فعالیت ۱۴۰ واحد تولیدی کاشی و سرامیک در کشور
رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک اعلام کرد

فعالیت ۱۴۰ واحد تولیدی کاشی و سرامیک در کشور

رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک ایران گفت: ۱۴۰ واحد کوچک و بزرگ تولیدی با ظرفیت سازی ۷۲۰ میلیون متر مربع انواع کاشی و سرامیک در اندازه و طرح‌های مختلف تولید می‌کنند.

به گزراش بازار، مرتضی صفدری زاده رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک ایران به قابلیت تولید انواع کاشی و سرامیک در ایران اشاره کرد و افزود: امروز به همت صنعتگران و تولیدکنندگان داخلی، انواع کاشی و سرامیک در اندازه و طرح‌های مختلف در کشور تولید می‌شود و خوشبختانه فناوری تولید صنعت کاشی و سرامیک در ایران بومی شده، درحالی که تا چند سال قبل، کل تجهیزات کاشی و سرامیک از کشورهای ایتالیا، اسپانیا و چین وارد می‌شد.

وی به سرمایه گذاری بیش از ۵ میلیارد دلاری در واحدهای تولیدی و زنجیره تامین ارزش اشاره کرد و گفت: خوشبختانه اهتمام بخش خصوصی به حضور جدی در این صنعت موجب شده محصولات صنعت کاشی و سرامیک ساخته و پرداخته تولیدکنندگان داخلی باشد و هم اکنون ۱۲۰ هزار نفر به صورت مستقیم در این صنعت مشغول به کار هستند.

صفدری زاده نیروی انسانی ماهر و تحصیل کرده را مزیت نسبی صنعت کاشی و سرامیک ایرانی عنوان کرد و افزود: علاوه بر دارا بودن انرژی ارزان، وجود معادن غنی و توسعه صنایع وابسته در زنجیره تامین ارزش از دیگر مزایای این صنعت محسوب می‌شود که توانسته قیمت تمام شده مناسبی را به خود اختصاص دهد.

وی ادامه داد: استفاده از سلیقه و رنگ برگرفته از فرهنگ اصیل ایرانی در تولیدات کاشی و سرامیک در مصارف معماری و ساختمانی توانسته نوع نگاه مصرف کنندگان ملی و منطقه‌ای را به این صنعت جلب کند.
رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک ایران افزود: هم اکنون ایران رتبه پنجم تولیدکنندگان کاشی و سرامیک جهان را داراست و از مجموع ظرفیت تولیدی شکل گرفته بیش از ۴۶ درصد صادر می‌شود.

وی به کشورهای هدف صادراتی اشاره کرد و ادامه داد: تولیدات صنعت کاشی و سرامیک ایران در ۵۲ کشور متقاضی دارد که از این تعداد به ۲۸ کشور به صورت دائمی در چندین سال گذشته صادرات داشته ایم همچنین کیفیت و تنوع محصولات ایرانی توانسته علاقه کشورهای فرامنطقه‌ای را هم به خود جذب کند.

رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک ایران در پاسخ به پرسش خبرنگار تحریریه صنعت در خصوص واردات کاشی و سرامیک، گفت: به دلیل توسعه کیفی، کمی و تکمیل سبد سلیقه مشتریان داخلی، خوشبختانه در این صنعت واردات نداریم و در جایگاه صادرکنندگان موثر این صنعت هستیم.
صفدری زاده در خصوص ممنوعیت واردات کاشی و سرامیک، افزود: هم اکنون این ممنوعیت وجود دارد، اما اگر ممنوعیت هم وجود نداشت با وجود رقابتی بودن محصول ایرانی از نظر کیفیت و قیمت، محصول وارداتی برای مصرف کننده داخلی سودمند نخواهد بود.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما در خصوص رقبای کاشی و سرامیک ایران گفت: عمده تولید کاشی و سرامیک در دست ایتالیا و اسپانیا به عنوان خاستگاه صنعت نوین کاشی و سرامیک است، سپس چین هم از لحاظ فناوری و هم میزان تولید رتبه دار است، اما در منطقه ایران و ترکیه در تولید کاشی و سرامیک سرآمد هستند و اخیرا هم کشور هند سودای افزایش تولید کاشی و سرامیک را دارد و می‌تواند یکی از رقبا باشد، اما ایران به دلیل دارا بودن مزایایی همچون حمل و نقل و جابه جایی محصول تولیدی، سرعت در تامین و انتقال کالا به مشتری در منطقه به دیگر رقبا برتری دارد.

طراحی و ساخت ۸ خط تولید کاشی و سرامیک در کشور
رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک ایران به ماشین آلات صنعت کاشی و سرامیک اشاره کرد و افزود: امروز صنایع ماشین سازی و صاحب فناوری با حضور استادان دانشگاه و نیروهای مجرب در کنار این صنعت قرار گرفته است و خطوط تولید کاشی و سرامیک ایرانی به همت متخصصان داخلی تهیه و در محل کارخانه‌ها نصب می‌شود.
وی با بیان اینکه بیش از ۸ خط کامل تولید کاشی و سرامیک در ایران به همت سازندگان ماشین آلات طراحی و ساخته شده، ادامه داد: فقط ۲ ماشین پِرِس و چاپ در صنعت کاشی و سرامیک وارداتی است که ساخت آن به لحاظ اقتصادی به صرفه نیست بقیه ماشین آلات و مراحل تولید در ایران انجام می‌شود و محدودیتی در تولیدات کاشی و سرامیک ایرانی در مقایسه با تولیدات جهانی وجود ندارد.

صفدری زاده از صادرات ماشین آلات صنعت کاشی و سرامیک ساخت داخل خبر داد و گفت: چند شرکت دانش بنیان در زمینه ماشین سازی در سال‌های اخیر توانسته اند محصولاتی را به بازار داخل ارائه و رضایت مشتریان داخلی را کسب کنند و هم اکنون در حال مذاکره برای صادرات ماشین آلات به کشورهای عمان و آذربایجان هستیم.

کد خبر: ۲۵۲٬۵۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha