۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۳
۳۳۰ نیاز به دبیرخانه فن بازار تخصصی صنعت برق اعلام شد
مدیر دبیرخانه جشنواره و فن بازار تخصصی صنعت برق:

۳۳۰ نیاز به دبیرخانه فن بازار تخصصی صنعت برق اعلام شد

مدیر دبیرخانه نخستین جشنواره و فن بازار تخصصی صنعت برق با اشاره به وجود ۲۰۰۰ واحد فناور و شرکت دانش بنیان در زیست بوم نوآوری نیرو، گفت: ۳۳۰ نیاز به دبیرخانه فن بازار تخصصی صنعت برق واصل شده است.

به گزارش بازار، مهرداد محمدی به تشریح نتایج مثبت برگزاری نخستین جشنواره و فن بازار تخصصی صنعت برق کشور پرداخت و گفت: مقام معظم رهبری تاکید ویژه‌ای بر افزایش و ارتقای سطح بهره‌وری و نوآوری دارند. ایشان همواره بر موضوعاتی چون تشکیل زیست بوم شرکت‌های دانش‌بنیان و اقتصاد دانش بنیان تاکید داشته‌اند.

مدیر دبیرخانه نخستین جشنواره و فن بازار تخصصی صنعت برق با تاکید بر اهمیت ایجاد زنجیره‌ای از صنایع دانش‌بنیان، افزود: باید از ظرفیت فناوران در داخل کشور برای رفع و پاسخگویی به نیازها استفاده کرد.

وی ادامه داد: وزارت نیرو در همین راستا و به منظور حرکت در مسیر منویات مقام معظم رهبری در کمک به تجاری‌سازی علم و فناوری، تولید ثروت از علم و مواردی از این دست، سالهاست که زیست بوم نوآوری نیرو را شکل داده است.

محمدی بر اهمیت توسعه بازار فناورانه تاکید کرد و گفت: وزارت نیرو یک بازار بزرگی را از طریق شرکت‌های برق منطقه‌ای، توزیع نیروی برق و نیروگاه‌ها تشکیل داده که جذابیت خاصی برای واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان دارد.

مدیر دبیرخانه نخستین جشنواره و فن بازار تخصصی صنعت برق یادآور شد: در حوزه توسعه فناوری، جالی خالی یک بازیگر قدرتمند در زیست بوم نوآوری نیرو احساس می‌شد که وزارت نیرو درهمین راستا پارک علم و فناوری نیرو را تاسیس و مجوزهای لازم را اخذ کرده است. این پارک علم و فناوری به زودی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. در بحث پژوهش نیز سالهاست پژوهشگاه نیرو و موسسه تحقیقات آب، پشتیبانی‌های لازم را در این حوزه صورت می‌دهند.

وی افزود: طبق آمارهایی که معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش ‌بنیان ریاست جمهوری ارائه داده، در حال حاضر بیش از ۲۰ هزار واحد فناور و شرکت دانش بنیان در زیست بوم نوآوری کشور فعالیت می‌کند.

محمدی اظهار داشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد حدود ۱۰ درصد از این تعداد در زیست بوم فناوری نیرو قرار دارند. به عبارت دیگر در زیست بوم فناور نیرو حدود ۲۰۰۰ واحد فناور و شرکت دانش‌بنیان وجود دارد و ۱۵ تا ۲۰ هزار فناور حقیقی در این زیست بوم فعالیت می‌کنند. این امر ظرفیت عظیمی را در صنعت آب و برق کشور به وجود می‌آورد و چنانچه بتوانیم از این امکان در راستای نیازهای فناورانه شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نیرو بهره‌مند شویم، علاوه بر رفع مسائل و مشکلات پیش رو، زمینه اشتغالزایی فناوران و نخبگان نیز فراهم می‌شود.

وی در ادامه به برگزاری نخستین جشنواره و فن بازار تخصصی صنعت برق ایران همزمان با بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی برق طی روزهای ۲۳ تا ۲۶ ماه جاری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران اشاره کرد.

محمدی با اشاره به اهداف برگزاری این رویداد علمی، ابراز داشت: ایجاد فضای ارتباطی جامعه علمی و دانشگاهی با هدف شناسایی چالش‌ها و ظرفیت‌های صنعت برق کشور، فراهم‌سازی بستر ارائه و معرفی ایده‌ها، پژوهش‌ها و دستاوردهای علمی و صنعتی این حوزه، معرفی محصولات و خدمات مرتبط، جلب همراهی و کمک در تامین مالی و فنی اجرای طرح‌های مبتنی بر فناوری‌های نوین و ایده‌های نو، معرفی نیازهای شرکت‌های فعال، هم اندیشی و تبادل دانش و اطلاعات و تجارب و آگاهی از جدیدترین دستاوردهای علمی و ظرفیت‌های فنی و مهندسی صنعت برق کشور از جمله مهم‌ترین اهداف برگزاری این جشنواره است.

وی اضافه کرد: تاکنون ۳۳۰ نیاز به دبیرخانه و جشنواره فن بازار واصل شده است و از این بین پیرو ارزیابی‌های صورت گرفته و بررسی شناسنامه نیازها، ۲۳۲ نیاز تائید شد و در سایت فن بازار قرار گرفت. علاقه‌مندان می‌توانند با مطالعه آن در صورت دارا بودن محصول یا ایده پروپوزال آن را ارائه دهند.

وی تصریح کرد: از سوی شرکت‌های زیرمجموعه توانیر ۱۷۰ نیاز به دبیرخانه واصل شده که ۱۱۷ نیاز مورد تائید قرار گرفته است. از سمت شرکت‌های زیرمجموعه برق حرارتی نیز ۱۰۰ نیاز به دبیرخانه واصل شد که ۵۵ مورد آن تائید شده است، از سوی شرکت مادرتخصصی ساتکاب ۳۹ درخواست دریافت کرد که تماما تائید شده است؛ همچنین حدود ۲۱ نیاز از سوی سندیکای برق به دبیرخانه این جشنواره و فن بازار واصل شده است.

مدیر دبیرخانه نخستین جشنواره و فن بازار تخصصی صنعت برق با اشاره به استقبال خوب از سوی شرکت‌های فناور و دانش بنیان از این جشنواره و فن بازار صنعت برق کشور، ابراز داشت: حدود ۶۰۲ محصول از سوی ۲۹۳ شرکت خصوصی فناورانه به دبیرخانه واصل شد.

محمدی با اشاره به مشارکت مطلوب استان‌های مختلف کشور در این باره، بیان داشت: از ۲۹ استان، محصولات فناور به دبیرخانه ارسال شده است و استان تهران با ۱۱۴ محصول، استان خوزستان با ۳۷ محصول و استان خراسان رضوی با ارائه ۳۴ محصول در صدر جدول قرار گرفته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: با نگاه حمایتی وزارت نیرو از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور مقرر شده تعداد قابل ملاحظه‌ای از شرکت‌های فناور صنعت برق به صورت رایگان و یا با هزینه‌های حداقلی در محل جشنواره و فن بازار تخصصی صنعت برق حضور یابند.

کد خبر: ۲۵۲٬۳۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha