۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۴
تحریم های داخلی چالش پیش روی بازرگانی خارجی | دیپلماسی اقتصادی فعال تر شود
رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی گرگان:

تحریم های داخلی چالش پیش روی بازرگانی خارجی | دیپلماسی اقتصادی فعال تر شود

فردوسی، رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی گرگان، چالش بزرگ پیش روی بازرگانی خارجی را تحریم های داخلی و بروکراسی اداری پیچیده در سیستم دولتی دانست و گفت: سهم تحریم های داخلی بیش از تحریم های خارجی است.

ابوذر فردوسی در گفتگو با خبرنگار بازار، صادرات را مقوله ای مهم در توسعه رونق تولید و تحقق شعار سال دانست و اظهار کرد: کشور ما به جهت تنوع اقلیمی مزیت های بسیاری برای تولید و صادرات دارد لذا در صورت توجه به این مزیت و ظرفیت ها، می تواند نقش خود را در بازارهای جهانی پررنگتر کند.

وی با تاکید بر این که صادرات و بازرگانی خارجی علاوه بر دستاوردهای اقتصادی، توسعه دیپلماسی سیاسی و فرهنگی را نیز به همراه دارد، گفت: توسعه روابط سیاسی در دنیای امروز از همکاری ها و وابستگی های تجاری و اقتصادی آن ها شکل گرفته و متاسفانه در این زمینه ما بهره چندانی از فرصت ها نبرده ایم.

رئیس کمیسیون صنعت، معدن و انرژی اتاق بازرگانی گرگان ایجاد تعادل در عرضه و تقاضای محصولات داخلی را از مزیت های دیگر صادرات دانست و گفت: بازارهای داخلی کشور به دلیل عدم برنامه ریزی درست و تصمیمات ناگهانی دست خوش ناترازی های بسیاری بوده که بخشی از آن ها باعث صدمه به تولید کننده و بخشی دیگر باعث تضعیف مصرف کننده شده است؛ برنامه ریزی دقیق در بازارهای داخلی و خارجی ، بازار متعادل تری را برای ما فراهم خواهد داشت.

وی تعادل در بازار را یکی از نیازهای تولیدکننده دانست و گفت: فعالان اقتصادی در این بازار فرصت برنامه ریزی بهتری برای آینده دارند و با برنامه ریزی دقیقتر فرصت های شغلی بیشتر و بهبود درآمدهای کشور نیز فراهم خواهد شد.

فردوسی با تاکید بر این که صادرات علاوه بر ثروت آفرینی، ورود ارز به کشور را به همراه دارد گفت: رونق صادرات، امکان واردات کالاهای اساسی را نیز تسهیل خواهد کرد و در این زمینه بخش خصوصی در خط مقدم قرار دارد.

وی با تاکید بر این که وزن تحریم های خارجی کمتر از تحریم های داخلی است، یادآور شد: عدم حمایت سفارت خانه ها، فعال نبودن رایزن های بازرگانی، کمرنگ بودن دیپلماسی اقتصادی، کم توجهی به زیر ساخت های اقتصادی و جزیره ای عمل کردن سازمان ها و دستگاه های دولتی عامل اصلی عدم موفقیت ما در صادرات غیر نفتی است.

کد خبر: ۲۵۱٬۸۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha