۷ آبان ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
فلرهای روشن به سلامتی مردم!؛ پارس جنوبی برای اجرای دستور رئیس جمهور انتظار می کشد
گزارش بازار از پارس جنوبی؛

فلرهای روشن به سلامتی مردم!؛ پارس جنوبی برای اجرای دستور رئیس جمهور انتظار می کشد

بوشهر- پارس جنوبی با وجود درآمد سرشاری که برای کشور داشته، برای ساکنان محیط پیرامونی، بیماری و انواع آسیب های جسمی به ارمفان آورده و اگر فکری به حال گازهای مشعل نشود، مرگ و میر شتاب می گیرد.

بازار؛ گروه استان ها: پارس جنوبی از مهم ترین مناطق نفت، گاز و پتروشیمی کشور و خاورمیانه محسوب می شود و اکنون ۷۴ درصد گاز و بیش از ۵۰ درصد محصولات پتروشیمی کشور در این منطقه تولید می شود.

پارس جنوبی در کنار مزایایی که برای اقتصاد کشور دارد، معایب زیادی هم دارد که آلایندگی های زیست محیطی و افزایش بیماری و مرگ و میر در محیط پیرامونی پارس جنوبی از این جمله است.

فلرها (مشعل‌ها) از مهم ترین دغدغه های مردم و مسئولان در پارس جنوبی است و افزایش گازهای مشعل و آلودگی ایجاد شده از این موضوع، فعالان محیط زیست و مردم منطقه را نگران کرده است.

بر طبق آمار موجود، بخش زیادی از گاز تولیدی منطقه ویژه پارس جنوبی، می سوزد و علاوه بر هدر رفت گاز، آلایندگی خطرناکی نیز ایجاد کرده است.

کاهش فلرها و نجات جان مردم از این گازهای آلاینده، درخواست ساکنان این مناطق است.

تعدادی از مردم و همچنین کارگران شاغل در پارس جنوبی در گفت و گو با خبرنگار بازار، ضمن ابراز نگرانی از گسترش آلاینده های زیست محیطی، خواستار تلاش مسئولان برای کاهش فلرها شدند.

زندگی در عسلویه مساوی با مرگ است

علی ملنگیان از ساکنان عسلویه در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: زندگی در عسلویه، مساوی با بیماری و ناراحتی های قلبی و ریوی و نهایتا مرگ است.

وی افزود: سالهاست شاهد سوختن فلرها و گازهای مشعل هستیم و با وجود وعده های مکرر مسئولان، هنوز اتفاق خاصی در این زمینه نیفتاده است.

محمد خادمیان از کارگران شاغل در پارس جنوبی نیز به خبرنگار بازار گفت: اشتغال در پارس جنوبی، سختی های زیادی در پی دارد و ما اکنون به امراض جسمی مختلف دچار شده ایم.

وی اضافه کرد: صنعت نفت دارای امکانات و تجهیزات زیادی است ولی تاکنون برای کاهش آلاینده ها به ویژه گازهای همراه و فلرها، اقدامی اساسی نشده است.

این شاغل پارس جنوبی تاکید کرد: خانواده های ما چشم انتظار سلامتی ما هستند و اگر فکری به حال این گازها نشود، کارگران و ساکنان منطقه، بیشترین ضرر را می کنند و مدیران پروازی چندان خطری ندارند.

به جای توسعه بیمارستان، فلرها را کاهش دهند

یحیی رضوانی از ساکنان محیط پیرامونی پارس جنوبی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: هر سال شاهد بازدید وزیر و وزرا و مدیران ارشد از منطقه هستیم و بلافاصله هم وعده کاهش فلرها و بهبود وضعیت زیست محیطی را می دهند.

وی یادآور شد: هر چقدر در رفع فلرها هزینه کنند، ارزشش را دارد و سلامتی مردم تامین می شود.

رضوانی افزود: به نظرم به جای توسعه بیمارستان و افزایش تجهیزات درمانی، روی کاهش فلرها سرمایه گذاری کنند، در این صورت تعداد بیماران به شدت کاهش می یابد.

محمدی زاده: در سفر دولت به استان بوشهر، رئیسی، رئیس جمهور دستور جمع‌ آوری کامل فلرها در پارس جنوبی را به وزیر نفت داد و مقرر شد تا پایان دولت سیزدهم این مهم محقق شود

احمد محمدی زاده استاندار بوشهر در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: رفع آلاینده های زیست محیطی و کاهش فلرها، همواره جزو دغدغه های مسئولان ارشد استان و کشور است.

وی افزود: در دو سال اخیر و با دستور رئیس جمهور، اقدامات ارزشمندی برای کاهش فلرها انجام شده و بحمدالله به نتایج خوبی نیز رسیده ایم.

استاندار بوشهر عنوان کرد: اعتبارات خوبی برای کاهش آلایندگی و کم شدن گازهای اضافی همراه، مصوب شده و انتظار داریم در کمترین زمان ممکن شاهد بهبود وضعیت باشیم.

محمدی زاده تصریح کرد: در سفر دولت به استان بوشهر، رئیسی، رئیس جمهور دستور جمع‌ آوری کامل فلرها در پارس جنوبی را به وزیر نفت داد و مقرر شد تا پایان دولت سیزدهم این مهم محقق شود.

استاندار بوشهر ابراز داشت: به طور مکرر بر اجرای طرح جمع آوری گازهای اضافی همراه در پارس جنوبی نظارت داریم و تا سال آینده، شاهد کاهش چشمگیر آلاینده ها خواهیم بود.

محمدی زاده گفت: مدیران وزارت نفت و مسئولان پارس جنوبی نیز با جدیت، پای کار هستند و امیدواریم به فضل خدا بتوانیم شاهد رضایت مندی ساکنان بومی و کارگران و شاغلان این منطقه باشیم.

اعتبار ۱.۲ میلیارد دلاری برای کاهش فلرها

سخاوت اسدی مدیر عامل منطقه ویژه پارس جنوبی نیز به خبرنگار بازار گفت: مدیران پارس جنوبی دغدغه زیادی برای سلامتی مردم و کارکنان مستقر در منطقه دارند.

وی افزود: برنامه ریزی برای کاهش فلرینگ به سه شکل کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت طراحی شده که امیدوارم به اهداف ترسیم شده برسیم.

مدیر عامل منطقه ویژه پارس جنوبی بیان کرد: در بازه چند سال اخیر، با اقدامات اصلاحی برای کاهش فلرینگ، در پالایشگاه فازهای یک تا ۱۰، شاهد کاهش چشمگیر آلاینده ها هستیم و فلرینگ از حدود سه میلیارد متر مکعب در سال ۸۷ به ۴۵۰ میلیون متر مکعب در سال ۹۷ کاهش یافته است.

اسدی تصریح کرد: بیش از ۱.۲ میلیارد دلار اعتبار برای کاهش فلرها تخصیص یافته و در تعدادی از پتروشیمی ها نیز اقدامات خوبی برای کاهش فلرها و رفع آلاینده های زیست محیطی انجام شده است.

وی ابراز امیدواری کرد که تا یکی دو سال آینده، فلرها و گازهای مشعل به کمترین میزان خود برسند.

باهوش: با نصب تجهیزات پیشرفته و با کیفیت، هر ماه شاهد کاهش هدررفت گازها هستیم و به زودی می توانیم به پایان سوختن گازهای مشعل یا فلرها نزدیک شویم

احمد باهوش مدیر عامل مجتمع گاز پارس جنوبی نیز با اشاره به لزوم رفع آلاینده های زیست محیطی به خبرنگار بازار گفت: مجتمع گاز پارس جنوبی، پیشرو در این حوزه است و به ویژه برای رفع فلرها اقدامات ارزنده ای انجام داده ایم.

وی از اعطای مجوز ماده ۱۱ از سوی وزارت نفت برای کاهش مشعل سوزی در پالایشگاه‌ های مجتمع گازی خبر داد و تصریح کرد: این مجوزهای راهبردی که از سوی وزیر نفت و شرکت ملی گاز صادر شده توانسته مسیر را برای تولید پایدار و مستمر گاز فراهم کند و امیدوارم این روند تداوم یابد.

مدیر عامل مجتمع گاز پارس جنوبی بیان کرد: با نصب تجهیزات پیشرفته و با کیفیت، هر ماه شاهد کاهش هدررفت گازها هستیم و به زودی می توانیم به پایان سوختن گازهای مشعل یا فلرها نزدیک شویم.

باهوش گفت: احیای جنگل ها و رسیدگی به زیست گاه های منطقه نیز در راستای حمایت از محیط زیست انجام شده است.

سوختن گازهای مشعل سلامتی مردم را به خطر انداخته است

فریدون حسنوند رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز به خبرنگار بازار گفت: مردم عسلویه و کنگان و ساکنان پیرامونی پارس جنوبی، نیازمند توجه بیشتر در حوزه سلامتی هستند.

وی افزود: سوختن گازهای مشعل، سلامتی مردم و حتی کارکنان پارس جنوبی را به خطر انداخته که باید فکری اساسی و فوری شود.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: صنعت نفت موظف به اجرای طرح های اصلاحی برای کاهش فلرینگ است و مجلس نیز حمایت لازم را انجام می دهد.

حسنوند تاکید کرد: کمیسیون انرژی با دقت و حساسیت بر مسایل زیست محیطی در مناطق نفت و گاز و پتروشیمی در سراسر کشور نظارت دارد و هیچ فرصتی را هدر نمی دهیم.

اگر اقدامات کاهش فلرینگ متوقف یا منحرف شود، شفاف سازی می کنیم

به نظر می رسد، اقداماتی برای کاهش فلرینگ در منطقه انجام شده ولی کافی نیست و نیازمند پیگیری بیشتر مسئولان و صرف هزینه های بالاتر از عددهای اعلامی است.

مردم به ویژه زنان و کودکان عسلویه و نخل تقی و بیدخون و کنگان و دیر و ...چشم انتظار مسئولان هستند و رسانه تحلیل بازار، اطلاع رسانی شفافی در این مسیر انجام می دهد و چنانچه وعده های اعلام شده به سرانجام نرسد و طرح کاهش فلرینگ، متوقف یا منحرف شود، با مردم مطرح می کنیم و این موضوع تا حصول نتیجه و برقراری سلامتی کامل مردم، پیگیری می کنیم.

کد خبر: ۲۵۱٬۷۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • صادق IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۳
      0 0
      مردم بیدخون وعسلویه آلودگی های پالایشگاه ها رو تحمل می کنند لااقل یه منطقه آزادی تجاری کنید که یه امتیازی برای مردم این دو تا شهر باشه