۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۶
چه خودروهایی سهمیه بنزین مرداد را دریافت نمی‌کنند/ هیچ سهمیه‌ای نمی سوزد
چه کنیم تا همچنان مشمول سوخت یارانه ای باشیم

چه خودروهایی سهمیه بنزین مرداد را دریافت نمی‌کنند/ هیچ سهمیه‌ای نمی سوزد

کسانی که ذخیره کارت سوختشان بیش از ۴۸۰ لیتر باشد سهمیه بنزین مرداد را دریافت نمی کنند. البته کاهی سخنگوی شرکت پخش و پالایش می‌گوید که هیچ سهمیه موجود در کارت‌های سوخت نمی‌سوزد ولی امکان ذخیره بنزین بیش از ۵۴۰ لیتر هم وجود ندارد.

بازار؛ گروه انرژی: نهمین مرحله سهمیه بنزین به حساب کارت سوخت صاحبان خودروها واریز شد. با این اوصاف خودروهای بنزین سوز شخصی تا حالا ۵۴۰ لیتر، دوگانه سوزها ۲۷۰ لیتر و موتورسیکلت ها حدود ۲۲۵ لیتر بنزین یارانه‌ای دریافت کرده‌اند. حالا این نگرانی برای بسیاری از صاحبان خودرو پیش آمده که اگر در تیر بنزین سهمیه ای خود را نسوزانند، چه سرنوشتی در انتظار آن خواهد بود. بر اساس آنچه شرکت پخش و پالایش اعلام کرده حداکثر مدت ذخیره‌سازی ۹ ماه  و سقف موجودی بنزین در کارت خودروها ۵۴۰ لیتر است. با این اوصاف با واریز سهمیه تیر این سقف حالا تکمیل شده و کسانی که تا کنون سهمیه خود استفاده نکرده اند، مرداد مشمول دریافت بنزین یارانه‌ای نخواهند بود.

اما نگران نباشید اگر تنها ۶۰ لیتر از سهمیه ذخیره شده خود را استفاده کنید ذخیره کارت خود را به ۴۸۰ لیتر کاهش دهید، بازهم جز مشمولان بنزین یارانه‌ای خواهید بود. فاطمه کاهی سخنگوی شرکت پخش و پالایش با تاکید بر اینکه هیچ سهمیه موجود در کارت‌های سوخت  نمی‌سوزد، در اینباره به بازار گفت: به عنوان مثال کسی که ذخیره کارت سوخت آن ۵۰۰ لیتر است، در مرداد تنها ۴۰ لیتر سهمیه بنزین دریافت می‌کند چراکه طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده موجودی کارت‌ها نباید از سقف ۵۴۰ لیتر فراتر رود.

او  همچنین با اشاره به اینکه میزان سهمیه ماهیانه برای خودروهای شخصی بنزین‌سوز ۶۰ لیتر، دوگانه‌سوز ۳۰ لیتر و موتورسیکلت‌ها ۲۵ لیتر است، ادامه داد: از ابتدای طرح سهمیه‌بندی بنزین در آبان ماه ۹۸ امکان ذخیره بنزین در کارت‌های هوشمند سوخت مالکان خودروهای شخصی و موتورسیکلت به مدت ۶ ماه تعیین شده بود که بر این اساس سه ماه دیگر افزایش و مجموع به ۹ ماه تغییر یافت.

طرحی که به هدف نرسید
بامداد ۲۴ آبان پارسال بود که دولت تصمیم به احیای کارت‌های کارت‌های سوخت و بازگشت دوباره سهمیه بندی بنزین گرفت. دولت هدف اصلی این کار را مدیریت مصرف، کاهش قاچاق سوخت و افزایش درآمدهای ارزی حاصل از صادرات بنزین اعلام می‌کرد. بر اساس آماری که شرکت پخش و پالایش اعلام کرده بود ایرانی‌ها به طور متوسط روزانه حدود ۹۴ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌کردند. نگاهی به وضعیت مصرف بنزین نشان می‌دهد که رشد ۳ برابری قیمت بنزین هم خیلی چاره ساز نبود و در کاهش مصرف ایرانی‌ها تاثیر چندانی نداشت. در حالی در ماه نخست بعد از سهمیه بندی اعلام شد که میزان مصرف به حدود ۷۵ میلیو لیتر رسیده که بر اساس آماری که شهرام رضایی مشاور مدیر عامل شرکت پخش و پالایش به بازار اعلام کرده بود، میزان مصرف در روزهای پایانی بهمن به حدود ۸۰ میلیون لیتر افزایش یافت.  

آمار میزان مصرف سوخت محرمانه شد
اما با شیوع کرونا همه چیز عوض شد. وعده ای که دولت سال‌ها بود موفق به انجام آن نشده بود، حالا عملیاتی شده بود. هم زمان با کاهش ترددهای شهری و بین شهری مصرف بنزین در کشور بیش از ۵۰ درصد کاهش یافت و متوسط مصرف بنزین در روزهای شیوع گسترده کرونا به زیر ۵۰ میلیون لیتر در روز رسید.

اما خلوتی خیابان‌های شهر خیلی دوام نیاورد و با برداشته شدن محدودیت‌های قرنطینه‌ای از فروردین ۹۹ مصرف بنزین دوباره صعودی شد. برای جلوگیری از انتشار بیشتر ویروس محدودیت طرح ترافیک برای پایتحت نشین‌ها برداشته شده و بسیاری از مردم این فرصت را داشتندکه با خودروهای شخصی خود به محل کار خود بروند. از آن زمان به بعد بود که آمار میزان مصرف بنزین هم محرمانه شد. کاهی سخنگوی شرکت پخش و پالایش در رابطه میزان مصرف در ۳ ماه نخست سال ۹۹  به بازار می‌گوید: در حال حاضر اجازه انتشار آمار مصرف سوخت در کشور را نداریم.

با این وجود بسیاری از صاحب نظران این حوزه بر این باورند که هنوز به مصارف عجیب بیش از ۸۵ میلیون لیتر در روز نرسیده‌ است.

کد خبر: ۲۵٬۳۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha