۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۳
هزینه های گمرکی را صفر کنید؛ هیچ اتوبوسی وارد نشده است| قیمت اتوبوس نو بالای ۲۰ میلیارد تومان
رئیس اتحادیه تعاونی‌های مسافربری در گفتگو با بازار:

هزینه های گمرکی را صفر کنید؛ هیچ اتوبوسی وارد نشده است| قیمت اتوبوس نو بالای ۲۰ میلیارد تومان

عامری رئیس اتحادیه تعاونی‌های مسافربری با بیان اینکه یک اتوبوس هم وارد نشده گفت: اگر دولت می خواهد به شبکه اتوبوسرانی کمک کند هزینه های گمرکی را صفر کند چرا که قیمت اتوبوس ۲۰ میلیارد تومان شده است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: کمبود قطعه و اتوبوس در ناوگان حمل و نقل جاده ای باعث شده تا این روزها با کمبود ناوگان حمل و نقل جاده ای و حتی به گفته ای با فرسودگی بالایی در ناوگان اتوبوسرانی کشور مواجه شویم.

برخی از کارشناسان و فعالان معتقد هستند یکی از مشکلات اساسی برای ورود اتوبوس‌های جدید هزینه‌های گمرکی و افزایش روزانه نرخ دلار است و برای ورود اتوبوس‌های جدید لازم است هزینه گمرکی به صفر برسد.

در حال حاضر شش هزار و پانصد اتوبوس در حمل ونقل جاده‌ای فعالیت می‌کنند که البته این تعداد هم پاسخگوی نیاز مردم نیست

احمد رضا عامری رئیس اتحادیه تعاونی‌های مسافربری کشور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «بازار» در پاسخ به این پرسش که آیا درصد مشخصی از میزان فرسودگی اتوبوس های موجود داریم می گوید: در حال حاضر شش هزار و پانصد اتوبوس در حمل ونقل جاده‌ای فعالیت می‌کنند که البته این تعداد هم پاسخگوی نیاز مردم نیست.

نمی توان اینطور استنباط کرد که اتوبوس ها فرسوده هستند بلکه باید اینطور عنوان کرد که اتوبوس ها به دلیل کمبود قطعه زمان زیادی می گذرد تا مجددا وارد شبکه اتوبوسرانی و جاده ها شوند و فعالیت خود را آغاز کنند

وی افزود: نمی توان اینطور استنباط کرد که اتوبوس ها فرسوده هستند بلکه باید اینطور عنوان کرد که اتوبوس ها به دلیل کمبود قطعه زمان زیادی می گذرد تا مجددا وارد شبکه اتوبوسرانی و جاده ها شوند و فعالیت خود را آغاز کنند. به هر حال تلفظ و به کار بردن فرسوده بودن اتوبوس ها چندان صحیح و درست نیست.

قرار بود که واردات اتوبوس انجام شود اما تا همین الان هیچ دستگاه اتوبوسی وارد کشور نشده است

رئیس اتحادیه تعاونی‌های مسافربری کشور در پاسخ به این پرسش که قرار بود برای تامین و جبران این کمبود که گفته می شود پاسخگوی نیاز مردم نیست اتوبوس وارد شود آیا این برنامه عملیاتی شد؟ تاکید کرد: قرار بود که واردات اتوبوس انجام شود اما تا همین الان هیچ دستگاه اتوبوسی وارد کشور نشده است.

او در پاسخ به این پرسش که این اتوبوس ها از کدام کشورها وارد کشور خواهند شد؟ گفت: اتوبوس هایی که قرار است وارد کشور شود طبق گفته های مسئولان از برندهای اروپایی است.

وی ادامه داد: در این دو سال هزینه قطعه و لوازم یدکی و لاستیک به شدت افزایش پیدا کرد و مالکان اتوبوس و رانندگان از عهده این هزینه‌ ها بر نیامدند. به همین دلیل ناوگان اتوبوسی کشور روز به روز لاغرتر شد.

عامری با انتقاد از هزینه های گمرکی اینطور عنوان کرد که هزینه‌های بالای قطعات یدکی و تعمیرات باعث شده که بسیاری از اتوبوس‌های در خدمت از رده خارج شود.

او ادامه داد: اگر می خواهیم شبکه اتوبوسرانی نجات پیدا کند باید معافیت گمرکی برای واردات اتوبوس عملیاتی شود. اینکه هر چه بخواهند گمرکی دریافت کنند و زورشان برسد نمی شود شبکه اتوبوسرانی را نجات داد. اگر می خواهیم شبکه اتوبوسرانی نجات پیدا کند و میزان عرضه پاسخگوی تقاضا باشد باید هزینه های گمرکی صفر شود.

افزایش قیمت اتوبوس ماه ها است که رخ داده است و همین الان قیمت اتوبوس نو زیر ۲۰ میلیارد تومان نیست

رئیس اتحادیه تعاونی‌های مسافربری کشور در پاسخ به این پرسش که با این حساب باید گفت که قیمت اتوبوس نو در داخل کشور با افزایش قیمت مواجه شده است؟ گفت: افزایش قیمت اتوبوس ماه ها است که رخ داده است و همین الان قیمت اتوبوس نو زیر ۲۰ میلیارد تومان نیست.

آنطور که خادمی زاده، رئیس انجمن رانندگان مسافربری در خصوص واردات ۲ هزار اتوبوس گفته است این اقدام به دلیل عدم هماهنگی بین دستگاه‌ها بعید است؛ زیرا تمام مجموعه فکر می‌کنند باید در واردات این اتوبوس‌ها دخالتی داشته باشند اما بر اساس قانون تنها مجری این طرح وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خواهد بود با این حال سازمان‌هایی مانند محیط زیست، وزارت صمت، سازمان استاندارد و … دخالت‌های بی‌موردی دارند.

این مقام مسئول تاکید کرده است که تمام این مشکلاتی که طی هر سال در اربعین رخ می‌دهد به دلیل عدم هماهنگی بین مسئولین سازمان‌ها، نهادها و ارگان‌های ذی‌ربط ستاد اربعین است و عدم حضور صنف در جلسات مرتبط با اربعین موجب می‌شود تا کارها طبق برنامه‌ریزی پیش نرود و شاهد بروز مشکلاتی باشیم.

در مصاحبه اخیر حمیدرضا شهرکی معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیز با بیان اینکه یک تفاهم نامه با تولید کنندگان داخلی منعقد شده که ۲ هزار دستگاه اتوبوس طی سه سال خریداری شده، گفت: از ۲ هزار دستگاه وارداتی بالغ بر ۱۵۰ دستگاه ثبت سفارش شده، اما خرید واردات اتوبوس به دلیل لزوم هماهنگی با دستگاه‌هایی، چون محیط زیست، سازمان استاندارد، مجموعه پلیس راهور و گمرک فرآیند زمان‌بری است. اتوبوس، سفارشی ساخته می‌شود و به دلیل اینکه در ایام شیوع بیماری کرونا، تقاضای سفر کاهش پیدا کرد تولید اتوبوس نیز کم شد، اما هم اکنون بخش خصوصی به دنبال تأمین ارز است.

کد خبر: ۲۵۲٬۲۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha