۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۱
کاهش رشد ۵ درصدی در انتظار اقتصاد جهان
هشدار سازمان تجارت جهانی؛

کاهش رشد ۵ درصدی در انتظار اقتصاد جهان

مدیرکل سازمان تجارت جهانی: تقسیم جهان به دو بلوک تجاری می‌تواند اثرات ناگواری برای اقتصاد بین‌المللی داشته باشد.

به گزارش بازار، انگزی اوکونجو-ایویلا (Ngozi Okonjo-Iweala)، مدیرکل سازمان تجارت جهانی یا WTO، گفت: محیط تجارت بین‌الملل، نشانه‌هایی از گسستگی از خود نشان داده که می‌تواند هزینه‌های زیادی به تمامی کشورها تحمیل کند.

در مصاحبه روز یک‌شنبه، مدیر ارشد سازمان تجارت جهانی، نگرانی خود را از اثرات سر ریز تشدید تنش‌های فلسطین و رژیم صهیونیستی بر اقتصاد جهانی ابراز کرد و گفت: آسیای جنوب غربی، منطقه‌ای است که بیشتر صادرات نفت و گاز جهان از آن نشات می‌گیرد. بدین طریق، تشدید تنش‌ها در این منطقه می‌تواند اثراتی جهان شمول داشته باشد.

به استناد سازمان تجارت جهانی (WTO)، چشم‌انداز ۲۰۲۴ هنوز خوش بینانه بوده و رشد ۳.۳ درصدی اقتصاد جهان را پیش‌بینی می‌کند. اما اشاره می‌کند، اکثر ریسک‌ها در جهت کاهش رشد خطر آفرین خواهند بود.

طبق تخمین‌های WTO، تقسیم تجارت جهانی به دو بلوک تجاری، می‌تواند اثرات رکودی معادل با ۵ درصد کاهش رشد بلندمدت اقتصاد جهان داشته باشد. این کاهش رشد یک ضرر بزرگ اقتصادی خواهد بود که برای مثال به اندازه کل اقتصاد ژاپن است.

در ماه میلادی اخیر، WTO پیش‌بینی خود را از رشد تجارت جهانی بازبینی کرد و آن را از ۱.۷ درصد به ۰.۸ درصد کاهش داد که ناشی از کاهش شدید در تولیدات صنعتی بوده است.

کد خبر: ۲۵۲٬۷۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha