۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۱
۸۷ درصد تعرفه‌های تجاری بین ایران و اوراسیا صفر خواهد شد
معاون سازمان توسعه تجارت ایران:

۸۷ درصد تعرفه‌های تجاری بین ایران و اوراسیا صفر خواهد شد

معاون سازمان توسعه تجارت گفت: تا پیش از پایان سال میلادی توافق تجارت آزاد بین ایران و اوراسیا نهایی و بیش از ۸۷ درصد تعرفه‌های تجاری صفر خواهند شد.

به گزارش بازار، سید محمدصادق قنادزاده، معاون ارتقای کسب و کارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت گفت:‌بعد از حدود ۵ سال مذاکرات فشرده می‌توانیم اعلام کنیم که تا پیش از پایان سال میلادی توافق تجارت آزاد بین ایران و ۵ کشور اوراسیا نهایی خواهد شد؛ به این معنا که بیش از ۸۷ درصد کالاهای تجاری تعرفه صفر خواهند داشت.

او تاکید کرد: این اتفاق ظرفیت بی نظیری برای جهش تجارت کشور ایجاد خواهد کرد چرا که در همین مدت به صورت آزمایشی و با توافقات موقت از این شرایط استفاده کردیم ظرفیت تجارتمان با اورسیا دو برابر شد و به حدود ۵ میلیارد دلار رسید، اما آمارها چند برابر شدن تجارت ایران و اورسیا را پیشبینی می‌کند. همه زیرساخت‌ها برای این کار آماده شده و ظرفیت بخش خصوصی هم به کار گرفته شده است تا به زودی شاهد جهشی در تجارت کشورمان باشیم

قنادزاده درباره برنامه ریزی‌های انجام شده برای داشتن بهره گیری مناسب از این توافق و جلوگیری از بروز زیان برای کشور گفت: یکی از دلایل طولانی شدن مذاکرات برنامه ریزی درست برای تجارت آزاد بود؛ تلاش شده عمده کالاهایی که در لییست تجارت آزاد قرار میگیرند کالاهایی باشند که در آن‌ها مذیت رقابتی داریم یا کالاهایی که نیاز اساسی در کشور به واردات آن وجود دارد. برنامه مطالعه شده‌ای ریخته شد تا این تجارت آزاد به توسعه صادرات محصولاتی با ارزش افزوده بالاتر و واردات کالاهای مورد نیاز کشور منجر شود.

معاون ارتقای کسب و کارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت تاکید کرد: همه کشورها در حال تلاشند تا هر چه زودتر کنار هم جمع شده و این توافق را امضا کنیم، اما پیش از امضا ما فعالیتمان برای بهره گیری از این توافق را آغاز کرده‌ایم. در سفر اخیر آقای مخبر به بلاروس به صورت مفصل درباره استفاده از این ظرفیت بحث شد؛ مذاکراتمان با کشور روسیه هم در جریان است. همه تلاشمان برای استفاده حداکثری از این ظرفیت است

کد خبر: ۲۵۲٬۴۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha