۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
استقلال بانک مرکزی در دستور کار مجلس قرار گرفت
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با «بازار»؛

استقلال بانک مرکزی در دستور کار مجلس قرار گرفت

بیگلریان، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از توجه و تمرکز نمایندگان مجلس بر اصلاح ساختار نظام بانکی و به دنبال آن قانونمند کردن استقلال بانک مرکزی، خبر داد.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: روبرت بیگلریان در گفتگو با «بازار» درباره تلاش مجلس یازدهم برای استقلال بانک مرکزی و نیز اصلاح ساختار نظام بانکی کشور، گفت: بانک مرکزی تازمانی که مستقل نباشد بانکی دولتی محسوب می شود و کارایی چندان قابل توجه ای ندارد چرا که این بانک مطیع سیاست های دولت است.
وی با بیان اینکه طرح استقلال بانک مرکزی در مجلس گذشته مطرح شد اما به دلایلی از سوی شورای نگهبان مورد تائید قرار نگرفت، افزود: اکنون مجلس یازدهم بدنبال استقلال بانک مرکزی است، چرا که چنین رویکردی در کنار اصلاح ساختار نظام بانکی می تواند تحول خاصی را در اقتصاد کشور ایجاد کند.

اصلاح ساختاری در بخش بودجه ریزی سنواتی با استقلال بانک مرکزی 
این کارشناس مسائل اقتصادی به مزایای استقلال بانک مرکزی در پیشبرد اهداف توسعه ای کشور اشاره کرد و اظهار داشت: استقلال بانک مرکزی فی نفسه خوب است. البته باید دید که چنین رویکردی و در چنین شرایطی با واقعیت های اقتصادی کشور می تواند همخوانی داشته باشد یا خیر؟ چرا که حل مشکلات بودجه ای و نحوه دخل و خرج دولت ها در زمانی که بانک مرکزی مستقل عمل کند بی تردید با حساسیت خاصی انجام می شود.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی توجه به اصلاحات در نظام بانکی و نیز مستقل شدن بانک مرکزی را ضروری دانست و افزود: ساختار کهنه و ناکارآمد سیستم بانکی در کنار تبعیت بانک مرکزی از سیاست های دولت موجب شده است تا اقتصاد کشور به جای پیشرفت مسیر عقب گرد را بپیماید با این وجود توجه به الگو برداری از نظام بانکی کشورهای پیشرفته بخصوص کشورهای اسلامی در نحوه مستقل شدن بانک مرکزی و اصلاح ساختار نظام بانکی می تواند اثر گذار شود که البته زمینه آن باید در کشور فراهم باشد.

تدوین بسته سیاستی برای استقلال بانک مرکزی
بیگلریان افزود: استقلال بانک مرکزی نیازمند اجماع نظر خبرگان اقتصادی و سیاسی است تا بتوان با تدوین بسته سیاستی کارشناسانه راه حل ها چگونگی استقلال این بانک به خوبی تعریف شود.
وی به شرایط نامطلوب اقتصاد کشور اشاره کرد و اظهار داشت: مجلس اساسا باید بر روی ساختار بودجه و نظام بانکی کشور کار کند چرا که اکنون بودجه ریزی سنواتی مبتنی بر عملکرد نیست و از طرفی بانک ها به جای کمک به اقتصاد رویه بنگاه داری و سود آوری را در پیش گرفته اند.
این نماینده مجلس یازدهم افزود: بانک ها از هر اهرمی استفاده می کنند تا قوانین و مقررات را به سود خودشان تغییر دهند. آنها از هیچ تلاشی برای دور زدن قوانین فرو گذار نمی کنند نمونه چنین اقداماتی در تحقیق و تفحص از بانک ها به وضوح روشن بود.

پیشرفت کشور با استقلال بانک مرکزی
هادی حق شناس کارشناس مسایل اقتصادی نیز در گفتگو با «بازار» درباره مزایای استقلال بانک مرکزی، گفت: مستقل بودن بانک مرکزی مسیر پیشرفت را برای کشور ایجاد می کند چرا که این بانک دیگر مجبور نیست کمبودها و نقصان مالی دولت ها را به اشکال مختلف تامین کند.
وی به رویکرد مجلس شورای اسلامی در دور یازدهم برای قانونمند کردن استقلال بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: استقلال بانک مرکزی اقتصاد کشور را به سمت و سوی شاخص های سالمتر سوق می دهد از طرفی عملکرد این بانک را شفاف می کند که به نفع کشور خواهد بود.
گفتنی است که خیلی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی اخیرا پیگیر استقلال بانک مرکزی هستند و این طرح را با توجه به اهمیتی که دارد در اولویت کاری خود قرار داده اند.

کد خبر: ۲۵٬۲۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha