۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
زعفران کشاورزی کرمان را نجات می دهد| کشت طلا در دشت خاک
گزارش بازار؛

زعفران کشاورزی کرمان را نجات می دهد| کشت طلا در دشت خاک

کرمان– خشکسالی در حالی به یکی از کابوسهای بی پایان کشاورزی کرمان تبدیل شده است که به نظر می رسد تغییر الگوی کشت و گرایش به سمت کشت زعفران می تواند راه نجاتی برای کشاورزان باشد.

بازار؛ گروه استان ها؛ استان کرمان ۲۵ درصد باغها کشور را در خود جای داده و در زمینه تولید محصولات سیفی و گلخانه ای هم نقش قابل توجهی در کشور دارد اما همین استان طی سالهای اخیر با خشکسالی بی سابقه دست به گریبان بوده که این خشکسالی هچنان ادامه دارد.

متوسط بارندگی بلند مدت استان ۱۲۸ میلیمتر است که سالها محقق نشده است و در سال جاری نیز در بسیاری از مناطق استان هنوز یک میلیمتر باران نیز بر زمین نباریده است. این در حالیست که هر سال در پی ورود جریانهای مانسون اکثر شهرستانهای استان شاهد بارندگی های گسترده بود که گاه موجب بروز سیل می شد اما در تابستان سال جاری نه تنها مانسون در کرمان شکل نگرفت بلکه بارندگی های مقطعی نیز در استان روی نداده است.

زعفران کشاورزی کرمان را نجات می دهد| کشت طلا در دشت خاک

کرمان به سمت تشدید خشکسالی پیش می رود و این در حالیست که طی سالهای گذشته ۹۵ درصد از آب استان کرمان در بخش کشاورزی استفاده می شده است که به دلیل کشاورزی سنتی، خرده مالکی و استفاده از روشهای سنتی کشت و همچنین کشتهای پر آب بر و بی بازده بخش زیادی از این آبها هدر رفته است.

در این میان خرده مالکی و کشت محصولاتی که سود اقتصادی ندارند ضربه شدیدی به استان وارد کرده است و اکثر دشتهای استان شاهد افت شدید سطح آب هستند بطوریکه کف شکنی و احداث چاه های عمیق برای تامین آب کشاورزی در دستور کار قرار دارد.

در شمال استان کرمان کشت پسته یکی از محصولات غالب محسوب می شود اما خشکسالی در سالهای اخیر موجب خشک شدن بسیاری از باغها و مهاجرت روستاییان به شهرها شده است

با وجود تلاش برای آبیاری مکانیزه اما خرده مالکی جلوی این طرح ها را گرفته است ضمن اینکه هزینه احداث سامانه های آبیاری مکانیزه نیز بسیار هزینه بر شده است.

در این شرایط تغییر الگوی کشت در شهرستانهای مختلف استان کرمان در دستور کار قرار گرفته است. استفاده از کشتهای جایگزین از یک سو و از سوی دیگر استفاده از رقم های مقاوم در مقابل خشکسالی و تغییرات اقلیمی در دستور کار قرار دارد اما به نظر می رسد برای اجرای طرح های تغییر الگوی کشت در کنار کارهای کارشناسی و حمایتهای مالی باید فرهنگ سازی نیز انجام شود.

در شمال استان کرمان کشت پسته یکی از محصولات غالب محسوب می شود اما خشکسالی در سالهای اخیر موجب خشک شدن بسیاری از باغها و مهاجرت روستاییان به شهرها شده است.

امکان کشت گسترده پسته در کرمان وجود ندارد

حالا دیگر امکان کشت پسته نیز در کرمان به صورت گسترده وجود ندارد چون آبی برای کشت وجود ندارد و هشدارها د خصوص خشکسالی و استفاده بی رویه از آبها بی نتیجه مانده است، دشتها هر سال بیشتر افت می کنند و شکافهای گسترده دشتها را فرا گرفته است.

از جمله دشتهای بحرانی دشت زرند است که هر سال سطح آبهای زیر زمینی در این منطقه کاهش می یابد اما روند برداشت بی رویه آب با وجود تلاش مسئولان ادامه دارد.

با وجود همه مشکلات اما تلاشهایی برای تغییر الگوی کشت انجام شده است و یکی از مهمترین این طرح ها کشت زعفران است، از مهمترین قطبهای تولید زعفران نیز منطقه دشت خاک در شهرستان زرند است، طبق بررسیهای کارشناسی یکی از مناطقی که کشت زعفران به خوبی امکان پذیر است این دشت است و حالا بسیاری از مردم به جای کشت پسته در این منطقه زعفران می کارند و بار برند زعفران دشت خاک این محصول روانه بازارهای داخلی می شود و طرفداران زیادی نیز دارد.

زعفران یکی از محصولات پربازده در زرند است

فرماندار زرند در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: توسعه کشت زعفران در شهرستان به صورت جدی در دستور کار است و دشت خاک برای بسیاری از کشاورزان به الگو تبدیل شده است.

سید رضا حسینی نژاد ادامه داد: زرند بزرگترین تولیدکننده محصول زعفران در استان کرمان است و این محصول تولیدی، کیفیتی بسیار بالاتر از انواع مشابه در کشور دارد.

وی عنوان کرد: حالا زعفران به یک محصول استراتژیک در کرمان تبدیل شده و رونق گرفته است ضمن اینکه نیاز این محصول به آب نیز بسیار اندک است و می تواند بسیاری از مشکلات مردم را رفع کند.

حسینی نژاد: تقاضای مطلوبی برای این محصول گرانقیمت در بازارهای جهانی وجود دارد و باید با هدف برندسازی و صادرات این محصول به نام شهرستان زرند، برنامه‌ریزی شود

وی گفت: تقاضای مطلوبی برای این محصول گرانقیمت در بازارهای جهانی وجود دارد و باید با هدف برندسازی و صادرات این محصول به نام شهرستان زرند، برنامه‌ریزی شود.

وی افزود: کیفیت محصول تولیدی در دشت خاک نیز بسیار مطلوب است و خوشبختانه در زمینه برند سازی نیز اقدامات مطلوبی انجام شده است و هر سال جشنواره زعفران نیز در شهرستان برگزار و بسیار از خریداران در این جشنواره شرکت می کنند.

کشاورزان زعفران را فله ای نفروشند

وی بر لزوم آموزش‌های علمی برای افزایش آگاهی کشاورزان به عنوان راهی موثر برای موفقیت در بازار رقابتی جهان نام برد و گفت: محصول زعفران بهترین محصول برای تغییر الگوی کشت محسوب می شود و سیاست ما نیز گسترش تولید زعفران است.

فرماندار زرند فروش این محصول به دلالان به صورت فله ای را بسیار نگران کننده دانست و گفت: محصول زرند بسیار مرغوب است و باید با فروش بسته بندی و با برند محصول مصرف کنندگان در داخل و خارج از کشور را با نام دشت خاک و زرند آشنا کرد.

محمدرضا پور ابراهیمی، نماینده مردم کرمان و راور در گفتگو با خبرنگار بازار بیان کرد: یکی از الزامات استان کرمان تغییر الگوی کشت است، اینکه ما آب پر بها را برای تولید هندوانه و برخی از سیفی جان بی ارزش مصرف کنیم قابل قبول نیست.

پور ابراهیمی: تزار آب استان کرمان منفی است و هر سال بیش از یک میلیون متر مکعب آب در کرمان برداشت منفی انجام می شود که این مساله بسیار نگران کننده است و باید هر چه زودتر برای این مشکل کاری انجام داد

وی عنوان کرد: تغییر الگوی کشت باید در مناطق مختلف استان کرمان کلید زده شود و در این زمینه آماده هر گونه همکاری هستیم.

پور ابراهیمی ادامه داد: تزار آب استان کرمان منفی است و هر سال بیش از یک میلیون متر مکعب آب در کرمان برداشت منفی انجام می شود که این مساله بسیار نگران کننده است و باید هر چه زودتر برای این مشکل کاری انجام داد.

خرده مالکی مشکل جدی کشاورزی کرمان

وی خرده مالکی را از دیگر مشکلات دانست و گفت: هر کشاورز یک محصول جداگانه تولید می کند در صورتی که با تشکیل تعاونی های کشاورزی و همکاری کشاورزان می توان با تسطیح زمینهای کشاورزی کشتهای اقتصاد و صادرات محور را انجام داد.

با وجود تمام وعده هایی که در خصوص الگوی کشت در استان کرمان داده شده است اما هنوز هم مشکلاتی از جمله دلال بازی، عدم آشنایی کشاورزان با روشهای کشت علمی و عدم بازاریابی و برند سازی کشاورزی صادرات محور را با چالشی جدی مواجه کرده است.

کد خبر: ۲۵۲٬۸۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha