری هم با دقت و سرعت بیشتری انجام می گیرد.

بنابراین هرچقدر معادن ایران سمت و سوی هوشمند سازی و استفاده از دستگاه های به روز دنیا حرکت کنند به همان اندازه در کاهش هزینه ها کمک می کند، در نتیجه انگیزه فعالان معدنی برای فعالیت افزایش می یابد که این مساله به یک اصل اساسی در سطح جهان تبدیل شده است.

کاهش هزینه های سربار معادن با تجهیزات جدید

محمد رضایی، کارشناس ارشد تحقیقات معدنی مس سرچشمه در گفت و گو با بازار بیان کرد: در حال حاضر فعالیت بر روی معادن خوب است و پروژه ها را به سمت و سویی سوق می دهیم که کاهش هزینه های تولید را در بر داشته باشیم.

به گفته وی؛ زیرا در بحث فعالیت های معدنی باید شرایط را به گونه ای تغییر دهیم که تا حد امکان هزینه های تولید کاهش پیدا کند تا به نفع بهره بردار و فعالان معدنی باشد. چرا که بالا رفتن هزینه های تولید معدن دار را دلزده و بی انگیزه می کند.

عمده ترین کاری که برای کاهش هزینه های تولید باید انجام شود، این است که تجهیزات جدید را جایگزین تجهیزات قدیمی کنیم که این کار با هوشمند سازی میسر خواهد شد

وی افزود: البته عمده ترین کاری که برای کاهش هزینه های تولید باید انجام شود، این است که تجهیزات جدید را جایگزین تجهیزات قدیمی کنیم که این کار با هوشمند سازی میسر خواهد شد.

او تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری از کشورها سمت هوشمند سازی تجهیزات معدنی خود حرکت کرده اند تا بتوانند تا حد ممکن هزینه های سربار تولید را کاهش دهند. همچنین هوشمند سازی باعث می شود میزان تولید با کیفیت بالا تا حد امکان افزایش پیدا کند.

به گفته وی؛ درحال حاضر دنیا به سمت و سویی پیش رفته است که بدون تجهیزات جدید که از راندمان بالایی برخوردار هستند کاهش هزینه و افزایش تولید امکان پذیر نیست.

رضایی تاکید کرد: در معادن کوچک امکان این که با دستگاه های سنتی هم کار کنند وجود دارد، ولی معادن بزرگ مقیاس نیازمند تجهیزات هوشمند هستند تا با دقت بالاتری هم اکتشافات صورت گیرد و هم میزان ذخایر و مواد موجود شناسایی شود. در حال حاضر در معادن بزرگ دیگر عملا نمی توان با دستگاههای سنتی کارها را پیش برد وبه بهره وری خوبی دسترسی پیدا کرد.

کنترل عیار، کنترل کیفی خاک و موارد این چنینی برای کارخانه های فرآوری بسیار اهمیت دارد. برای همین قبل از این که مواد معدنی وارد کارخانه های فرآوری شوند، باید توسط دستگاه های هوشمند مورد ارزیابی دقیق قرار گیرند که این موارد هم بدون دستگاه های هوشمند و پیشرفته امکان پذیر نیست

به گفته وی؛ کنترل عیار، کنترل کیفی خاک و موارد این چنینی برای کارخانه های فرآوری بسیار اهمیت دارد. برای همین قبل از این که مواد معدنی وارد کارخانه های فرآوری شوند، باید توسط دستگاه های هوشمند مورد ارزیابی دقیق قرار گیرند که این موارد هم بدون دستگاه های هوشمند و پیشرفته امکان پذیر نیست.

این کارشناس معدنی اظهار داشت: در معادن بزرگ مقیاس به خاطر این که تناژ بالا می رود با دستگاه های سنتی و قدیمی سخت است که به صورت دقیق بتوانند برآورد درستی از میزان عیار خاک و کیفیت آن داشته باشند. بنابراین بدون تجهیزات جدید امکان برآورد کیفیت دقیق مواد معدنی در معادن وجود ندارد.

رضایی تاکید کرد: البته نه این که اصلا نتوان کار کرد، بلکه دقت کمتری در تجهیزات قدیمی وجود دارد و زمان بیشتری باید برای آن صرف کرد که این مساله اصلا به صرفه ی اقتصادی معدن داران نیست.

هوشمند سازی هم باید در بخش اکتشافات باشد و هم در بخش حفاری تا در تمامی بخش های معدنی به یک رویه خوب و مناسب برسیم. یعنی هم اکتشافات دقیق باشد و هم حفاری ها با سرعت و میزان بیشتری صورت گیرد. البته این کار باید زودتر از این ها انجام می گرفت که انجام نشد

او تصریح کرد: البته هوشمند سازی هم باید در بخش اکتشافات باشد و هم در بخش حفاری تا در تمامی بخش های معدنی به یک رویه خوب و مناسب برسیم. یعنی هم اکتشافات دقیق باشد و هم حفاری ها با سرعت و میزان بیشتری صورت گیرد. البته این کار باید زودتر از این ها انجام می گرفت که انجام نشد.

کارشناش ارشد تحقیقات معدنی مس سرچشمه گفت: البته امیدواریم بعد از این شاهد واردات دستگاه های هوشمند برای معادن ایران باشیم و با هوشمند سازی تجهیزات هم هزینه های را تا حد امکان کاهش دهیم و هم میزان تولید را افزایش دهیم.

وی افزود: با این که دیر شده، ولی دیگر چاره ای نیست ما به همین هم راضی هستیم که الان شاهد افزایش تجهیزات مدرن در بخش معادن و کارخانجات فرآوری باشیم تا به راندمان قابل قبولی برسیم. به هرحال کار باید از یک جایی به بعد شروع شود و استارت بخورد.

کد خبر: ۲۵۳٬۳۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha