۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۴
امکان تولید و صادرات خاویار پرورشی در دل کویر
رییس سازمان شیلات ایران اعلام کرد

امکان تولید و صادرات خاویار پرورشی در دل کویر

حسینی، رییس سازمان شیلات ایران گفت: ظرفیت تولید آبزیان پرورشی چون خاویار درمناطق کویری مانند سبزوار نیز فراهم است.

به گزارش بازار، سید حسین حسینی معاون وزیر و رییس سازمان شیلات ایران در همایش برنامه‌ریزی توسعه ماهیان خاویاری کشور که روز سوم آبان ماه در شهرستان سبزوار استان خراسان رضوی برگزار شد به قدرت مانور بالای شیلات اشاره کرد و گفت: در شهرستان کویری چون سبزوار امکان تولید و صادرات ماهیان خاویاری فراهم شده است، که این امر نشان دهنده ظرفیت بالای شیلات است.

حسینی با اعلام آنکه دور زدن تحریم ها با تکیه بر نیروهای جوان کشور و شرکت های دانش بنیان محقق شد، افزود: ۹۸ درصد تولید پس از انقلاب اسلامی اتفاق افتاده است و مباحث فوق در حاشیه کمیسیون مدیریت موجودات زنده در سنت پترزبورگ روسیه نیز عنوان شد.

حسینی در ادامه تاکید کرد: توسعه افقی و عمودی از برنامه‌هایی است که توسط برنامه ریزان حوزه شیلات امکان‌ پذیر است. وی با اشاره به اقتصاد دریا پایه در حوزه شیلات خاطر نشان کرد: تولید در پساب آب شیرین‌کن‌ها از ظرفیت‌هایی است که در این حوزه قابل ذکر است. گردش مالی ۶۲۰۰میلیارد تومانی آبزیان زینتی در کشور رییس سازمان شیلات ایران ادامه داد:تولید آبزیان زینتی در کشور از دیگر پتانسیل‌هایی است که می تواند سالیانه ارزشی معادل ۶۲۰۰ میلیارد تومان گردش مالی داشته باشد. حسینی با اشاره به ایجاد شهرهای مولد در حوزه شیلات گفت: ایجاد شهرهای مولد در حوزه شیلات در دستور کار است و تفاهم نامه هایی برای ایجاد پنج شهر شیلاتی منعقد شده است.

وی در ادامه به جذب سرمایه‌گذاری در حوزه شیلات اشاره کرد و گفت : ۱۱ هزار میلیارد تومان در کمیته سرمایه‌گذاری جذب سرمایه شده است که ۸۰۰۰ میلیارد تومان آن توسط بخش خصوصی انجام شده است.

حسینی در ادامه تصریح کرد: در حالی که ۱۲ سال پیش اولین کارخانه خوراک آبزیان در کشور ایجاد شد در حال حاضر به صادر کننده خوراک آبزیان تبدیل شده‌ایم.

رئیس سازمان شیلات ایران به تولید پیشرفته‌ترین هواده‌ها و دستگاه‌های نانو حباب در کشور اشاره کرد و گفت :در حال حاضر تولیدات کشور به اندازه‌ای است که قابلیت صادرات نیز دارد. حسینی در ادامه گفت: ضریب تبدیل پروتئین آبزیان درمقایسه با سایر پروتئین ها از مواردی است که ظرفیت‌های شیلات را موجه‌تر کرده است.

وی به تشکیل شورای عالی راهبردی شیلات اشاره کرد و گفت: چندی است که این شورا در استان‌ها راه‌اندازی شده است و در این راستا مقرر است فعالیت‌های شیلاتی به صورت چند وجهی دنبال شود.

حسینی ادامه داد: در دو هفته گذشته در جلسه‌ای که با وزارت نیرو برگزار شده است به رد آب حوزه شیلات و مقایسه آن با سایر حوزه های کشاورزی اشاره و تاکید شد که آب نباید یکبار مصرف باشد و باید برای توسعه بخش کشاورزی از حوزه شیلات بهره گرفته شود.

وی به تفاهم‌نامه‌هایی که با سازمان اوقاف و سایر بخش‌ها منعقد شده است اشاره کرد وگفت: در برخی مناطق دریایی از جمله ۱۰ قفس دریایی در دلوار و هشت قفس دریایی در بندر آفتاب به آب انداخته شده است که قابلیت برداشت ۱۰۰۰ تن ماهی را دارد. حسینی در ادامه به استفاده از دانش شرکت‌های دانش بنیان اشاره کرد و گفت: امکان تولید بیش از ۴ میلیون تن آبزی پروری در دریاها وجود دارد و در برنامه هفتم توسعه نیز برنامه های توسعه ای مد نظر است.

وی در ادامه به تاب آوری تولید با استفاده از الگوی کشت اشاره کرد و گفت: در آینده‌ای نزدیک باید امنیت غذایی با استفاده از تولیدات شیلاتی تامین شود به گونه‌ای که ۲۵ درصد پروتئین سفره مردم از شیلات تامین شود.

حسینی به ظرفیت سایر استان‌ها همچون گمیشان و استان لرستان و تبدیل شدن آنها به قطب تولید آبزیان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در دنیا از ۲۰۰ گونه در آبزی پروری بهره‌برداری می‌شود در حالی که در کشور ما از ۲۰ گونه آبزی بهره برداری می‌شود. وی ادامه داد :در حال حاضر از ۱۲۷ گونه ماهی زینتی بهره‌برداری می‌شود که با نگاه دانش بنیان می تواند افزایش یابد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی به ایجاد بازار آبزیان برای دهک‌های مختلف اشاره کرد و گفت: با ارزان سازی آبزیان و ایجاد بازارهای تخصصی و فرهنگسازی می‌توانیم ذائقه افراد را به سمت ماهیان ارزان قیمت ببریم.

کد خبر: ۲۵۲٬۰۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha