۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۹
موجودی ۱۰ سد  به زیر ۱۰ درصد رسید
موجودی کدام سدها به صفر رسیده است؟

موجودی ۱۰ سد به زیر ۱۰ درصد رسید

با وجود گذشت بیش از یک ماه از شروع سال آبی جدید موجودی سد رودبال داراب فارس تقریبا صفر است. سد طرق، دوستی، وشمگیر، گلستان و بوستان، اکباتان، تنگوییه، سیرجان و ساوه هم موجودی کمتر از ۱۰ درصد دارد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: کاهش بارندگی ها شرایط برخی از سدهای کشور را در حالت بحرانی قرار داده است. با وجود اینکه بیش از یک ماه از شروع سال آبی جدید سپری می شود اما بر اساس آخرین گزارش های منتشر شده موجودی برخی از سدها تا ۳۰ مهر به حدود صفر رسیده است.

سد رودبال داراب که منبع آبرسانی به شهرستان‌های فسا، حاجی‌آباد و داراب بوده و ۳۲۵ هزار نفر به صورت مستقیم از آب این سد استفاده می کردند، موجودیش به صفر رسیده است

سد رودبال داراب فارس تنها سد کشور است که گفته می شود تا ۳۰ مهر امسال هیچ ذخیره آبی نداشته و موجودی آن به حدود صفر رسیده است. موجودی این سد نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۹۷ درصد افت را نشان می دهد. گفتنی است که این سد منبع آبرسانی به شهرستان‌های فسا، حاجی‌آباد و داراب بوده و ۳۲۵ هزار نفر به صورت مستقیم از آب سد رودبال استفاده می‌کردند.

«طرق» از دیگر سدهایی است که شرایط خوبی ندارد و موجودی آن نسبت به سال گذشته افت حدود ۶۴ درصدی را تجربه می کند. جالب است که بدانید موجودی این سد ۳ میلیون مترمکعب بوده و تنها ۸ درصد این سد پر است.

همچنین درصد پر شدگی سد وشمگیر، گلستان و بوستان تنها ۳ درصد بوده و ۹۷ درصد این سد خالی است. تا ۳۰ مهر امسال موجودی این سد تنها ۴ میلیون مترمکعب بوده است.

سد دوستی از دیگر سد هایی است که حال و روز خوشی را تجربه نمی کند. موجودی این سد ۸۰ میلیون مترمکعب اعلام شده که نسبت به سال گذشته ۶۴ درصد افت داشته است. در حال حاضر ۹۳ درصد این سد خالی است.

سد اکباتان همدان هم تنها ۳ میلیون مترمکعب موجودی داشته و ۸ درصد این سد پر است.

۹۱ درصد ظرفیت سد تنگوییه، سیرجان کرمان هم خالی بوده و موجودی آن ۴ میلیون متر مکعب گزارش شده است.

موجودی سد ساوه هم بعد از یک کاهش ۵۲ درصد نسبت به سال گذشته به ۲۱ میلیون مترمکعب رسیده که حدود ۸ درصد ظرفیت ذخیره سازی این سد است.

سدهایی با موجودی کمتر از ۲۰ درصد کدامند؟

موجودی سد شمیل و نیان هرمزگان هم با کاهش حدود ۶۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۱۶ میلیون مترمکعب رسیده و هم اکنون تنها ۱۶ درصد این سد آب داشته و ۸۴ درصد آن خالی است.

میزان پر شدگی سد سبلان اردبیل که بزرگترین سد مشگین شهر است به کمتر از ۲۰ درصد (حدود ۱۹ درصد) اعلام شده که نسبت به سال گذشته حدود ۳ درصد افزایش یافته است. هم اکنون این سد ۲۰ میلیون مترمکعب آب داد.

سد «خدا آفرین» هرچند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته موجودیش ۲۲ درصد افزایش یافته اما همچنان شرایط خوبی را تجربه نمی کند. طوری که ۸۹ درصد این سد خالی بوده و موجودیش حدود ۱۸۴ میلیون مترمکعب است.

نهرین در خراسان جنوبی هم موجودیش به یک میلیون مترمکعب رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲ درصد کاهش را نشان می دهد. هم اکنون تنها ۱۱ درصد این سد پر است.

مجموع ۵ سد تهران هم موجودیشان به کمتر از ۲۰ درصد(حدود ۱۹ درصد) ظرفیت ذخیره سازی سدها رسیده است. هم اکنون این سدها ۳۵۶ میلیون مترمکعب موجودی دارند

اما مجموع ۵ سد تهران هم موجودیشان به کمتر از ۲۰ درصد(حدود ۱۹ درصد) ظرفیت ذخیره سازی سدها رسیده است. هم اکنون این سدها ۳۵۶ میلیون مترمکعب موجودی دارند.

سد بارون آذربایجان غربی هم ۸۷ درصد ظرفیتش خالی بوده و موجودی آن ۱۶ میلیون مترمکعب است.

موجودی سد شهید رجایی مازندران هم هرچند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۲۲ درصد افزایش یافته اما درصد پرشدگی این سد حدود ۱۹ درصد است.

کد خبر: ۲۵۲٬۰۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha