۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۳
تولید قراردادی گوشت توسط عشایر
سرپرست سازمان امور عشایر ایران اعلام کرد

تولید قراردادی گوشت توسط عشایر

سرپرست سازمان امور عشایر از اجرای طرح‌های متنوع برای ایجاد اشتغال و بهبود معیشت جامعه عشایری خبر داد.

به گزارش بازار، سیاوش احمدی میرقائد با بیان اینکه جمعیت عشایری با حدود ۱.۲ میلیون نفر در اکثر استان‌های کشور پراکنده هستند، افزود: جامعه عشایری با در اختیار داشتن ۴۰ درصد دام کشور و حدود ۲۸ میلیون راس دام، ۲۵ درصد گوشت قرمز کشور را تولید می‌کنند.

وی به کوچ پاییزه عشایر به مناطق گرمسیر قشلاقی اشاره کرد و گفت: کوچ به این مناطق از ابتدای مهر ماه آغاز و تا ۱۵ آبان ادامه دارد، برای اینکه فرایند کوچ به خوبی انجام شود، پیش از زمانبندی کوچ، با عشایر جلساتی را برگزار می‌کنیم تا مبداء و مقصد کوچ عشایر مشخص شود.

سرپرست سازمان امور عشایر ایران ادامه داد: پس از آن شورای عشایر استان‌ها تشکیل می‌شود تا شرایط کوچ را تسهیل کنند و منابع آبی که در مسیر میان‌بندها دچار مشکل شده را رفع شود.

احمدی میرقائد تصریح کرد: یکی دیگر از اقدامات مهم سازمان با توجه به امکانات و منابع مالی محدود موجود، این است که تلاش می‌شود مسیر کوچ عشایر (از جهت دسترسی و عبور آسان) تسهیل شود تا عشایر در مسیرهای منتهی به مناطق قشلاقی دچار مشکل نشوند.

به گفته وی، سایر دستگاه‌ها همچون نیروی انتظامی، راهداری، منابع طبیعی، شبکه بهداشت و اورژانس نیز همکاری‌های لازم را برای کوچ مناسب عشایر انجام می‌دهند.

سرپرست سازمان امور عشایر در خصوص تامین نهاده دامی مورد نیاز عشایر اظهار کرد: از سال گذشته قیمت نهاده‌های دامی دیگر قیمت دولتی یا ارز رقابتی نیست و تامین آن آزاد شده است، البته با برنامه‌ریزی وزارت جهادکشاورزی در تخصیص منابع، نهاده‌های لازم تامین شده و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

وی اضافه کرد: همچنین جو که عمده مصرف دام‌ عشایر است در شرکت پشتیبانی امور دام و بازار موجود است و با توجه به انبوه تولید جو، از این بابت کم و کسری وجود ندارد و حتی قیمت جو پایین‌تر از قیمت بازار برای عشایر است تا بتوانند برای پاییز ذخیره کنند.

احمدی میرقائد درباره اشتغال جایگزین برای عشایر نیز توضیح داد: تولیدات جامعه عشایری عمدتا مبتنی بر محصولات دامی است، اما بروز پدیده خشکسالی و تبعات آن در سال‌های اخیر، بر روی پایداری محصولات دامی اثر منفی گذاشته و عشایر دچار مشکل شده‌اند، بنابراین سازمان امور عشایر به فکر راه‌های جایگزین برای تامین درآمد و معیشت عشایر است که در این راستا طرح‌هایی را اجرا کرده تا عشایر در کنار دامداری، بتوانند درآمد پایدار دیگری هم داشته باشند.

سرپرست سازمان امور عشایر ایران توسعه صنایع دستی را از جمله برنامه‌های در دست اجرا برای افزایش درآمد پایدار عشایر عنوان کرد و ادامه داد: از آنجایی که حدود ۳۵ درصد از صنایع دستی کشور توسط عشایر تولید می‌شود، با توسعه بازارمحور این صنایع می‌توانیم درآمد پایدار عشایر را افزایش دهیم.

احمدی میرقائد بیان کرد: توسعه گردشگری یکی از مهمترین طرح‌هایی است که می‌توان در مناطق عشایرنشین به اجرا گذاشت، زیرا کوچ عشایر، نوع زندگی، دامداری و ... از موضوعاتی است که می‌تواند برای گردشگران جذاب باشد.

به گفته وی، با توجه به این که ۳۸ درصد مراتع کشور و عمدتا مراتع ارزشمند در اختیار عشایر است، کشت گیاهان دارویی در این مناطق یک ظرفیت بسیار مهم به حساب می‌آید که با جمع‌آوری و توسعه کشت این گیاهان می‌توان درآمد عشایر را افزایش می‌یابد.

سرپرست سازمان امور عشایر ایران خاطرنشان کرد: محور اصلی زندگی عشایر دامداری است و به همین دلیل موضوع زنجیره تولید گوشت قرمز هم مطرح است که این سازمان از چند سال پیش اقداماتی در این خصوص انجام داده تا با افزایش راندمان تولید گوشت قرمز در مناطق عشایری کمک حال جمعیت عشایری شود.

وی بیان کرد: امسال با توجهی که رئیس جمهوری داشت، تولید قراردادی گوشت قرمز دام‌ عشایر در دستور کار دستگاه‌های ذی‌ربط قرار گرفت و با همکاری واحدهای مختلف وزارت جهاد کشاورزی از جمله شرکت پشتیبانی امور دام، برنامه پرواربندی یک میلیون راس دام برای عشایر طراحی شده و شرکت پشتیبانی امور دام کشور، ۵ ماهه و بدون دریافت پول و هرگونه سودی جو در اختیار عشایر قرار می‌دهد و در پایان این مدت نسبت به تصفیه مالی با عشایر اقدام می‌کند.

کد خبر: ۲۵۳٬۱۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • اصغر زارع هروکي IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
      1 0
      سلام و عرض ادب بنده رئیس هیئت مجمع و موسس شرکت عشایری همپا کوچ اعلاء شهرستان ابرکوه استان یزد هستم ما قرارداد با عشایر قرارداد بستیم با استان هماهنگ کردیم ولی مدیر عامل شرکت فرستادند تهران بعد گفتند اصلاً جو نیست حالا ما ماندیم عشایر چگونه جواب عشایر را بدهیم