۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۲
تبعات مهر بی‌مهر
یادداشت؛

تبعات مهر بی‌مهر

مونا موسوی معتقد است بورس در گیر تبعات مهر بی مهر است که ارمغان آن تنش های منطقه ای، بی توجهی بازارساز به افت شدید بورس و انتشار گزارش های ضعیف شرکت ها بود اما این روند با اخبار مثبت تغییر می کند.

بازار؛ گروه بورس: مونا موسوی در یادداشتی برای تحلیل بازار به وضعیت عملکرد نزولی بورس بعد از انتشار گزارش های مالی پرداخته است.

شاخص بورس در حالی به روند نزولی خود را ادامه داده که بدترین شرایط را در مهرماه تجربه کرد، از یک سو تنش های منطقه منجر به افزایش ریسک سرمایه گذاری شد و از طرف دیگر بسیاری از گزارش های مالی خود را ضعیف و با تاخیر روانه کدال کردند و همین مسأله باعث شده که انتظارات سرمایه گذاران از عملکرد شرکت ها برآورده نشود و ادامه روند نزولی بورس در آبان ماه هم ادامه دار شود.

در حالی مهر ماه را دست خالی و بی هیچ دستاوردی پشت سر گذاشتیم که ۶ ماه از روند نزولی بورس می گذارد و عدم حرکت بازار بعد از انتشار گزارش‌ها باعث شده یاس و ناامیدی در بازار بیشتر شود و فشار فروش افزایش یابد اما حقیقت را باید پذیرفت که عامل اصلی افت شاخص در گزارش‌ها نیستند، زیرا برخی شرکت ها شرایط نسبتا خوبی هم داشته اند و از طرف دیگر «پی به‌ ای تی‌تی‌ام» بازار را به محدوده ۶.۵ نزدیک کرده اند که با توجه به اینکه کف تاریخی این عدد ۶.۲ است بازار سهام موقعیت خوبی دارد و تنها ریسک های سیاسی هستند که همچنان سرمایه سهامداران را تهدید می کند.
هیچکس از این وضعیت بازار و شرایطی که به وجود آمده راضی نیست چراکه که افت ۲۵ درصدی درآمدهای دولت در نیمه نخست سال جاری به معنای کسری بودجه حداقل ۲۵ درصدی در پایان سال خواهد بود به همین دلیل دولت دوباره سراغ بورس خواهد آمد تا با نوسان گیری و همچنین عرصه سهام برخی شرکت های دولت جبران کسری بودجه کند.
بنابراین بازار بعد از اینکه اراده بازارساز به وجود آمد می‌تواند در بستر گزارش‌های مالی شرکت ها یک رشد خوب را تجربه کند اما فعلا زمین بازی برای یک مسیر صعودی اما نیست و احتمالا تا پایان آبان ماه پول های درشت حقوقی ها و بازارگردان ها خریدهای خود را تکمیل می کنند و تا آن زمان به بهانه تنش های سیاسی و همچنین گزارش های ماهانه بورس را به چالش می کشند و بر افت بیشتر شاخص کل بورس می دمند.
البته نباید فراموش کرد که یکی از دلایل بی مهر مهر ماه عدم مهرورزی متولیان بوده و در حالی که آنها باید کمی هوای سهامداران را بیشتر می‌داشتند همچنان به سیاست بی توجهی خود ادامه دادند و تماشاچیان بازار طی این مدت ضرر نکرده و دور بودن آنها از بازار هم از بعد روانی و هم از بعد مالی برای آنها منفعت داشته اند اما در سوی دیگر هنوز بسیاری از افراد ریسک افزایش تنش های سیاسی را روی سر بازار می‌بینند.
اما معاملات بورس تنها در ریسک های سیستماتیک خلاصه نمی شود، در هر صورت گزارش شرکت‌ها نشان می‌دهد که خاص ترین و با کیفیت‌ترین و با ثبات ترین عاملی است که می‌تواند در وضعیت قیمت شرکت‌ها موثر باشد وضعیت بنیادی سهام است و برخی معتقدند برای رشد این سهام بازیگران مناظر ورود جریان پول هستند که با اخبار جدید به یکباره جهت بازار را تغییر می دهند، اما تا آن زمان فعلا تبعات بی مهری مهر گریبان سهامداران را گرفته است.
آبان بازار می تواند مسیر صعودی خود را آغاز کند و یک استارت قوی از سمت حقوقی‌ ها داشته باشد اما باید دید آیا دلار نقش عمده‌ای را در راهبری و پیشبرد بازار ایفا می‌کند یا اینکه کاهش ریسک‌ های سیاسی، افزایش سودآوری شرکت ها و... خود عامل جهش شاخص می شوند.

کد خبر: ۲۵۲٬۰۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha