۴ هزار سایت اینترنت ۵G در کشور تا پایان ۱۴۰۳
قائم مقام وزیر ارتباطات خبر داد

۴ هزار سایت اینترنت ۵G در کشور تا پایان ۱۴۰۳

رئیس سازمان تنظیم مقررات گفت: اکنون حدود ۸۰۰ سایت ارائه‌دهنده اینترنت نسل پنجم در کشور داریم که پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان امسال به ۱۲۰۰ سایت برسد.

به گزارش بازار، امیر لاجوردی رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در همایش ملی ایران ۵G که صبح امروز در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، گفت: حدود ۱۲ سال است که تحقیق‌ و توسعه در حوزه اینترنت نسل پنجم اینترنت آغاز شده است. سرعت اسمی این فناوری در برخی کشورها تا ۲۰ گیگاهرتز و به صورت عملیاتی بین ۱ تا ۳ مگاهرتز است.

لاجوردی تاکید کرد: اکنون در تهران در سرویس‌های داخلی متوسط تاخیر در شبکه ثابت ۱۰ میلی‌ثانیه است. در سرویس‌های مربوط به اینترنت نسل‌ سوم این عدد به ۴۰ میلی‌ثانیه می‌رسد و پس از یک نسل توسعه در اینترنت نسل چهارم به ۳۰ میلی‌ثانیه می‌رسد. اگر فناوری نسل پنجم را در کشور توسعه دهیم، این تأخیر به حدود ۱۳ میلی ثانیه خواهد رسید که از ویژگی‌های ممتاز اینترنت نسل پنجم است.

قائم مقام وزیر ارتباطات تاکید کرد: نسل پنجم اینترنت نیازمند یکسری زیرساخت‌ها است که اصلی‌ترین آن فرکانس است. این سرویس در باندهای فرکانسی مختلف پیاده‌سازی می‌شود. برخی باندها زیر هزار مگاهرتز است که ضریب نفود و پوشش گسترده‌ای دارد، در این باند بیش از ۱۰۰ کیلومتر را می‌توانیم تنها با احداث یک سایت پوشش بدهیم. مشکل این است که اگر قصد توسعه فناوری نسل پنجم اینترنت در باند پایین (low band) داشته باشیم با محدودیت سرعت مواجه هستیم و در نهایت می‌توان به سرعتی حدود ۲۰۰ مگابیت بر ثانیه دست یابیم. بسیاری از کشورهای دنیا سرویس اینترنت نسل پنجم را در این باند فرکانسی ارائه نمی‌دهند.

لاجوردی گفت: در باندهای فرکانسی میانه (mid band) سرعت می‌تواند تا یک گیگاهرتز افزایش پیدا کند که توسعه اینترنت نسل پنجم در آن محدوده بسیار معقول است. پوشش‌دهی آن با ایجاد یک سایت نیز تا چندین کیلومتر امکان‌پذیر است. باندهای فرکانسی ۳۷۰۰ – ۳۶۰۰ برای این کار مناسب هستند و به زودی مزایده آن برگزار خواهد شد.

رئیس رگولاتوری تصریح کرد: محدوده فرکانسی دیگری که می‌توانیم از آن استفاده کنیم «باند بالا» یا (high band) است که از محدود ۲۵ گیگاهرتز شروع می‌شود و تا ۶۰ گیگاهرتز نیز می‌رسد که به آن باند میلی‌متری هم می‌گویند. برخی اعتقاد دارند که اینترنت نسل پنجم در این باند فرکانسی معنا پیدا می‌کند. ما نیز در سازمان تنظیم مقدمات بررسی، نحوه استفاده و مزایده آن را بررسی می‌کنیم. امیدواریم تا سال بعد شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه باشیم.

وی تاکید کرد: حدود ۸۰۰ سایت نسل پنجم اینترنت در کشور داریم که پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان امسال به ۱۲۰۰ سایت برسد. برخی اپراتورها نیز تلاش می‌کنند که شبکه مادر مخابراتی و شبکه هسته‌شان نیز نسل پنجم باشد. شاخصی در شبکه ملی اطلاعات داریم که باید ۱۰ درصد پوشش جمعیتی شهری کشور به اینترنت نسل پنجم دسترسی داشته باشند.

لاجوردی تاکید کرد: برای تحقق این هدف به ۴ هزار سایت نسل پنجم نیاز داریم تا بتوانیم دسترسی برای این پوشش جمعیتی را تامین کنیم. پیش‌بینی ما این است که تا پایان سال ۱۴۰۳ به این میزان خواهیم رسید؛ اما تامین تمام این نیازمندی‌ها سمت اپراتور نیست. پشتیبانی گوشی‌های هوشمند نیز موضوع بسیار مهمی است. ما کاربرانی داریم که یک برند از گوشی را خریداری می‌کنند و می‌توانند اینترنت نسل پنجم را دریافت کنند اما کاربر دیگر با همان برند گوشی نمی‌تواند این خدمت را دریافت کند

کد خبر: ۲۵۲٬۵۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha