۳ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۱
استمرار عملیات ردیابی ویروس چروکیدگی قهوه‌ای گوجه فرنگی در همدان
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی همدان خبر داد:

استمرار عملیات ردیابی ویروس چروکیدگی قهوه‌ای گوجه فرنگی در همدان

همدان- مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان همدان از استمرار عملیات مستمر ردیابی و پایش بیماری ویروس چروکیدگی قهوه‌ای میوه گوجه فرنگی خبر داد و گفت: تاکنون ویروس قطعی در گلخانه‌ها مشاهده نشده است.

به گزارش بازار و به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان؛ شهرام پیشه‌ور در جمع خبرنگاران با اشاره به ضدعفونی بذور اظهار کرد: تاکنون بیش از ۳۱ هزار تن بذر گندم و جو ضدعفونی شده و تحت کشت قرار گرفته و همچنان این اقدام تا پایان فصل کشت در حال انجام است.

وی با بیان اینکه عملیات ردیابی عوامل خسارت‌زایی گیاهی قرنطینه‌ای تا امروز حدود ۱۲۹ هزار هکتار انجام شده است، افزود: با توجه به گزارش بیماری ویروس چروکیدگی قهوه‌ای میوه گوجه فرنگی در سطح کشور عملیات ردیابی در گلخانه‌های گوجه فرنگی و فلفل دلمه‌ای در حال انجام است.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان همدان با تاکید بر اینکه در حال حاضر پایش از گلخانه‌داران در دستور کار است به طوری که مستمر سرکشی انجام می‌شود، عنوان کرد: دستورالعمل‌های لازم به بهره‌برداران در صورت مواجه با بیماری ابلاغ شده است.

وی یادآور شد: طی پایش‌های انجام شده چند مورد مشکوک گزارش شد که نمونه‌برداری و آزمایش انجام شده اما ویروس قطعی مشاهده نشده است.

پیشه‌ور اضافه کرد: سرعت انتقال و انتشار این ویروس سریع است همچنین علائم این بیماری در صورت شیوع در گلخانه روی تمام اندام‌های گیاه شامل ساقه، برگ و میوه دیده می‌شود که بازار پسندی محصول را کاهش می‌دهد.

وی در ادامه تاکید کرد: گلخانه‌داران استان موظف هستند در سامانه سماک برای اخذ گواهی ارتقای سلامت و کد شناسه محصول (QR code) ثبت نام کنند چراکه این مهم ابزار لازم صادرات محسوب می‌شود.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان همدان در پایان تصریح کرد: سه هزار و ۵۰۳ تن انواع محصولات کشاورزی شامل کشمش و سیر و بستر قارچ خوراکی صادر و گواهی بهداشت دریافت شده است.

کد خبر: ۲۵۱٬۴۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha