۱۲ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۴
جایگاه هجدهم ایران در تولید گلابی| فروش جهانی از ۲.۵میلیارد دلار گذشت
بازار بررسی می کند؛

جایگاه هجدهم ایران در تولید گلابی| فروش جهانی از ۲.۵میلیارد دلار گذشت

در حالی که فروش جهانی گلابی در سال ۲۰۲۲ به بیش از ۲.۵ میلیارد دلار رسیده، داده های فائو نشان می دهد که ایران هجدهمین تولید کننده این محصول باغی محسوب می شود.

بازار؛ گروه کشاورزی: گلابی از جمله محصولات باغی است که در سراسر جهانی بیش از ۳ هزار گونه گلابی وجود دارد و از سوی دیگر فروش بین المللی گلابی در سال ۲۰۲۲ به بیش از ۲.۵ میلیارد دلار رسیده است در حالی که فروش بین المللی این محصول در سال ۲۰۲۱ بیش از ۲.۸ میلیارد دلار بوده است. به این ترتیب صادرات جهانی گلابی در ۲۰۲۲ نسبت به ۲۰۲۱ کاهشی ۱۰ درصدی داشته است.

سازمان فائو: ایران در جایگاه هجدهم تولید گلابی قرار دارد و کشورهای چین، ایالات متحده، آرژانتین، ترکیه و آفریقای جنوبی ۵ کشور برتر تولید کننده محسوب می شوند

همچنین طبق آمار سازمان فائو ایران در جایگاه هجدهم تولید این محصول قرار دارد. در شرایطی که کشورهای چین، ایالات متحده، آرژانتین، ترکیه و آفریقای جنوبی ۵ کشور برتر تولید کننده محسوب می شوند و کشورهایی همچون بلژیک، هلند، اسپانیا، هند، ایتالیا، پرتغال، شیلی، کره، ژاپن، اوکراین و الجزایر نیز در رتبه های بعدی تولید گلابی جای دارند.

پنج کشوری که دو سوم گلابی صادرات جهان را عرضه می کنند

گفتنی است آمارها و داده های سازمان فائو نشان می دهد که در حوزه صادرات گلابی کشورهای چین، هلند، بلژیک، آفریقای جنوبی و آرژانتین ۵ صادر کننده برتر هستند و به عبارتی در سال ۲۰۲۲ حدود دو سوم گلابی صادراتی جهان را در مدت نامبرده عرضه کرده اند.

در واقع در این گزارش آمده است در سال ۲۰۲۲ چین صادراتی ۴۹۵ میلیون دلاری رقم زده و در رتبه اول صادرات قرار گرفته و پس از آن نیز هلند با ۴۴۰ میلیون دلار، بلژیک با ۳۰۲ میلیون دلار، آفریقای جنوبی با ۲۳۱ میلیون دلار و آرژانتین با ۲۰۲ میلیون دلار در جایگاه دوم تا پنجم صادرات گلابی قرار دارند. همچنین کشورهای ایالات متحده، پرتغال، شیلی، ایتالیا، اسپانیا، کره جنوبی، لهستان، ترکیه، فرانسه و آلمان هم در رتبه های بعدی قرار دارند.

نکته جالب توجه اینکه از منظر قاره ای نیز صادر کنندگان اروپایی بالاترین ارزش صادراتی را در طول سال ۲۰۲۲ رقم زده اند که به ارزش ۱.۱۵ میلیارد دلار و معادل حدود ۴۶ درصد از کل صادرات جهانی بوده است. پس از آن نیز صادر کنندگان آسیایی با سهمی حدود ۳۰ درصد در جایگاه دوم و صادر کنندگان آمریکای لاتین نیز با ۱۲.۵ درصد در رتبه سوم صادرات قرار دارند.

در سال ۲۰۲۲ آمارهای فائو بیانگر این است که کشورهای اندونزی، آلمان، بریتانیا، ایالات متحده و ایتالیا» بیشترین واردات را به ثبت رسانده اند


از سوی دیگر در حوزه صادرات گلابی نیز در سال ۲۰۲۲ آمارهای فائو بیانگر این است که کشورهای «اندونزی، آلمان، بریتانیا، ایالات متحده و ایتالیا» بیشترین واردات را به ثبت رسانده اند. به این معنا که این ۵ کشور وارد کننده در مدت نامبرده حدود یک سوم خرید جهانی گلابی را رقم زده اند و به عبارتی حدود ۳۴ درصد از کل گلابی های وارداتی را خریداری کرده اند.

در این گزارش همچنین آمده است کشورهای «فرانسه، ویتنام، روسیه، هلند، برزیل، کانادا، تایلند، مکزیک، اسپانیا، هنگ کنگ، لهستان، مالزی، مراکش، بلاروس و فیلیپین» در رتبه های بعدی واردات میوه گلابی در سال ۲۰۲۲ قرار دارند. به این ترتیب این ۲۰ کشور حدود ۷۶ درصد از کل گلابی عرضه شده در بازارهای بین المللی را خریداری کرده اند.

کد خبر: ۲۵۲٬۹۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ایرانی IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
      1 0
      تولیدی را که ملت توانایی خریدش رو نداشته باشن به چه دردی می خوره؟به اون خدایی که تو را آفریده الان چندین سال می باشد که خودم و خانواده ام توان خرید این میوه رو نداریم من به عنوان یک پدر خیلی خیلی خجالت می کشم که خدا باعث و بانیش رو نابود بکنه که باعث شده قدرت خرید نداشته باشیم