۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۴
بزرگترین بورس های جهان بر اساس ارزش بازار کدامند؟| جایگاه دهم  برای بورس عربستان با آرمکو و نفت گران
بر اساس داده‌های فدراسیون جهانی بورس‌ها؛

بزرگترین بورس های جهان بر اساس ارزش بازار کدامند؟| جایگاه دهم برای بورس عربستان با آرمکو و نفت گران

پنج بورس بزرگ اول در سراسر جهان حدود ۶۰ درصد از ارزش بازار جهان را در اختیار دارند که از میان آنها دو بورس آمریکایی یک بورس اروپایی و دو بورس آسیایی هستند.

بازار؛ گروه بورس: بورس نیویورک از نظر ارزش بازار در صدر بورس های جهان قرار دارد که تا اوت ۲۰۲۳ ارزش آن به ۲۵تریلیون دلار رسیده است و پس از آن نزدک - که شامل بسیاری از شرکت های بزرگ از جمله اپل و انویدیا است - در رتبه دوم قرار دارد.

بر اساس داده‌های فدراسیون جهانی بورس‌ها (WFE) به نقل از سایت ویرچوال کپیتال، دو بورس آمریکا ۴۲.۴ درصد از ارزش بازار بورس‌های جهانی را در اختیار دارند و پنج بورس بزرگ اول در سراسر جهان حدود ۶۰ درصد از ارزش بازار را در اختیار دارند.

با این حال سردمداری بورس های آمریکا دوام دار نیست زیرا گلدمن ساکس انتظار دارد که سهم بازارهای نوظهور از ارزش بازار سهام جهانی تا سال ۲۰۵۰ از ایالات متحده بیشتر شود.

در جایگاه سوم، بورس یورو نکست با ارزش بازار ۷.۲ تریلیون دلار قرار گرفت، زیرا از زمان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا سرمایه بیشتری جذب کرده و تقریبا این جایگاه را از اوایل سال ۲۰۲۱ از بورس لندن گرفته است.

بازارهای چین و ژاپن به ترتیب در رتبه های بعدی قرار دارند که هر کدام به ترتیب ارزش ۶.۷ و ۵.۹ میلیارد دلار دارند.

از نکات جالب دیگر این لیست برترین ها رتبه بورس و اوراق بهادار هنگ است در جایگاه هفتم و قبل از بازار هند، انگلستان و عربستان است.

گفتنی است، بورس عربستان سعودی با کمک شرکت نفتی آرامکو با ارزش بازار ۳.۱ تریلیون دلار در لیست ده بورس اول جهان قرار گرفته و در میان بورس های کشورهای عربی رتبه اول را به خود اختصاص داده است و بورس اوراق بهادار ابوظبی با ارزش ۰.۸ تریلیون دلار در رتبه بیست و یکم فهرست جهانی قرار گرفته است.

بورس اوراق بهادار ایران نیز بر اساس اخرین آمارها با ارزش حدود ۱۶۰ میلیارد دلاری در رده‌های پایین‌تری از بورس‌های معروف جهانی قرار دارد و در جایگاه ۸۴ جهانی قرار دارد. اما باید توجه داشت که این رتبه‌بندی با توجه به شرایط مختلف اقتصادی و سیاسی کشور در طول زمان تغییر کند چرا که طی سالهای اخیر ارزش شرکت های موجود در بازار بورس حدود ۲۵۰ میلیارد دلار هم بوده است.

بزرگترین بورس های جهان بر اساس ارزش بازار کدامند؟| جایگاه دهم  برای بورس عربستان با آرمکو و نفت گران

کد خبر: ۲۵۳٬۰۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha