۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۹
توان شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید نهال گواهی شده به کارگرفته شده است
سرپرست گروه نهال معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی:

توان شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید نهال گواهی شده به کارگرفته شده است

همدان - سرپرست گروه نهال و بهبود ارقام معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی از همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان برای تولید نهال گواهی شده خبر داد و گفت: نهال گواهی شده باید به تولیدکنندگان شناسانده شود.

به گزارش خبرنگار بازار؛ مجتبی میر ظهر چهارشنبه در بازدید مدیران استان‌های مختلف از زنجیره تولید نهال گردوی پیوندی گواهی شده تویسرکان نهال را شالوده اصلی حوزه باغبانی دانست و عنوان کرد: باغبان باید در انتخاب نهال دقت لازم را داشته باشد چراکه کاشت نهال سرمایه‌گذاری بلندمدت محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پس از کشت، نهال برای تولید و بازاررسانی به بازه زمانی حدود پنج تا ۶ سال نیاز دارد، گفت: نوع نهال انتخابی چه از نظر رقم و چه از نظر گونه اهمیت دارد.

سرپرست گروه نهال و بهبود ارقام معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه در گذشته تولید نهال به صورت تخصصی انجام نمی‌شد، گفت: در حال حاضر در حوزه تولید نهال‌ در مرحله پیشرفته‌تری قرار داریم به طوری که با ایجاد زیرساخت‌ها که بیشتر باغ های مادری هستند و زیرساخت‌های همچون شرکت‌های دانش‌بنیان نهال گواهی شده تولید می‌شود.

نهال گواهی شده به تولیدکنندگان شناسانده شود

وی بابیان اینکه این نهال در احداث باغات سالم و اصیل مدنظر است، گفت: نهال گواهی شده به طور معناداری در تولید و باغبانی تأثیرگذار است و با سلسله برنامه‌های ترویجی امیدواریم نهال گواهی شده به تولیدکنندگان شناسانده شود.

وی با بیان اینکه زیرساخت‌های ایجاد شده همچون نهالستان و زنجیره تولید نهال پیوندی گواهی شده در تویسرکان سرمایه ملی به شمار می‌رود، اضافه کرد: تعداد باغات مادری به ۳۷ مورد در کشور افزایش خواهد یافت.

تویسرکان از قطب‌های تولید محصولاتی چون پیوندک و نهال گردوی پیوندی گواهی شده در کشور است

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی همدان نیز بابیان اینکه تویسرکان از قطب‌های تولید محصولاتی چون پیوندک و نهال گردوی پیوندی گواهی شده در کشور است، گفت: باید از تولیدات این زنجیره در نقاط مختلف کشور بیشتر استفاده شود.

حجت‌الله شهبازی بااشاره به اینکه این زنجیره نخستین زنجیره تولید نهال گردوی پیوندی گواهی شده در کشور است که در سه فاز اجرا شده گفت: فاز اول باغ مادری در ۶ هکتار زمین اجرا شده و قابلیت تولید دو میلیون سرشاخه و ۶ میلیون چشمه پیوندک را دارا است.

وی با تاکید بر اینکه این فاز بخشی از نیاز کشور را تامین می‌کند ضمن اینکه فرصت صادراتی به دنبال دارد، گفت: فاز دوم، خزانه تولید پایه نهال گردوی پیوندی گواهی شده در پنج هکتار است و قابلیت تولید ۱۵۰ هزار پایه در این خزانه وجود دارد.

وی اضافه کرد: فاز سوم گلخانه‌ای منحصر به فرد در راستای تولید محصول گواهی شده بوده که در مساحت سه هکتار اجرا شده به نحوی که قابلیت تولید ۱۲۰ هزار نهال در سال را دارد.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان تأکید کرد: بخش قابل توجهی از نیاز کشور در حوزه نهال گردوی پیوندی گواهی شده به واسطه این گلخانه تامین می‌شود.

کد خبر: ۲۵۳٬۰۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha