۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۵
رویای تجارت دریایی به بار نشست| باغداران دل به دریا زدند
بازار گزارش می دهد؛

رویای تجارت دریایی به بار نشست| باغداران دل به دریا زدند

ساری- رویای صادرات کانتینری و دریایی مرکبات و نوبرانه های باغی مازندران به بار نشست و محموله های استان برای اولین بار از طریق دریا به بازارهای خارجی رسید.

بازار؛ گروه استان ها: مازندران سال ها در اندیشه تجارت دریایی مرکبات بود تا نوبرانه های باغی در زمان کوتاه تری به بازارهای هدف برسد و پس از سال ها، پاییز امساب به این آرزوی دیرینه دست یافت.

سال گذشته نیز مقادیری از مرکبات استان از طریق کشتی به روسیه و کشورهای حاشیه خزر حمل شده بود و امسال این برنامه به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفت تا در کنار حمل ونقل زمینی، از دریا نیز برای تجارت دریایی استفاده شود.

برای تجارت دریایی مرکبات در مازندران ۱۶۰ کانتینر در بندر امیرآباد فراهم و آماده سازی شد تا تاجران بتوانند با بهره گیری از امکانات دریایی محصولات را به بازارهای هدف برسانند. هفته گذشته اولین محموله مرکبات استان با همکاری پایانه صادراتی روماک گستر، کشتیرانی دریای خزر و بندر امیرآباد روانه بازارهای روسیه شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران با بیان این که در راستای فعال سازی دیپلماسی دیپلماسی اقتصادی و سفر استاندار مازندران به روسیه، تجارت و صادرات از مسیر دریا در دستور کار قرار گرفته است، افزود: سالانه ۷.۵ میلیون تومان محصولات کشاورزی در استان مازندران تولید می‌شود و از این میزان ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان مرکبات و ۲۲۰ هزار تومان کیوی است.

معاون استاندار مازندران: طی سال های گذشته عمده صادرات کالاها از مرزهای زمینی استان‌ های دیگر صادر می‌ شد و ثبت و اظهار و قرنطینه در استان‌ های دیگر صورت می‌گرفت و هیچ اثری در صادرات استان نداشت

وی در گفت وگو با خبرنگار بازار با بیان این که بخش عمده‌ای از این تولیدات صادرات محور است، گفت: طی سال های گذشته عمده صادرات کالاها از مرزهای زمینی استان‌ های دیگر صادر می‌ شد و ثبت و اظهار و قرنطینه در استان‌ های دیگر صورت می‌گرفت و هیچ اثری در صادرات استان نداشت.

وی ادامه داد: امسال با تلاش استاندار مازندران و پیگیری بندر امیرآباد و کشتیرانی دریای خزر و گمرکات استان شرایطی مهیا شد تا از حمل و نقل دریایی برای صادرات به روسیه و کشورهای اتحادیه اوراسیا استفاده کنیم و در این راستا اولین محموله مرکبات و کیوی از بندر امیرآباد روسیه انجام شد.

رویای تجارت دریایی به بار نشست| باغداران دل به دریا زدند

خیریانپور با عنوان اینکه هزینه حمل از طریق حمل و نقل دریایی کمتر از حمل و نقل زمینی است، گفت: از این جهت هماهنگی‌ هایی با کشتیرانی دریای خزر انجام دادیم و آن ها نیز نهایت همکاری را داشته اند.

معاون استاندار مازندران تجارت دریایی را از نظر زمانی نیز مقرون به صرفه دانست و گفت : صادرات کالا از طریق حمل و نقل دریایی کالا حدامثر ۲ تا ۳ روزه به کشور هدف می‌رسد و بسیار مناسب است و هرچه مسیر کوتاه‌ تر باشد میزان ضایعات نیز کمتر می‌شود.

وی گفت: امیدواریم با این اقدام بقیه سورتینگ داران و صادرکنندگان نیز از ظرفیت تجارت دریایی برای صادرات استفاده کنند زیرا هر چقدر صادرات بیشتر شود، اثرات آن بر باغداران و تولید کنندگان بیشتر خواهد بود و محصول را با قیمت مناسب‌تری خواهند فروخت.

مازندران دارای سه بندر در امیرآباد، فریدونکنار و نوشهر است و تلاش شده تا زیرساخت ها برای صادرات و تجارت دریایی محصولات کشاورزی در این بنادر فراهم شود، از این رو، ناوگان کانتینری مجهز و یخچال دار برای صادرات تامین شده است.

محمدعلی موسی پور مدیر کل بنادر دریانوردی امیرآباد نیز رشد بهره‌وری از محل توسعه صادرات را جزو اهداف سازمان بنادر دریانوردی دانست و گفت: در این راستا زیرساخت‌های مورد نیاز در بندر فراهم شده است.

وی در گفت وگو با خبرنگار بازار با بیان این که برای این که حجم صادرات را افزایش دهیم، با هماهنگی بین بندر و کشتیرانی و شرکت‌ های مختلف، کارگروه ترانزیت حمل و نقل دریایی را شکل دادیم، افزود: ۱۶۰ کانتینر یخچالی در بندر امیرآباد پیاده کردیم و برای تامین برق آن نیز برنامه‌ریزی شده است.

وی با عنوان این که پروژه جدیدی نیز برای ترمینال بندر طراحی کردیم، برنامه محور کردن تردد کشتی‌ها را از دیگر طرح‌ها برای رونق صادرات دریایی بیان کرد و گفت: صادرکنندگان می‌توانند در بازه زمانی مشخص کالا را از بندر صادر کنند.

رویای تجارت دریایی به بار نشست| باغداران دل به دریا زدند

اولین محموله صادرات محصولات کشاورزی مازندران با همکاری شرکت و پایانه صادراتی روماک گستر روانه روسیه شد و این پایانه برای صادرات کیوی به هندوستان وچین نیز برنامه ریزی کرده است، مدیرعامل پایانه صادراتی روماک گستر مازندران با اشاره به افزایش صادرات کیوی و نارنگی از مبدا استان گفت: ماهانه هزار تن کیوی از سوی این شرکت به هند صادر می شود.

خلیل قلی زاده در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: با توجه به قراردادی که با هند و روسیه داریم، صادرات به صورت منظم انجام می شود و هر هفته دو محموله ۲۵۰ تنی از طریق بندرعباس به هند صادر کردیم و این هفته اولین محموله صادراتی دریایی از بندر امیرآباد به روسیه صادر شده است.

قلی زاده: همچنین صادرات مرکبات استان به چین نیز انجام می شود و هفته گذشته گروهی از چین برای صادرات کیوی مازندران به استان آمدند و در آینده نزدیک این محموله به چین نیز صادر می شود

وی با اظهار این که صادرات از مبدا مازندران به کشورهای مختلف شروع شده است، گفت: همچنین صادرات مرکبات استان به چین نیز انجام می شود و هفته گذشته گروهی از چین برای صادرات کیوی مازندران به استان آمدند و در آینده نزدیک این محموله به چین نیز صادر می شود.

وی با بیان این که هر هفته ۲۵۰ تن محموله کیوی به هندوستان صادر می شود، گفت: سال خوبی را پیش بینی می کنیم و این شرکت ماهانه هزار تن محموله به هند ارسال می کند.

قلی زاده با اشاره به بررسی راه های گسترش صادرات در استان گفت: پیش بینی می شود امسال میزان صادرات در استان رشد چشمگیری داشته باشد و استان های دیگر نیز از روش های جدید و الگویی استان بهره گیری می کنند.

وی گفت: طی دو هفته اول مهرماه میزان صادرات از استان نسبت به کل سال قبل رشد چشمگیری داشته است.

مازندران در سال جاری صادرات بیش از ۵۰۰ هزار تن مرکبات و کیوی و صادرات ۷۰۰ میلیارد دلاری را برنامه ریزی کرده است و طی هفت ماه سال جاری ۹۰۰ هزار تن کالا از استان صادر شده است.

کد خبر: ۲۵۲٬۳۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha